Harian Metro

Akhiri kemarau

-

 AS julang Piala Fed selepas 17 tahun menerusi gandingan mantap Shelby-CoCo

Amerika Syarikat (AS) menjulang Piala Fed buat kali pertama dalam tempoh 17 tahun, menerusi kejayaan gandingan beregu, Shelby Rogers dan CoCo Vandeweghe yang menang di penentuan final, semalam.

CoCo dan Shelby menang 6-3, 7-6 (7/3) ke atas gandingan Belarus, Aryna Sabalenka dan Aliaksandr­a Sasnovich, sekali gus memberikan AS kemenangan 3-2, serta mahkota ke-18 Piala Fed.

“Saya amat teruja untuk semua empat pemain kami,” kata kapten AS, Kathy Rinaldi.

“CoCo keluar dan menampilka­n permainan yang menakjubka­n. Shelby juga bangkit. Sloane Stephens ...saya juga kecewa seperti dirinya, tetapi dia banyak bergelut pada minggu ini, dia bertarung sehingga ke penghujung.

“Saya amat berbangga dengan keempat-empat mereka.”

Sebelum itu, CoCo meletakkan AS mendahului 2-1, selepas menewaskan Sabalenka 7-6 (7/5), 6-1, tetapi Aliaksandr­a bangkit daripada ketinggala­n satu set untuk menewaskan Sloane Stephens, 4-6, 6-1, 8-6 sekali gus menyamakan kedudukan 2-2 untuk Belarus.

Pada aksi terakhir Aryna, 19, dan Sasnovich, 23, melepaskan servis mereka pada set pertama untuk memberikan kelebihan kepada gandingan AS selepas 26 minit bertarung.

Gandingan Belarus itu begitupun bangkit untuk mematikan servis CoCo dan Shelby pada set kedua dan mendahului 5-2, tetapi pasukan pelawat merampas kembali servis mereka dua kali untuk menyamakan kedudukan 5-5.

Ketika detik genting, Aryna dan Aliaksandr­a sekali lagi mematikan servis Rogers, hentian pit.

Pemandu Britain itu berjaya berada di kelompok sembilan terbaik selepas 10 pusingan dengan kenderaan keselamata­n memasuki litar susulan pelanggara­n yang berlaku pada tetapi gandingan AS itu tidak mengalah di sebalik suasana tegang di Minsk dengan ribuan peminat tuan rumah menantikan kejayaan pertama Belarus untuk memenangi Piala Fed.

Aryna kemudian sekali lagi menggugurk­an set yang membawa kepada penentuan tie-break, sebelum gandingan lebih berpengala­man dari AS meraih kemenangan.

“Saya tahu, jika saya terus memberikan peluang dan meletakkan diri saya di depan dalam awal pusingan. Valtteri Bottas yang bermula di petak hadapan buat Mercedes menyaksika­n harapannya untuk setiap servisnya, saya akan terus memperoleh peluang dan dia akhirnya melepaskan servis,” kata CoCo .

“Dia melakukan apa yang sepatutnya dilakukan dan seperti apa yang saya jangka, dia akan menghayunk­an raket dan berdoa supaya bola itu masuk, dan dia melakukann­ya.

“Jadi, kamu hanya perlu memulihkan diri (di dalam gelanggang) dan terus berjuang.” - AFP mengatasi Vettel bagi memburu gelaran naib juara keseluruha­n musnah apabila dia sekadar menamatkan perlumbaan di tempat kedua.

Rakan sepasukan Vettel, Kimi Raikkonen pula menamatkan perlumbaan di tempat ketiga. - Reuters

 ??  ??
 ??  ?? SHELBY (kiri) bersama CoCo menjuarai
Piala Fed.
SHELBY (kiri) bersama CoCo menjuarai Piala Fed.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia