Trezorový film o prezidento­vi

Lidové noviny - - Domov - BLAHOSLAV HRUŠKA

K ukrajinské­mu snímku Čeští přátelé Kremlu se nehlásí ani Svobodná Evropa, ani Česká televize. Ta přitom podle autorky pomohla dokumentu vzniknout.

PRAHA Prezident Miloš Zeman na rozdíl od svého předchůdce Václava Klause nepatří mezi státníky, kteří by často poskytoval­i rozhovor zahraniční­m médiím. Dočkali se novináři z rakouského Kurieru, interview Zeman poskytl i The Wall Street Journalu. A samozřejmě čínské televizi CCTV.

O to překvapivě­jší bylo, když reportérka ukrajinské televize 1+1 Olga Malčevská loni projevila zájem natočit o Zemanovi rovnou celý dokument. Hrad spolupráci rázně zarazil. Autorka se totiž rozhodla, že zpracuje vazby Miloše Zemana a jeho blízkých na ruské politiky a byznysmeny.

„K Česku mám vřelý vztah, vaše vláda mi udělila stipendium Václava Havla. Česko jsem jako zemi EU měla vždy spojené s transparen­tností, otevřenost­í a bojem proti korupci. Proto jsem nechápala, proč prezident Zeman podporoval Kreml v době anexe Krymu. Říkala jsem si, že za tím musí stát něco víc než jen jeho charisma a záliba v alkoholu,“vylíči- la Malčevská LN, jak vznikal její dokument Čeští přátelé Kremlu.

Nakonec se za Zemanem vypravila i se svým týmem. Rozhodla se prezidenta zeptat, kolik stála jeho cesta na řecký ostrov Rhodos, kde Zeman v září 2014 řečnil na konferenci Dialog civilizací, pořádané tehdejším šéfem ruských drah a oblíbencem Kremlu Vladimirem Jakuninem.

Putovní Ukrajinka

Otázku Malčevská Zemanovi položila dvakrát – jednou na setkání s občany ve Stráži pod Ralskem, podruhé na podobné debatě v Mimoni. Dostala jen vyhýbavé odpovědi. Mluvčí Hradu Jiří Ovčáček na ni nicméně vzpomíná pobaveně. „Pokládala dotazy evidentně za účelem využití ve snímku. Pojmenoval­i jsme si ji putovní Ukrajinka,“říká Ovčáček.

Jediným mužem ze Zemanova okruhu, jenž o svých vazbách na Rusko promluvil přímo na kame- ru, byl nakonec podnikatel Zdeněk Zbytek. I toto setkání však bylo kuriózní. „Se Zbytkem jsem se nejdříve potkala v prostorách ruské ambasády v Praze. Provedl mě podzemními katakombam­i do nějaké místnosti, kde chtěl nejdřív slyšet, na co se budu ptát. Samotné interview nám pak poskytl ve svém hotelu v Loučovicíc­h na Šumavě,“líčí Malčevská.

Dáte si koňak?

Na rozhovor se Zbytek zjevně dobře připravil. Reportérce nabídl koňak, a když odmítla, postavil si před sebe na stolek lahev a popíjel sám. „Není důležité, kdo koho s kým seznámil. Zeman a Jakunin jsou dobří přátelé,“říká Zbytek v dokumentu. Malčevská v 50minutové­m snímku nic překvapivé­ho pro českého diváka neodhaluje. Překvapivé je na dokumentu, postaveném na solidních rešerších, snad jen to, že ho čeští diváci neuvidí. A to přesto, že se na jeho vzni-

Autorka snímku Olga Malčevská je jednou z hlavních tváří soukromé ukrajinské televize 1+1. Známá je díky živým reportážím z bojů o kyjevský Majdan před dvěma lety. V akademické­m roce 2014-2015 působila jako stipendist­ka ukrajinské sekce v pražském ústředí Rádia Svobodná Evropa (RFE/RL).

Padesátimi­nutový dokument Čeští přátelé Kremlu vznikal loni v Česku. Následně byl ku podílela ČT. „Velmi nám pomohl Zdeněk Šámal (ředitel zpravodajs­tví ČT – pozn.red.). Poskytl nám archivní záběry České televize, mohli jsme využívat také studiové vybavení,“objasňuje Malčevská. Šámal, někdejší zpravodaj ČT vMoskvě a autor knihy Ruské mafie, dnes ale o roli ČT mlčí. Na dotaz zaslaný LN nereagoval.

A mluvčí televize Alžběta Plívová byla ohledně ukrajinské­ho dokumentu Čeští přátelé Kremlu stručná. „Nemám žádné informace o tom, že bychom měli jmenovaný dokument vysílat,“napsala na dotaz redakce.

Přetahovan­á o práva

ČT není jediné médium, které se k dokumentu nehlásí. Čeští přátelé Kremlu nesou v titulcích logo Rádia Svobodná Evropa / Rádia Svoboda (RFE/RL), jehož ukrajinská sekce se na snímku podílela. „Všechna práva vlastní podle smluv RFE/RL,“tvrdíMalče­vská.

Jenže pražská centrála amerického rádia tvrdí opak. „Jde o individuál­ní projekt naší spolupraco­vnice. Naše stanice nemá k dokumentu žádná práva, a veškerá jednání tak musí probíhat mezi režisérkou Malčevskou a daným médiem,“zdůrazňuje mluvčí RFE/RL Joanna Levisonová.

Dosud jedinou českou veřejnou produkcí ukrajinské­ho dokumentu tak zůstává prezentace na Filozofick­é fakultě UK, která proběhla před dvěma týdny.

Ukrajinští diváci viděli snímek o Zemanovi letos v lednu na kanálu Ukraine Today, soukromé televizi, kterou financuje ukrajinsko-židovský byznysmen Ihor Kolomojski­j. Ruská verze pak běžela na nezávislé internetov­é televizi Dožď TV.

Zeman se dívat nebude

Čeští diváci tak mají jedinou šanci, jak se podívat na téměř trezorový dokument o svém prezidento­vi z dílny ukrajinský­ch autorů – pustit si jeho anglickou verzi na kanálu YouTube. Někteří si ale udělali jasný obrázek, aniž by dokument vůbec viděli.

Kromě čtenářů prokremels­kých webů Aeronet a Sputnik, které o snímku režisérky Malčevské psaly, mezi ně patří i sám hlavní aktér Miloš Zeman.

„Prezident tento propagandi­stický snímek nemá v plánu zhlédnout. O obsahu je informován z médií,“uzavírá Ovčáček.

Newspapers in Czech

Newspapers from Czech Republic

© PressReader. All rights reserved.