Harian Metro

Denda RM400 ugut isteri

- Avila Geraldine avila@nstp.com.my

Seorang pengawal keselamata­n diperintah­kan membayar denda RM400 selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret, di sini, semalam, kerana melakukan ugutan jenayah terhadap isterinya, bulan lalu.

Majistret Afiq Agoes turut mengarahka­n tertuduh, Rahim Anni, 35, dipenjara lapan bulan sekiranya gagal membayar denda berkenaan.

Dia didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan ugutan jenayah terhadap isterinya yang berusia 32 tahun, jam 11.30 malam, 24 Jun lalu di rumah mereka di Kampung Suang Parai, Manggatal.

Rahim yang diwakili peguam Jaikol Situn, meminta hukuman diringanka­n dengan alasan perlu menjaga ibunya yang sakit dan lima anak berusia empat bulan Kota Kinabalu: Balai Bomba dan Penyelamat Kimanis beroperasi secara rasmi kelmarin, sekali gus boleh menerima sebarang panggilan kecemasan di sekitar daerah itu.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah, Nordin Pauzi berkata, 30 anggota bomba ditempatka­n di balai bomba baru itu untuk memberi respon terhadap kes kecemasan di sekitar kawasan terbabit.

“Ia beroperasi secara rasmi mulai semalam dengan 30 anggota untuk tiga syif bagi hingga 12 tahun.

Jaikol berkata, tertuduh bekerja sebagai pengawal keselamata­n dengan pendapatan

 Pengawal keselamata­n mengaku salah minta ringan hukuman kerana jaga 5 anak, ibu sakit

bulanan RM920 sebelum penangkapa­nnya dan jika dikenakan hukuman berat, tiada siapa akan menjaga ibu dan anaknya.

“Kejadian itu hanya salah faham antara pasangan terbabit,” katanya. dengan balai lain,” katanya.

Kelmarin majlis penyerahan Balai Bomba Dan Penyelamat Kimanis daripada pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) kepada JBPM Sabah diadakan di balai bomba itu.

Mengulas perkembang­an pembinaan Balai Bomba dan Penyelamat di daerah Sook dan Pitas, Nordin berkata, kedua-duanya dalam proses pembinaan.

“Kami mengharapk­an kedua-dua balai ini boleh disiapkan akhir tahun ini,” katanya. Penahanan tiga suspek berusia 32 hingga 41 tahun dalam operasi khas, Op Lejang, di sini, malam kelmarin, melumpuhka­n kegiatan sindiket curi motosikal di daerah ini dan kawasan sekitarnya.

Ketua Polis Daerah, Superinten­dan Zulkipli Suhaili berkata, penahanan semua suspek berkenaan, termasuk seorang wanita tempatan turut membawa kepada penemuan semula dua motosikal, masing-masing dilaporkan hilang penghujung Mei lalu termasuk kes terbaru kelmarin.

“Kita melancarka­n operasi khas ini di Jalan Tanjung Batu dan Pasar Lama Bintulu antara jam 7 petang hingga 9.30 malam tadi. Ia membawa kepada penahanan suspek pertama yang disiasat mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan atas kesalahan curi kenderaan.

“Dalam soal siasat dijalankan, suspek mengaku terbabit dalam beberapa kes curi motosikal dan pecah rumah di Bintulu serta kawasan sekitar yang dilaporkan sebelum ini,” katanya dalam satu kenyataan, di sini semalam.

Zulkipli berkata, hasil maklumat soal siasat membawa kepada penahanan dua lagi suspek termasuk seorang wanita di sebuah rumah pangsa di Jalan Sultan Iskandar di sini. Beliau menjelaska­n beberapa barangan curi termasuk televisyen turut ditemui di rumah berkenaan.

“Sebuah kereta milik seorang suspek turut disita bagi tujuan siasatan kerana dipercayai digunakan untuk kegiatan jenayah mereka. Hasil semakan mendapati dua suspek berkenaan mempunyai kaitan dengan kes pecah rumah di Jalan Sibiew di sini, pada Mei lalu,” katanya.

 ??  ?? NORDIN (sembilan dari kanan) melakukan simbolik penerimaan pada majlis penyerahan bangunan Balai Bomba dan Penyelamat Kimanis daripada pihak JKR kepada JBPM Sabah di Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Kimanis.
NORDIN (sembilan dari kanan) melakukan simbolik penerimaan pada majlis penyerahan bangunan Balai Bomba dan Penyelamat Kimanis daripada pihak JKR kepada JBPM Sabah di Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Kimanis.
 ?? FOTO: ?? RAHIM diiringi polis keluar dari Mahkamah Majistret Kota Kinabalu.
FOTO: RAHIM diiringi polis keluar dari Mahkamah Majistret Kota Kinabalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia