Hasan Dağı’nın eteklerinde bir şehir

Bu hafta rotamız Aksaray... Anadolu'nun göbeğindeki bu şehirde gezginleri doğa, tarih ve lezzet dolu "keşif" ler bekliyor. Dilerseniz yola koyulalım...

Dunya Extra - - HAFTA SONU MOLASI - Aylinrana.aydin@dunya.com

cağında keyifli bir geziye çıkıyoruz, çevremizde akıp giden Melendiz Çayı’nın sesiyle içimiz huzur doluyor. Bir köşeye oturup, çayın şırıl şırıl akan sesiyle dinlenip etrafı doya doya izliyorum önce... 104 kilise bulunan vadide ilk olarak Ağaçaltı Kilisesi’ni ziyaret ediyoruz. İçinde pek çok fresk bulunan kilise, vadinin girişine yakın olduğu için daha fazla geziliyormuş. Vadi, Ihlara’dan başlayıp Selime’de son buluyor. Dilerseniz, toplamda 14 kilometre uzunluğunda olan vadinin içinden 6 kilometre yürüyüp Belisırma’dan çıkabiliyorsunuz. “6 kilometre beni yorar” diyorsanız, endişelenmeyin: Melendiz Çayı’nın çevresinde bulunan çay bahçelerinde gözlemelerinizi yiyip soluk alabilirsiniz. Bu arada benim favori gözlemem patlıcanlı olan... Vadinin çıkışına yaklaştığımızda tepede Kırkdamaltı Kilisesi’ni görüyoruz. Upuzun merdivenleri pek çok kişiyi kiliseye çık- maktan vazgeçiriyor. Biz bir grup meraklı olarak uzun bir tırmanış sonunda kiliseye ulaşıyoruz. Bu kilisede de Meryem Ana ve Hz. İsa ile ilgili freskler var. İlginç olanı fresklerde Müslüman bir kişi de tasvir edilmiş. Kilisenin duvarlarında Selçuklu hükümdarı II. Mesud’a övgü içeren sözlerin olduğu da söyleniyor. Tabii yol üstündeki Selime Katedrali’ne de uğruyoruz. Burası tıpkı Kapadokyadokusunda bir yapıya sahip. Bu katedral hakkındaki bana göre en ilginç bilgi ise ilk yüksek sesli ayinin burada yapılmış olması.

Bezirhane'ye uğrayalım...

Son olarak Ihlara’daki tarihi Bezirhane’ye uğruyoruz. Burada bölgenin endemik bitkilerinden ‘Izgın Otu’ ezilerek bezir yağı haline getiriliyormuş. Yağlar o dönemde kilise ve yeraltı şehirlerinin aydınlatılmasında kullanılıyormuş. Ziyaret edilmeye başlanan Bezirhane’yi henüz bine yakın kişi görmüş… Şimdiyse sizi Aksaray merkezdeki Selçuklulardan kalma Eğri Minare’ye götüreceğim. Aklıma Pisa Kulesi’ni getiren Eğri Minare, söylendiğine göre, zaten eğik inşa edilmiş. Fakat neden böyle yapıldığı bilinmiyormuş... Halatla tutturulan minarenin etrafında yerleşim yerleri de bulunuyor. Aksaray inanç turizmiyle de oldukça meşhur. Kentte, Yunus Emre ve Somuncu Baba'nın olduğu iddia edilen türbeler de bulunuyor. Gezimizin sonuna yaklaşırken Mustafa Kemal Atatürk’ün talimatıyla, 1924 yılında kurulan Azmi Milli Un Fabrikası’nı ziyaret ediyoruz. Fabrika, 1990’lı yıllarda üretim durdurularak müzeye dönüştürülmüş. Hâlâ çalışabilir durumda. Görevli, bizim için un çuvallarının dikildiği makineyi çalıştırıyor kısa bir süreliğine. Makinenin tekdüze sesiyle insan bir anda o zamanlara yolculuk yapıyor.