Amordad Weekly Newspaper

پِر پرواز را از پرندگان نگیریم

- نویسنده يوسف ماليی

زیستگاه مهربان پرندگان مهاجر از زمستانگذرا­نی تا جوجهآوری هرمزگان ؛ میزبان 70 هزار پرندهی مهاجر

سینهی کرانههای(:سواحل) شنی، پهنههای گســتردهی گلی، تاالبهای همدم خروش موجها، آغوش جنگلهای سبز حرا و دستان روان مهربانروده­ا؛ ایــن روزها رازقی و نور را بــه کوچنشــینا­ن پر پرواز، با بخشــندگی و مهر پیشــکش میکند. پاییــز پرطالیی با 70 هــزار پرندهی کوچنــده از نزدیک 100 گونــه در گوش هرمزگان همگام با خنیاگری موج آواز میخواند.

جنوبیترین اســتان این مرز پــر گهر با 00۲۲ کیلومتــر کرانه، 14 جزیره و چهار تاالب جهانی خور خوران، شیدور، شور شیرین میناب و حرا رود گز، بزرگترین زیستگاههای پرندگان کوچنده در فصل زرد پاییز، بهار سبز و زمستان روسپید است.

پرندگان کوچنده بیشــتر از گونهی ســلیم، آبچلیک، گیالنشاه، تلیله، حواصیل، کاکاییان و پرستوهای دریایی هستند که از آغاز مهرماه تا پایان فروردینماه برای زمســتانگذ­رانی و جوجهآوری مهمان زیســتگاهه­ای هرمزگان هستند. بیشــترین پرندگان کوچندهای که از سرزمین چهار فصل ایرانزمین میگذرند در دنبالهی راه به آسیای میانه میروند. دگرگونیهــ­ای آب و هوایی با دســتانداز­ی انســان، توســعهی ناپایدار و از میــان بردن زیســتگاهه­ا، نشــت مواد نفتی، آلودگی مواد پالســتیکی، توربینهای بــادی و دکلهای برق و مخابراتی، ساختمانهای بلند و آلودگی روشنایی از شــوندهای(:عوامل) تاثیرگذار در پایستگی کوچ پرندگان است.

جشن یک دهه سپاسگزاری روز جهانــی پرندگان مهاجر از ســال ۲006 میالدی به شــوند مهربانی مردم با پرندگان کوچنده آغاز شــد. هر ســال الگویی زیبا در چارچوب بانگ(:شــعار) «راه ما را روشــنایی میبخشد»، سال ۲017 میالدی «دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انســانها» نام گرفت تا گره همدلی میــان همگنهای(:همنوعان) نوعدوســت و دگردوســت مــا و پرنــدگان بلندپرواز استوار شود. بانگ ســال ۲006 میالدی «پرندگان مهاجر هماکنون به یاری ما نیازمندند» دستهایمان را اندیشــمند کــرد. ســال ۲007 «پرندگان مهاجــر و دگرگونیهــ­ای آب و هوایی» ما را به اندیشــه واداشت. ســال ۲008 «پرندگان مهاجــر، پیــامآورا­ن گوناگونی زیســتی» به زیســتبوم ما زیبایی بخشــید. ســال ۲009 میالدی «پرنــدگان مهاجر و موانع مهاجرت» پایبندمان کرد تــا با پرندگان بهتر رفتار کنیم. سال ۲010 میالدی و بانگ «پرندگان مهاجر در خطر نابودی را نجات دهیم؛ همهی گونهها مورد توجه هستند» خویشکاری(:مسوولیت) تازهای را برای ما نمایاند. سال ۲011 میالدی «دگرگونی در کاربری زمین از دید یک پرنده» ارزش زیستگاهها را دوچندان کرد. سال ۲10۲ میــالدی «پرندگان مهاجر و مردم، با یکدیگر در درازای زمــان» یاد نیــاکان ما را زنده نگاه داشت تا همزیستی با پرندگان را پاس بداریم. ســال ۳10۲ میــالدی «شبکهســازی برای پرندگان مهاجر» شــوری دیگــر در ما آفرید. ســال ۲014 میالدی «مقصدهای مسیرهای پروازی پرندگان مهاجر و گردشگری» بازدید از پرنــدگان را به صنعتی پولســاز دگرگون کرد. ســال ۵10۲ میالدی «انرژی، با دیدگاه پشتیبانی از پرندگان» به ما و فصلها فرصتی داد تا به پرندگان بپردازیم. سال 610۲میالدی «و چه وقت سکوت آســمان را فرا میگیرد؟ شکار، صید تجارت غیر قانونی پرندگان را پایان دهیم» همگان را به اندیشه واداشت. و اما امســال در روز جهانــی پرندگان مهاجر اداره کل حفاظت محیطزیست هرمزگان بانگ «آیندهی آنها آیندهی ماســت؛ دنیایی سالم برای پرندگان مهاجر و انســانها» را سر داد تا هازمان بومی را به باشندگی(:حضور) پر شور پرندگان حساستر کند و ارج گذاشتن به آنها خویشکاری همهی مردمان باشد.

پرواز را از پرندگان نگیریم!

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran