Ramaphosa called out for ‘in­cor­rect’, ‘mis­lead­ing’ claims

Sunday Observer - - NEWS -

DUR­BAN - Two of the pres­i­dent’s claims have been found to be ‘mis­lead­ing’, while one was found to be en­tirely in­cor­rect.

AfricaCheck has done a fact check look­ing at some of the claims made by Pres­i­dent Cyril Ramaphosa at his re­cent Jan­uary 8 speech at the Oh­lange In­sti­tute in Inanda, KwaZulu-Natal.

While five of the eight claims checked were found to be ei­ther “cor­rect” or “mostly cor­rect,” Ramaphosa’s other claims did not with­stand scru­tiny, with one de­clared “in­cor­rect” and two de­clared mis­lead­ing.

Africa Check, billed as “Africa’s first in­de­pen­dent factcheck­ing or­gan­i­sa­tion,” found that Ramaphosa’s claim that the South African econ­omy has tripled in size over the last 25 years was mis­lead­ing, as it was based on World Bank rates for the coun­try’s “nom­i­nal” GDP, which Eco­nomics pro­fes­sor Jan­nie Ros­souw said would re­sult in “com­pletely dis­torted fig­ures”.

Sim­i­larly, Ramaphosa’s claim that over seven mil­lion more peo­ple are em­ployed to­day than were em­ployed in 1994 was mis­lead­ing, as it di­rectly com­pares two sur­veys which used dif­fer­ent meth­ods.The fact check also found that the claim that be­fore 1994, only three of ev­ery 10 peo­ple had elec­tric­ity in the their homes was in­cor­rect and has been de­bunked be­fore.

In fair­ness to the pres­i­dent, the ma­jor­ity of the claims made dur­ing the speech were deemed ei­ther “cor­rect” or “mostly cor­rect”.

Newspapers in English

Newspapers from Eswatini

© PressReader. All rights reserved.