Jyllands-Posten Søndag

AARHUS-SAMSØ

ningstal var for kort tid siden nået op på 3710, men på grund af to dødsfald i sidste uge har øen nu 3708 indbyggere.

»Vores udfordring er, at der generelt dør flere, end der bliver født. Derfor er vi dybt afhængige af tilflytnin­g, men på det seneste har vi været tilsmilet af, at flere børnefamil­ier er flyttet hertil, ligesom vi har oplevet et mindre børneboom. Det er vi meget taknemmeli­ge for,« fortæller han.

Jacques Rahr Knudsen kom selv til øen, da han var få måneder gammel og har siden boet det meste af sit liv på Samsø, så han opfatter sig som ægte samsing.

»Helt ægte er jeg ikke. Da jeg ikke er født her og ikke har aner tre generation­er tilbage, bliver jeg stadig set an,« forklarer han med et glimt i øjet.

»Nej, sådan er det heldigvis ikke. Man er samsing, når man selv føler sig som samsing,« fastslår han.

Badeliv og krabbefisk­eri

Ballen tager sig ud fra sin bedste side i det dejlige sommervejr. Familier og par bader og nyder strandlive­t lige ved siden af os, og en masse unger i orange redningsve­ste hiver med deres korte liner hiver krabber op i farverige spande på en træbro i havnen. Fotografen veksler også et par ord med en forfatteri­nde, som lige har taget en pause fra skriveriet på Ballen Badehotel.

Her kunne vi have tilbragt timer, men tidsplanen er stram, og det skal kæden også være nu.

Vi sætter en halv time af til turen op til Ballebjerg i Nordby Bakker og ankommer stakåndede og med høj puls til øens højest punkt på 64 m. Et fantastik panorama udfolder sig.

Mellem de afsvedne græsbakker og dybe dale, som i 2009 blev optaget i Skov- og Naturstyre­lsens naturkanon, græsser brune og sorte køer. Den røde Tunø-færge er på vej ud fra naboøen og i det fjerne anes Aarhus.

I det fine hvide udsigtstår­n, hvorfra udsigten skulle være særlig god, fordi man kommer ekstra fem meter op, står Grete Lund-clausen fra Kastrup og nyder synet.

Det er hendes 90 års fødelsdag. I stedet for en gave har børn og svigerbørn inviteret hende på en oplevelse – to dages rundtur på Samsø med fødselsdag­smiddag på Perlen i Sælvig og efterfølge­nde overnatnin­g i Nordby. Et stramt program, erkender fødselaren. "M/ F Issehoved" sejler nu dagligt mellem Dokk1 i Aarhus og Sælvig på

Fra den 6. juli med otte daglige sejladser.

Første afgang fra Aarhus kl. 8.30, og færgen returnerer sidste gang til Aarhus kl. 20.15.

Overfarten tager ca. en time og 15 minutter.

Priser: Voksne: 145 kr.

Børn under 16 år, studerende og pensionist­er: 75 kr.

Børn 0-3 år er gratis Cykler: 50 kr.

Sejlplan og mere informatio­n kan findes på hjemmeside­n issehoved.dk.

»Jeg kan sagtens holde til det. Det er straks værre med børnene,« griner hun.

Samsøs vestligste punkt kan nu krydses af. Det nordligste – Issehoved – kan vi se over til. Vi dropper at cykle derop, fordi der er to kilometer grusvej det sidste stykke.

Gadekær og lille Ida

Næste mål er Nordby, hvor vi tager den obligatori­ske tur omkring det idylliske og ikoniske gadekær med andehuset i ude midten.

På hovedgaden er der stor aktivitet i de forskellig­e udskænknin­gs- og spisestede­r. Vi falder i snak med den fireårige Ida Marie Hundevad fra Aarhus, som spiser frokost med sin mor, far og lillesøste­r - Mikkel, Ditte og Nanna på et lille bryggeri drevet af autister.

Familien er på ferie i Ballen, fortæller hun, men det er ikke det vigtigste:

»Vi snart have en lillesøste­r,« siger hun og peger på sin mors mave.

Forældrene vil gerne have lidt tips til steder, de kan besøge. Nu, da de kender Ballen og Nordby, foreslår vi, at de kunne besøge Vestborg Fyr, Bakkebjerg og Brundby.

Vi indser, at vi hellere må få tilført idékatalog­et lidt flere must sees. Vi får i øvrigt an- befalet Labyrinten ved Nordby, som skulle være stor, spændende og med en Samsø-quiz give gode idéer til, hvad man skal opleve på øen.

Vi når den ikke. Heller ikke tilbuddet om at komme på grønsagssa­fari, men forslagene er hermed givet videre.

Næsten garanti for sæler

Langør – det østligste punkt på Samsøs øvre del - er næste mål. Efter turen over den smalle dæmning åbenbarer et lille fiskersamf­und sig mellem det lave vand og de mange græs- og træklæde holme. I vikingetid­en lå her en større flåde, får vi at vide.

I havnen ligger M/S Tunø, som engang var tunøboerne­s livline til omverdenen. I dag er skibet et stykke sejlende kulturhist­orie, der fortæller om passagersk­ibsfarten til de danske øer. I øjeblikket bruges båden til sælsafari.

Skipper Niels Bach, der med sit lange skæg og piben i munden er som skåret ud af et Skagens-maleri, tager imod de gæster, som skal med på afgangen kl. 15. Den 2,5 time lange sejlads går ud omkring småøerne kyholm, Vejrø, Lindholm og Besser Rev og sælreserva­tet ved stenrevet Bosserne.

Skipper tør næsten give sælgaranti.

»Det er vilde dyr, så man ved jo aldrig. Men i de 14 år, jeg har sejlet, har der kun været en gang, hvor vi ikke så en eneste. Normalt ser vi 30-50 sæler. Vi har været helt oppe og tælle 300, og bestanden er på 600 sæler,« fortæller Niels Bach.

Apropos sæler, så vi må vi nok hellere vende snuden mod Sælvig, hvorfra M/S Issehoved går tilbage til Aarhus om mindre end en time.

På vejen tilbage passerer vi Samsøs smalleste sted. Her er resterne af Kanhave-kanalen – i dag en forsænknin­g i landskabet med et vikingebåd­sskelet i bunden, men, får vi fortalt, for omkring 1.200 år siden gravede vikingerne en kanal her, så de havde en nem passage mellem Stavns Fjord og Sælvig-bugten.

I iveren efter at nå tilbage glemmer vi desværre at få købt friske Samsø-kartofler i en af boderne.

Men vi når færgen.

74 km blev det til – og lige hektisk nok.

Vi anbefaler at give sig lidt bedre tid og tage den sidste båd tilbage kl. 19.

Eller endnu bedre. Tag en overnatnin­g. Der er masser af oplevelser på Samsø til to dage.