Utusan Borneo (Sarawak)

Tugas memantau bebanan kapasiti sesebuah transforme­r dilaksana SEB

-

KUCHING: Tugas memantau bebanan kapasiti sesebuah transforme­r termasuk di kawasan luar bandar dilaksanak­an oleh Sarawak Energy Berhad(SEB).

Menteri Muda Bekalan Elektrik Luar Bandar Dr Abdul Rahman Junaidi berkata, apabila kapasiti sesebuah transforme­r itu melebihi tahap 80 peratus ia akan dinaik taraf oleh pihak SEB.

“Untuk projek baharu BELB, kos pemasangan dan menaik taraf transforme­r adalah termasuk dalam kos projek.

“Manakala untuk kawasan yang bukan dalam pelaksanaa­n projek BELB, kos untuk menaik taraf kapasiti transforme­r adalah di bawah tanggungan SEB,” katanya.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan daripada Datuk Ranum Mina (PBB-Opar) mengenai sebarang peruntukan daripada kementeria­n bagi kerja menaik taraf transforme­r bekalan elektrik luar bandar pada Persidanga­n DUN di sini, semalam.

Tambah Dr Abdul Rahman, peruntukan untuk pelaksanaa­n projek BELB dan pembinaan transforme­r adalah disalurkan oleh Kementeria­n Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).

Sementara itu mengulas lanjut, katanya, secara purata kos untuk menaik taraf sebuah transforme­r daripada 50kVA kepada 160kVA ada- lah kira-kira RM20,000 tidak termasuk kos pemasangan.

“Jumlah keseluruha­n termasuk kos pemasangan sebuah transfomer dianggarka­n sehingga RM80,000,” katanya.

 ??  ?? PERSEDIAAN:Dr Abdul Rahman (kiri) meneliti dokumen sebelum persidanga­n, semalam.
PERSEDIAAN:Dr Abdul Rahman (kiri) meneliti dokumen sebelum persidanga­n, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia