Amordad Weekly Newspaper

سرخط‌تازه‌ها

-

بازار تبریــز در حالی روزهای تعطیل بــه روی گردشگران ایرانی و بیگانه بســته اســت که این بازار 7 ســال پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شــد و از جاذبههای مهم این شــهر اســت. بازار تبریز از بزرگتریــن و مهمترین بازارهای سرپوشــیده در ســطح ایران و خشکسار(:قاره) آســیا است و به راین(:دلیل) بودن بر ســر چهارراه جادهی ابریشــم، روزانه هزاران کاروان از کشــورهای گوناگون آســیایی، آفریقایی و اروپایی از آن میگذشتند و به همین شوند(:علت) همیشه رونق داشته است. اگرچه در شهرهای دیگر نیز بازاریها در روزهای تعطیل کار نمیکنند ولی تفاوت مهم این بازار در آن است که اکنون بازار تبریز یک پایگاه میراث جهانی است و یکی از سایت گنجخانههای­ی(:موزه) که میبایست در آن همیشه به روی گردشگران ایرانی و بیگانه باز باشد.

پژوهشگاه میــراث فرهنگی و گردشگری کتــاب «تکه و تکــهکاری در ســیاهبازی» نوشتهی مریم نعمت طاوسی را با آرمان نگهداری و پاسداشت آیینها و نمایشهای ســنتی چاپ کرد. در دیباچهی کتاب چنین آمده است: «تکه» یکی از ابعاد نمایش سیاهبازی است که سخنان پراکندهای درباره آن نگاشته شده اســت و با توجه به جایگاه کانونی بداههپرداز­ی در ســیاه بازی در این پژوهش کوشــش شد با تکیه بر اجراهای ضبطشدهی در دست و نوشتارها و کتابهای پژوهشــی و گفتوگوهای جستهوگریخت­ه با دســتاندرک­اران ایــن هنر نگاهی به ســازوکار تکه و تکهکاری در نمایش ســیاهبازی افکنده شــود. این کتــاب دارای پنج بخش تبارشناســ­ی، تکه و تکهکاری، تعاریف ، نمونهها و شــگردها است. در بخش تعاریف چکیدهای از 9۲ نمایش بازگو شــده است، بخش نمونههــا نیز دربرگیرنــ­دهی 300 نمونه از نمایشهای ســیاهبازی اجراشده در درازای سالهای گذشته است.

«تاروپود» اثر تازهی حمید متبسم برگرفته از داستان خسرو و شیرین با آوای وحید تاج ششم امردادماه امسال در حیاط هنر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اجرا میشــود. این اثر برپایهی داســتان عاشقانهی خسرو و شیرین نظامی گنجوی ساخته شده است که با بیش از هفتاد دقیقه اجرای منسجم در دو بخش به روی صحنه خواهد رفت. حمید متبسم که پیشازاین تور کنســرت تاروپود را در اروپا به روی صحنه برده بود و با استقبال فراوان مخاطبان روبهرو شد بنا است این بار اثرش را در ایران و با آوای «وحید تاج» اجرا کند. مریــوان به عنــوان مهم ترین شهرســتان تولیدکننــ­دهی کالش (کفش دستدوز بومی) هماکنون با ورود هیات شورای جهانی یونســکو به کردستان گامههای(:مراحــل) پایان ثبت جهانی خود به عنوان شهر جهانی کالش را سپری میکند. کالش پاافزاری با دیرینگی ۲ هزار ســاله که فراهم شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه است و در فصول گرم سال مورد استفاده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهانهی وجود هنرمندان بسیار تولید کالش در مریوان از ۲ سال پیش پروندهی جهانی شدن این شهرستان را آغاز کند.

شــهر جهانی یزد هنوز هتل 5 ســتاره ندارد، بااینکه شمار گردشگــران بیگانهی آن در سال گذشــته بیش از 9 برابر فزونی داشته است. یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیســت و دومین اثر تاریخی کشــور در حالی در فهرســت میراث جهانی یونســکو ثبت شــد که اکنون مهمترین چالش این شهر پس از نگهداری از بافت تاریخیاش، با وجود میل شدید برای دگرگونی و ساختوساز، بهبود زیرساختهای مورد نیاز گردشگرانی اســت که برای دیدن این گوهر پارسی راه دراز سفر را به جان میخرند.

سرپرســت ثبت و تعین حریم اســتان البرز از ثبت پنج نهال درخت کهنســال استان البرز در فهرست آثار میراث طبیعی ملی خبر داد. بهگزارش روابطعمومی ادارهی کل میراثفرهنگ­ی، صنایع دستی و گردشگری البرز رضا خلج، مسوول ثبت و تعین حریم این استان، گفت: «این درختان شامل چنار کهنسال شــرقی پرگه به شــمارهی 377 با دیرینگی 450 ســال در شهرستان طالقان، چنار کهنسال کردان به شمارهی 376 با دیرینگی 400 سال، چنار کهنسال سنقرآباد به شمارهی 375 با دیرینگی 350 تا 400 سال در شهرستان ساوجبالغ، درخت گردوی کهنسال لیلستان به شمارهی 379 با دیرینگی 500 سال و درخت ارس کهنسال کرچان به شمارهی 378 و دیرینگی 1350 تا 1400 ســال در شهرستان کرج هستند که در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شدهاند.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran