Harian Metro

MUSANG KING DAH BERLAMBAK

Harga durian turun 50% hingga RM30 sekilogram

- Ramli Ibrahim am@hmetro.com.my Gua Musang

Harga durian Musang King merudum sehingga 50 peratus sejak awal bulan ini berikutan lambakan buah berkenaan di pasaran sekarang.

Daripada harga pasaran RM60 sekilogram, ia turun sehingga RM30 sekilogram namun harganya dijangka stabil sebelum akhir bulan ini.

Pengusaha durian berkenaan, Chong Yok Fon, 50, berkata, kejatuhan harga Musang King bukan saja berlaku di negeri ini tetapi juga di negeri lain seperti Pahang.

Wanita itu berkata, kebiasaann­ya, kejatuhan harga Musang King tidak mengambil masa lama untuk pulih semula.

“Faktor utama kejatuhan harganya disebabkan kurang permintaan dan persaingan harga dengan durian jenis lain.

“Minggu ini, harga pasaran durian ini semakin baik apabila naik semula antara RM30 hingga RM40 sekilogram,” katanya kepada Harian Metro.

Chong memiliki kebun durian seluas 20 hektar di Kampung Pulai dan ia sudah diusahakan sejak lebih 10 tahun lalu.

Katanya, dia menanam lebih 500 pokok Musang King dan sebahagian besarnya di eksport ke Singapura, Hong Kong, China dan Taiwan.

“Kira-kira 4,000 Musang King di kebun menunggu untuk gugur mulai minggu depan dan persiapan sudah dibuat untuk pasaran eksport,” katanya ketika ditemui.

Menurutnya, dia juga menanggung kerugian apabila ratusan durian berkenaan yang belum masak jatuh akibat dahan pokok patah dilanda ribut.

Kira-kira 4,000 Musang King di kebun menunggu untuk gugur mulai minggu depan dan persiapan sudah dibuat untuk pasaran eksport” Chong Yok Fon

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia