Harian Metro

Forest City Golf Resort tarikan baru JB

-

Johor Bahru: Pembanguna­n Forest City Golf Resort dengan nilai pembanguna­n keseluruha­n RM1.8 bilion bakal menjadi tarikan baru di Iskandar Malaysia.

Forest City Golf Resort merangkumi tiga lapangan golf bertaraf antarabang­sa, hotel bertaraf lima bintang dan kediaman bercampur termasuk pangsapuri serta vila.

Pengarah Eksekutif Country Garden Pacificvie­w Sdn Bhd, Datuk Md Othman Yusof berkata, Forest City Golf Hotel adalah sebahagian daripada resort golf bertaraf dunia yang mempunyai tiga padang golf.

Katanya, ia juga memiliki campuran unit kediaman yang terdiri daripada pangsapuri dan villa dengan kos keseluruha­n sebanyak RM1.8 bilion termasuk kos pembanguna­n jalan.

“Apabila siap kelak, kawasan kediaman berkenaan dijangka padat dengan kira-kira 1,300 penduduk. Bagi unit kediaman, sebahagian­nya dijangka siap pada Oktober 2019 dan terdiri daripada rumah berkembar dua tingkat dan tiga tingkat serta unit separuh berkembar dengan saiz 2,034 kaki persegi hingga 6,975 kaki persegi.

“Ia akan ditawarkan dengan harga bermula RM1.38 juta,” katanya dalam satu kenyataan media.

Md Othman berkata, bagi fasa pertama pihaknya akan membina 202 unit vila dilengkapi bumbung gaya moden dan gabungan reka bentuk Eropah.

Beliau berkata, hotel bertaraf lima bintang pula dilengkapi 305 bilik daripada saiz 45 meter persegi hingga 323 meter persegi bermula daripada harga RM300 hingga RM6,000.

Menurutnya, terdapat dua menara bilik hotel yang masing-masing memiliki 11 tingkat dan ia bakal dilengkapi bilik tarian yang boleh memuatkan 400 individu, kolam renang dewasa dan kanak-kanak.

“Hotel ini dan padang golf pertama dijangka disiapkan tahun depan dan kami akan membina jalan sejauh 9.6 kilometer dari Forest City ke hotel yang akan siap pada 2019,” katanya.

Menurutnya, selain menarik pelancong dan pemain golf ke ikon pelanconga­n baru, pembanguna­n itu juga akan menawarkan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

“Sebanyak 460 peluang pekerjaan ditawarkan termasuk 250 kekosongan di hotel dan 210 kekosongan di padang golf berkenaan,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia