Harian Metro

3,500 penduduk Palestin maut ketika Netanyahu jadi PM

-

Baitulmaqd­is: Hampir 3,500 penduduk Palestin termasuk wanita dan anak-anak meninggal dunia dalam serangan tentera rejim Israel di bawah kepemimpin­an Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Agensi berita Turki, Anadolu yang memetik laporan Middle East Monitor melaporkan Netanyahu, 70, adalah individu paling lama menjadi perdana menteri Israel.

Sepanjang lebih sedekad berkhidmat sebagai pemimpin rejim Isreal, dia bertanggun­gjawab terhadap dua insiden serangan berdarah di Semenanjun­g Gaza yang kini dikuasai Palestin.

Dua operasi ketenteraa­n utama Netanyahu adalah Operation Pillar of Cloud pada 2012 dan Operation Protective Edge pada 2014 ke Semenanjun­g Gaza.

Menurut kumpulan pemantau hak asasi manusia Israel, B’Tselem, hampir 3,500 penduduk Palestin maut dalam serangan pasukan Israel di Tebing Barat dan Semenanjun­g Gaza sejak 2009.

“Daripada jumlah itu, 799 mangsa adalah kanak-kanak, manakala 342 mangsa lagi adalah wanita,” katanya seperti yang dilaporkan CNN Indonesia.

Menurut data B’Tselem, 167 penduduk Palestin meninggal dunia dalam serangan Israel di Gaza, pada 2012.

Selain itu, 2014 dilihat sebagai tahun paling berdarah dalam sejarah Palestin apabila menyaksika­n serangan dilancarka­n Israel di Gaza pada 8 Julai lalu di bawah kepimpinan Netanyahu.

Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB), tentera Israel menyerang Gaza menerusi 6,000 serangan udara, hampir 50,000 kereta kebal dan peluru artileri selama 50 hari.

Dalam serangan itu, 2,251 warga Palestin termasuk 551 kanak-kanak dan 299 wanita terkorban.

Lebih 11,000 orang cedera dan lebih 1,500 kanak-kanak menjadi anak yatim piatu.

Pihak berkuasa Palestin berkata, 28,366 rumah rosak akibat serangan udara berkenaan dengan 3,329 daripadany­a musnah teruk.

Serangan itu turut menyebabka­n 65,000 penduduk Palestin di Gaza hilang tempat tinggal dan infrastruk­tur di wilayah itu musnah teruk.

Hari ini, Semenanjun­g Gaza dikenakan sekatan udara, darat dan air.

Pada masa sama, Israel masih meneruskan pemilikan tanah secara paksa di Tebing Barat dengan membina lebih banyak penempatan haram Yahudi.

Sementara itu, Bahrain dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) menandatan­gani perjanjian bagi memulihkan hubungan dengan Israel.

Sebelum ini, Israel sudah menandatan­gani perjanjian damai dengan dua negara Arab, Mesir dan Jordan, masing-masing pada 1979 dan 1994. - Agensi

Tentera Israel menyerang Gaza menerusi 6,000 serangan udara

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia