China con­sumer show high­lights Nike for mis­lead­ing ads

New Straits Times - - Business | World -

SHANG­HAI: China’s an­nual con­sumer rights day TV show turned its spot­light on United States sports brand Nike Inc for mis­lead­ing ad­ver­tis­ing and Ja­panese brand Muji for sell­ing food prod­ucts al­legedly sourced from part of Ja­pan af­fected by ra­di­a­tion.

The state-run China Cen­tral Tele­vi­sion (CCTV) show said Nike had mis­led con­sumers over high­tech air cush­ions in some of its “Hyper­dunk” bas­ket­ball shoes.

Sim­i­lar to CBS net­work’s “60 Min­utes” in the United States, the CCTV show — known as “315” in ref­er­ence to global con­sumer rights day on March 15 — has pre­vi­ously named and shamed firms from Ap­ple Inc to Volk­swa­gen AG.

The two-hour show also high­lighted Ja­panese brands in­clud­ing Muji, owned by Ry­ohin Keikaku Co, which it said sold food prod­ucts in China from an area of Tokyo where high lev­els of ra­di­a­tion were de­tected in 2015.

A Ry­ohin Keikaku spokesman said yesterday on Thurs­day the firm was “not sell­ing any food prod­ucts in China from ar­eas banned from ex­port­ing due to con­cerns about ra­dioac­tive con­tam­i­na­tion.”

Nike said it had sold 300 pairs of Hyper­dunk shoes in China last year with “an in­ac­cu­rate prod­uct de­scrip­tion stat­ing that the shoe con­tained airbags.” The firm added it had apol­o­gised to con­sumers and of­fered com­pen­sa­tion. Reuters

Newspapers in English

Newspapers from Malaysia

© PressReader. All rights reserved.