Amordad Weekly Newspaper

سرخط‌تازه‌ها

-

همایش جهانــی تاریخی-فرهنگی جنوب ایران بــا عنوان «فارس تاریخی» توسط مرکز دایرهالمعا­رف بزرگ اسامی (مرکز پژوهشهای ایرانی اسامی) برگزار میشود. برجستهترین اســتادان و پژوهشگران ایرانی و انیرانی(:غیرایرانی) سخنرانان این همایش هســتند که در جنوب ایران برگزار میشود. در این همایش به دوران پارینهسنگی تا روزگار کنونی در زمینههای تاریخ و جغرافیا، باستانشناس­ی، ادبیات، زبان و فرهنگ مردم، هنر، مهرازی(:معمــاری) و علوم در محدودهی جغرافیایی فارس تاریخی و خلیجفــارس (فارس تاریخــی دربردارنده­ی اســتانهای فارس، هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، برخی جزایر و بنادر شمالی و جنوبی خلیجفارس) پرداخته میشود.

اگــر «گالــی» مهار نشــود، روســتای ۰۰۴ تنی کندران (بندرلنگه) تخلیه میشود. فرنشین(:رییس) منابع طبیعی و آبخیزداری بندرلنگه در این باره گفــت: اکنون گالیها به ۰۰2 متری تأسیسات برق و آب و یک کیلومتری روستا رسیدهاند. روحاهلل وفاکیش افزود: گالیها ۰۰7 هکتار از گسترهی این روستا را نابود کردهاند و اگر اعتبار برای این روستا فراهم نشود باید تخلیه شود. گالی گونهای فرســایش خاک یا خندقی اســت که گستردگیشان گاهی به 12 کیلومتر با ژرفای ۴ تا ۶ متر میرسد.

ســازهی بســیار بزرگ خشتی از دورهی ســوم آهــن در حاجیخانتپه همدان با اندازهی بزرگتر از نیایشگاه نوشیجان پیــدا شــد. در پــی پــروژهی نجاتبخشــی تپهی حاجیآباد همدان سازهی بسیار بزرگ خشــتی از دورهی سوم آهن (به گفتهی دورهی ماد) با دیوارهای کلفت، ســکوی آتشدان و سکوهای نشیمن به دست آمد. با توجه به اینکه گســترهی باستانی حاجیخانتپه در روستای رزقان در محدودهی محصور ساخت پتروشیمی ابنسینا فامنین همدان است پروژهی کاوش نجاتبخشی آن در دستور کار جای گرفت. به گفتهی اســماعیل همتی ازندریانی سرپرست هیات باستانشناس­ی گفت: فعالیت باستانشناس­ان در این گستره به شناسایی و کشف آثاری ارزشمند انجامید که در پژوهشهای باستانشناس­ــی باختر ایران از دورهی سوم آهن (به گفتهای دوره ماد) بیمانند و همانند چنین آثاری به جز نوشیجان در جای دیگری یافت نشده است. پروژهی چند رســانهای «سی» کاری از همایون شــجریان و سهراب پورناظری روی صحنه میرود. پروژهی چند رســانهای ســی برپایهی دو داستان زال و رودابه و رســتم و اسفندیار از شاهنامهی فردوسی کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری از پانزدهم امردادماه در مجموعهی کاخ سعدآباد روی صحنه میرود. خنیای(:موســیقی) این اثر دربرگیرنده­ی خنیای نواحی، سنتی و معاصر ایرانی به همراه خنیای کاسیک باختری(:غربی) است و در آن سازهایی مانند تنبور، سنتور، عود، دوتار، چنگ، باالبان، سهتار، تار، سازهای کوبهای و ارکستر باختری است.

بافت تاریخی شهر «عقدا»، به گفتهی دبیر پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان در نوبت ثبت ملی جای گرفت. محسن میرجانی در این باره گفت: پرونده این بافت تاریخی که ۰۴ هکتار است دربردارنده­ی ۶1 هکتار بافت تاریخی و ۴2 هکتار باغات است، در نوبت ثبت ملی جای گرفته است. وی با بازگفتن اینکه منابع و کتابهای تاریخی بنیاد این شــهر کهن را به پیش از اســام میرســانند و بنیادگذار آن را سرداری ساسانی به نام عقدا میدانند، از عمده ســازههای دیدنی آن را مســجد جامع عقدا، کاروانســر­ای ابوالقاسم رشتی، حصار خواجه نصیر، قلعه سام، حمام نو و مسجد شمس برمیشمارد. به گفتهی میرجانی، مسجد جامع عقدا با توجه به بودن شواهدی مبنی بر روند دگرگونی آتشکدههای دوران ساسانی به مساجد اسامی، یکی از باارزشترین سازههای این مجموعه و مورد توجه گردشگران و پژوهشگران است.

ارزشمندتری­ــن خانهی جهان که میتوان بخشــی از تاریخ را در آن دید در دل تهران اســت. گنجخانهی(:موزه) خانهی مقدم از جملــه خانههــای بازمانده از روزگار قاجار و وابسته به یکی از درباریان آن روزگار به نام تقی احتسابالمل­ک بوده است. از ویژگیهای آشکار این گنجخانه همگون بودن نسبی فضای مهرازی(:معماری) با آثار تاریخی موجود در آن است، فضایی که با مساحتی برابر با 2117 مترمربع دربرگیرنده­ی سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. ساختمان بیرونی، حوضخانه و کتابخانه در بخش جنوبی حیاط بیرونی و ساختمان اربابی و ایوان قاجار در بخش غربی این حیاط هستند. همچنین گلخانه در بخش شــمالی حیاط و دیوار تجدد و حوض ژاپنی در بخش غربی حیاط بیرونی هستند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran