“TURİST PROFİLİ ÇEŞİTLENMELİ”

Capital (Turkey) - - TURİZM - FİKRET ÖZTÜRK / ÖZTÜRK GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI

Martı Group Yönetim Kurulu Başkanı Oya Narin, “Tabii biz de sektörde herkes gibi bir daralma bekliyoruz. Bütçelerimizi, planlarımızı, maliyet hesaplarımızı hep buna göre yapıp 2016 yılına hazırlıklı girdik” diyor ve ekliyor: “Gerçekçi bir yaklaşımla hareket etmek, bu olağanüstü duruma kolay adapte olmamızı sağlayacak. Güney operasyonlarımızda yüzde 15 gibi bir daralmaya göre planlarımızı yaptık.”

Alkoçlar Turizm Grubu’nun küçülme beklentisini ise grubun yönetim kurulu başkanı Ender Alkoçlar, şöyle açıklıyor: “İç pazarda her yıl yüzde 15-20 büyüme yakalıyoruz. Bu yıl iç pazardaki büyüme, zincir otel olma avantajı ve marka güveni sayesinde yüzde 30’lar seviyesine ulaştı. Ancak dış pazarlarda şüphesiz kayıplarımız var. Özellikle Antalya ve Kuşadası’nda yüzde 10-15 arasında ciro kaybı yaşayacağımızı düşünüyorum.”

TELAFİSİ MÜMKÜN MÜ?

Peki tüm bu olumsuz durumların telafisi mümkün mü? Birçok uzmana göre özellikle kısa vadede çok zor. Edelstaal Group Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Torunoğulları, “Aslında bu daralmayı telafi etmek hiç kolay değil. Çünkü, her şey dâhil sisteminde, ekstra kazanç sistemi neredeyse yok denecek kadar az” diyor ve şöyle devam ediyor.

“Avrupa kökenli bir şirket olduğumuz için Avrupa’daki Türk ailelerine yönelik bir kampanya başlatacağız. Herkesin Türkiye’de tatilini yapmasını ve bizi tercih etmesini sağlayacağız. Turizmdeki kayıplarımızı inşaat gibi diğer iş kollarımızdan kapatmayı düşünüyoruz.”

Alkoçlar Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Ender Alkoçlar da kısa vadede telafinin zor olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Fiyat indirimleri ve dönemsel aksiyonlar ancak pansuman niteliğinde olacaktır. Güçlü olduğumuz pa-

ÇARE ÇEŞİTLİLİK GELECEK TURİZMDE

Artan terör eylemleri nedeniyle kayıp yaşamıyoruz dersek yanlış olur ancak başka yerlere gidenler Türkiye’deki hizmetin kalitesini o ülkelerde bulamayacak. Çünkü ülkemiz bu konuda gerçekten çok başarılı. Bu nedenle “gelecek turizmde”… Dileğimiz ise terörün bir an önce son bulması.

Turizm sektörüne düşen, turist profilini çeşitlendirmek ve güçlendirmek olmalıdır. Biz Regnum Carya için bunu yapmaya özen gösteriyoruz. Kış döneminde Kuzey Avrupa’dan gelen golf tutkunları misafir olurken, baharda Arap turist misafirimiz olabiliyor. Bu çeşitliliği başarabildiğimizi düşünüyorum. zarları daha da derinleştirmeye ve özellikle uzun süredir işbirliği yaptığımız seyahat acentesi ve operatörlerle daha yüksek hacimli işler yapmaya odaklanacağız.”

Lucis Global Yönetim Kurulu Başkanı İsmet Öztanık, pazardaki zorlayıcı faktörleri şöyle sıralıyor: “Yatırım stratejilerimiz nedeniyle genel negatiflikten daha az etkileneceğimizi öngörüyoruz. Ancak açık konuşmak gerekirse işletme kontratı, kiralama, franchising veya profesyonel normlar harici keyfi işletmecilik gibi yapılar, kârlılığı sürdürülebilir olmaktan çok uzaklaştırdı. Sektörde ciddi tasfiyeler söz konusu.”

ACİL ÇÖZÜM ARANIYOR!

Turizm yatırımcıları, bu yeni koşullara göre büyüme hedeflerini ve yatırımlarını revize etmiş durumda. Kayıpların telafisinde birkaç farklı çözüm formülü öne çıkıyor. Pazar çeşitliliği ilk seçenek. İç turizmi canlandırmak ve verimsiz tesisleri kapatmak ise diğer formüller.

TÜROFED Başkanı Osman Bayık, “Ana pazarlarda daha yoğun çalışacağız. Ortadoğu, Hindistan ve Kuzey Afrika ülkelerinden talep almaya çalışacağız. Yüzde 10-15’lerde olan iç pazar seviyesini, yüzde 25 seviyesine çıkarmalıyız” diyor.