على منصات «السوشيال ميديا» و«أوليكس»: البيع بالكيلو.. جملة وقطاعى

صور وفيديوهات وخصومات لجذب الزبائن.. و«الدسوقى»: العروض حققت نسب مشاهدة ومشاركات كبيرة

El Watan - - ملف خاص -

«براندات وماركات.. البيع بالكيلو».. «55 كيلو أحذية غير مستعملة للبيع جملة واحدة».. «كرتونة 50 كيلو بالة خليجى».. «جلابيب بالة رجالى».. «75 كيلو ملابس بالة أوروبى للبيع جملة»، إعلانات منتشرة بشكل كبير، سواء على الصفحات من خلال «فيس بوك»، أو كإعلانات على مواقع متخصصة فى البيع والشراء كـ«أوليكس». صور وفيديوهات وخصومات مع كافة التفاصيل والكميات، سواء رجالى أو نسائى أو أطفالى، الجميع يعتمد على السوشيال ميديا كوسيلة من أجل زيادة نسبة المبيعات والوصول إلى عدد أكبر من المتابعين.

مجموعة من الشباب مواليد الثمانينات والتسعينات قرروا استخدام التكنولوجيا الحديثة والسوشيال ميديا فى عرض بضاعتهم من ملابس البالة، أحدهم «إسلام دسوقى،» 32 عاماً، مدير تسويق شركة «فاشونستا» لملابس البالة، يوضح أن البيع عن طريق الإنترنت أكثر سرعة فى التسويق ويعطى نتائج كبيرة فى كميات البيع، قائلاً: «فكرة إنى أعتمد على محل فى شارع عمومى واستنى الزباين تعدى من قدام المحل وتتفرج ويعجبها البضاعة قدمت أوى وبقت مش فعالة»، مشيراً إلى أنه أصبح يسوّق المنتجات عن طريق الفيس بوك، ولديه فى نفس الوقت فروع يبيع من خلالها، مع تقديم الكثير من الخصومات، وأنه لاحظ نتائج كل ذلك فى افتتاح ثلاثة فروع فى أماكن مختلفة بعدما كان فرع واحداً.

يعتمد «الدسوقى» فى عرض البالة على الفيديوهات من خلال صفحة الشركة على «فيس بوك»، قائلاً: «كان قدامى حل فى العرض على السوشيال ميديا، وهو الصور زى أى محل ما بيعمل، لكن إحنا كمحلات بالة عندنا موديلات كتيرة، وإنى أصور حتة حتة ده هياخد وقت كبير وممكن محدش يتابع كل الصور، ومن هنا توصلنا لفكرة الفيديوهات، وبكده قدرنا نعرض أكتر من قطعة فى فيديو واحد»، مؤكداً: «بالفعل حققنا نسب مشاهدة ومشاركة كبيرة، وأصبح المتابعون ينتظرون كل ما هو جديد لدينا، ويرجع الفضل فى كل ذلك إلى فريق عمل كامل يقوم بالرد على الرسائل والتعليقات، سواء على الفيس بوك أو الواتس أب».

حاول «دسوقى» وشركاؤه تحسين صورة البالة فى ثقافة المتابعين، خاصة الشباب الذين لا يعرفون عنها شيئاً، عن طريق تلك الفيديوهات التى تُظهر لهم حقيقة تلك الملابس، حسبما أوضح: «الناس لما شافت الفيديوهات كانت مستغربة لما لقيت ملابس بالتيكت بتاعها وملابس مستعملة تانية حالتها جيدة، لأن معظم الناس فاكرة إن دى ملابس مقطعة، لكن دى مش حقيقة، وكان فيه ناس أول مرة تعرف يعنى إيه بالة من خلال الصفحة بتاعتنا، ودى حسيتها من خلال الأسئلة والتعليقات بتاعتهم»، مشيراً إلى أنهم يقومون داخل محلاتهم بالبيع بالكيلو ويصل سعر الكيلو من الملابس إلى 300 جنيه.

Newspapers in Arabic

Newspapers from Egypt

© PressReader. All rights reserved.