Chronicle (Zimbabwe) - - National News -

com­pany owned by Gan­dawa. I know who they paid and didn’t pay. There is no proof that money from Zimdef was used to fund any Zanu-PF ac­tiv­i­ties,” said Com­mis­sioner Nguni.

He dis­missed claims that of­fi­cials from ZACC went to Zanu-PF head­quar­ters dur­ing a Polit­buro meeting last week with the in­ten­tion of ar­rest­ing Prof Moyo. He said they only wanted to in­ter­view him since he had been re­fus­ing to ap­pear be­fore them to an­swer to the al­le­ga­tions raised.

Com­mis­sioner Nguni also dis­missed claims that some com­mis­sion­ers had been bribed to block in­ves­ti­ga­tions into in­sti­tu­tions such as the Civil Avi­a­tion Author­ity of Zim­babwe and AB Com­mu­ni­ca­tions.

He said there was no way a com­mis­sioner could have been bribed when they were not in­ves­ti­gat­ing the two en­ti­ties.

Com­mis­sioner Nguni also dis­missed claims by Prof Moyo that he was be­hind the probe, say­ing in­ves­ti­ga­tions were only ap­proved by the full commission. He also re­futed claims that he was a con­victed fraud­ster in South Africa say­ing if it were true, he would not have qual­i­fied to be a com­mis­sioner of ZACC.

Mathuthu, now ed­i­tor of The South­ern Times, re­ceived the $2 500 on June 14, 2016.

In re­sponse he said: “Fol­low­ing the Zim­babwe In­ter­na­tional Trade Fair in May, I was asked by Zimdef — in my pro­fes­sional ca­pac­ity then as ed­i­tor of The Chron­i­cle — to co­or­di­nate a news­pa­per sup­ple­ment in recog­ni­tion of their achieve­ments as well as those of the par­ent min­istry. Sub­se­quently, in a trans­par­ent busi­ness trans­ac­tion, I put to­gether ed­i­to­rial ma­te­rial — with the help of col­leagues who were paid for their in­put — to de­sign a sup­ple­ment that was pub­lished by The Herald, The Chron­i­cle, The Daily News on Sun­day, the Fi­nan­cial Gazette and The Stan­dard. In the case of Zim­pa­pers, the sup­ple­ment earned the com­pany in ex­cess of $20,000.

“I billed Zimdef for the work done be­cause be­yond my own in­put, other col­leagues con­trib­uted pic­tures and ed­i­to­rial ma­te­rial for which they had to be paid. I don’t reap where I did not sow and I’m trou­bled that a whole con­sti­tu­tional body like ZACC now can­not dis­tin­guish be­tween a commercial trans­ac­tion and cor­rup­tion, clearly blinded by a po­lit­i­cal and ma­li­cious pur­suit of my­self as a pri­vate ci­ti­zen. If I have com­mit­ted a crime, ZACC knows what to do and I, as ev­ery Zim­bab­wean knows, what to do is not to have a ram­pag­ing, lone rogue com­mis­sioner call­ing Press con­fer­ences to be­smirch peo­ple who have done no wrong.”

Com­mis­sioner Nguni name of a jour­nal­ist from the pri­vate me­dia who al­legedly got $9 000.

He said in­ves­ti­ga­tions showed that all the money from Zimdef was used to off­set per­sonal loans, buy per­sonal fur­ni­ture or was de­posited into the ac­counts of jour­nal­ists as well as pay rent for some ladies. de­clined to reveal the

Mduduzi Mathuthu

Newspapers in English

Newspapers from Zimbabwe

© PressReader. All rights reserved.