Utusan Borneo (Sarawak)

Chelsea mara ke pusingan kedua Liga Juara-Juara dengan baki satu perlawanan selepas benam Qarabag 4-0

-

BAKU, Azerbaijan: Chelsea mengesahka­n tempat ke pusingan kedua Liga Juara-Juara ketika Eden Hazard dan Willian membantu kemenangan 4-0 ke atas Qarabag Rabu lepas.

Skuad kendalian Antonio Conte melangkah ke pusingan kedua dengan berbaki satu perlawanan selepas aksi cemerlang dari Hazard dan Willian di Stadium Olimpik, yang sekali gus menyingkir­kan Qarabag, juara Liga Azerbaijan dari pertanding­an di Eropah.

Chelsea akan memulakan perlawanan terakhir Kumpulan C menentang Atletico Madrid dengan 10 mata dan perlu menang untuk menamatkan saingan selaku juara kumpulan.

Hazard membuka jaringan dari satu tendangan penalti pada separuh masa pertama selepas umpanan beliau kepada Willian, yang dikasari Rashad Sadygov dalam kotak penalti menyebabka­n pengadil memberikan tendangan penalti dan memerintah Sadygov meninggalk­an padang.

Willian menambah jaringan sembilan minit sebelum rehat selepas menerima umpanan dari Hazard.

Cesc Fabregas menjaringk­an gol ketiga Chelsea, juga dari

Kami bermain dengan baik. Kami seharusnya menjaringk­an lebih banyak lagi gol. Ia mudah apabila bermain dengan pemain yang hebat. Eden Hazard Perancang Chelsea

tendangan penalti pada minit ke-73 selepas Willian sekali lagi dikasari dalam kotak penalti.

Willian melengkapk­an jaringan pada

m i n i t akhir permainan. Chelsea dikritik teruk selepas kekalahan teruk di Roma pada perlawanan terakhir mereka tetapi sekarang mereka sudah menang tiga perlawanan berturut- turut dalam semua pertanding­an. “Kami bermain dengan baik. Kami seharusnya menjaringk­an lebih banyak l a g i gol. Ia m u - d a h apabila bermain dengan pemain yang hebat,” kata Hazard. “Kami mempunyai perlawanan penting menentang Liverpool Sabtu ini, jadi ia sememang n y a ba- gus untuk berehat sedikit. Kami sudah bersedia untuk perlawanan Sabtu ini.”

Conte kecewa dengan jadual perlawanan yang menyaksika­n Chelsea berkunjung ke Liverpool untuk perlawanan hari Sabtu, kurang 48 jam selepas kembali ke London dari perjalanan sejauh 5,000 batu ulang alik ke Azerbaijan.

Tetapi beliau masih menurunkan skuad terkuat dengan David Luiz bermula di benteng pertahanan buat kali pertama selepas digugurkan ekoran laporan perbalahan dengan Conte semasa sesi latihan ekoran kekalahan kepada Roma.

Chelsea membelasah Qarabag 6-0 pada bulan an Septem September tetapi mereka hampir ketinggang­galan awal di Baku apabila Maksim ksim Medvedev tidak dikawal ketika etika membawa bola ola ke hadapan pintu u gol sebelum mengumpan umpan kepada Michel el tetapi rembatan beliau terkena palang.

Hazard diletakkan di posisi penyerang tengah tetapi beliau tetap bebas bergerak dan menghasilk­an gol pertama a apabila mengumpan bola b cantik kepada W Willian pada minit k ke-21 tetapi Sadygov mengasari Willian dalam kotak penalti menyebabka­n pen pengadil tidak teragakter­agak-agak memberikan tendangan penalti dan meng garahkan Sadygov meninggalk­an padan dang. Q Qarabag b berang dengan keputusan itu tetapi Hazard tidak mempunyai masalah untuk menyempurn­akan tendangan penalti untuk gol keenam beliau dari tujuh perlawanan terakhir.

Beliau sekali lagi memainkan peranan dalam gol kedua apabila umpanannya kepada Willian menghasilk­an gol kedua.

Gol ketiga menyusul pada minit ke-73 selepas Gara Garayev mengasari Willian dalam kotak penalti, membolehka­n Cesc Fabregas menjaringk­an gol penalti.

Chelsea melengkapk­an jaringan pada minit ke-85 dengan gol kedua peribadi Willian. — AFP

 ?? — Gambar Reuters — Gambar Reuters ?? GANDINGAN MANTAP: Hazard ( kiri) dan Willian mempamerka­n aksi cemerlang ketika membantu Chelsea menewaskan Qarabag di Stadium Olimpik, Baku, Azerbaijan Rabu lepas. SILA KELUAR!: Sadygov (dua kiri) dilayangka­n kad merah selepas mengasari Willian dalam...
— Gambar Reuters — Gambar Reuters GANDINGAN MANTAP: Hazard ( kiri) dan Willian mempamerka­n aksi cemerlang ketika membantu Chelsea menewaskan Qarabag di Stadium Olimpik, Baku, Azerbaijan Rabu lepas. SILA KELUAR!: Sadygov (dua kiri) dilayangka­n kad merah selepas mengasari Willian dalam...
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia