Harian Metro

Hodak senarai muka baru

- Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: “Dia sekarang macam ‘superstar.’ Bagi sajalah apa dia nak cakap, biarkan saja,” kata legenda bola sepak negara, Datuk Santokh Singh mengenai perubahan sikap bekas produk akademi bola sepak Selangor, Safiq Rahim yang dikenaliny­a seorang pemain baik dan sederhana.

Namun, tindakan keterlalua­n ketua pasukan Johor Darul Ta’zim (JDT) itu yang mencarut untuk melepaskan geram kepada pengkritik­nya ketika meraikan kejayaan skuad Harimau Selatan menjulang Piala Malaysia di Stadium Shah Alam Sabtu lalu, amat mengejutka­n Santokh yang tidak menyangka Safiq akan mengeluark­an kata-kata kesat itu.

“Saya nak ulas lebih pun tak boleh, itu pilihan dia. Dulu masa dia remaja, saya pernah tengok dan tahu pasal Kuala Lumpur:Persaingan untuk merebut tempat dalam skuad negara bagi menghadapi Kejuaraan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-19 di Indonesia tahun depan kembali terbuka apabila pengendali­nya, Bojan Hodak bersedia untuk menyenarai­kan pemain baru dalam skuad itu.

Beliau yang membimbing pasukan itu mara selaku lima pasukan naib juara terbaik dalam kempen kelayakan AFC di Paju, Korea Selatan Rabu lalu, mengingatk­an pemainnya supaya tidak berasa selesa dengan kedudukan mereka dalam skuad itu yang boleh berubah berdasarka­n prestasi semasa.

“Kami mempunyai masa cukup panjang sebelum bermulanya saingan AFC pada Oktober depan dengan saya akan menjelajah ke seluruh negara untuk mengesan pemain berbakat.

“Sekiranya ada pemain lain yang lebih baik, sudah tentunya pemain itu akan dipanggil untuk dinilai sebelum senarai akhir diputuskan.

“Jadi, semua pemain harus tu perlawanan kerana menunjuk isyarat lucah kepada rakan sepasukann­ya ketika aksi antara Pahang dan Melaka United dalam aksi Liga Super pada 25 Februari lalu. merebut tempat dalam pasukan ini dengan tiada seorang pun boleh menganggap tempat mereka sudah selamat. Tapi mereka perlu bersaing dan mengekalka­n prestasi hingga kejohanan bermula,” katanya.

Rabu lalu, skuad B-19 bimbingan Hodak menjadi pasukan terbaru mengesahka­n tempat ke pusingan akhir Kejuaraan AFC tahun depan selepas skuad B-16, B-23 dan skuad futsal lelaki meraih pencapaian sama sebelum ini.

 ??  ?? AKSI pemain B-19 negara (kiri) ketika kempen kelayakan AFC
di Paju, Korea Selatan.
AKSI pemain B-19 negara (kiri) ketika kempen kelayakan AFC di Paju, Korea Selatan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia