Gupta TV chan­nel pays for Zille gaffe

The Times (South Africa) - - NEWS - Petru Saal

GUPTA-OWNED news chan­nel ANN7 has been or­dered to pay R10 000 and apol­o­gise for re­port­ing that for­mer DA leader He­len Zille had tweeted that “colo­nial­ism was not bad at all’’.

She had‚ in fact‚ tweeted that ‘“colo­nial­ism was not all bad’’.

In May a viewer re­ported the in­ac­cu­racy to the Broad­cast­ing Com­plaints Com­mis­sion of SA.

ANN7 apol­o­gised and claimed a video editor had mis­tak­enly added the word “at” to the tweet. In June the viewer no­ticed that it had made the same er­ror.

“ANN7 has never had any cred­i­bil­ity‚ but it is get­ting worse and worse with its dis­tor­tions of the news‚’’ the viewer’s com­plaint partly read.

The chan­nel promised to delete the May footage from its sys­tem to pre­vent the same mis­take from hap­pen­ing again. It also said it would run an apol­ogy dur­ing its prime time news broad­cast. The apol­ogy was aired and the mat­ter was con­sid­ered re­solved.

But it seems that ANN7 had not re­moved the footage from its sys­tem.

The com­plainant wrote to the broad­cast­ing watch­dog in

‘ We will run the apol­ogy dur­ing prime time news broad­cast

June‚ say­ing: “In both in­stances rel­a­tively ju­nior but im­por­tant staff mem­bers are blamed. They clearly need train­ing in ba­sic jour­nal­ism and ethics and se­nior staff mem­bers should mon­i­tor news broad­casts and cor­rect mis­in­for­ma­tion im­me­di­ately‚ not wait for an of­fi­cial com­plaint to be made.”

The com­mis­sion’s Linda Ven­ter ruled: “I came to the con­clu­sion that the apol­ogy should be re­peated and the reg­is­trar in­formed at least 48 hours be­fore it is broad­cast so that the rel­e­vant par­ties may be in­formed thereof. For the re­oc­cur­rence of the same neg­li­gent er­ror‚ a fine of R10 000 is im­posed as sanc­tion ... ” —

Newspapers in English

Newspapers from South Africa

© PressReader. All rights reserved.