Amordad Weekly Newspaper

نگارگــری ایــرانی جهـانی شـد اما ...

- نویسنده بامداد رستگار

پروندهی هنر نگارگری در پانزدهمین کمیتهی جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد، بهگونهی مشترک بهنام کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در کمیتهی جهانی مطرح و پس از بررسی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. به گزارش ایلنا این ثبت جهانی با انتقادهایی نیز همراه شد و وزارت اطالعات و فرهنگ کشور افغانستان از اینکه نامی از افغانستان به عنوان یکی از میراثداران هنر مینیاتور برده نشده، شکایت کرد. محمدحسن طالبیان، معاون میراثفرهنگ­ی ایران پیرامون برگزاری پانزدهمین نشست جهانی میراثفرهنگ­ی ناملموس یونسکو گفت: پروندهی ثبت جهانی مینیاتور ازسوی ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان فراهم شده و در آینده کشورهای هندوستان، افغانستان و تاجیکستان نیز به پرونده ثبت جهانی مینیاتور افزوده میشوند. اکنون محمدباقر آقامیری، استاد نگارگری که بیش از ۰4 سال از زندگیاش را برای آموزش

نگارگری گذاشته است است، با پافشاری بر اینکه «مینیاتور» واژهای بیگانه است که از زبان فرانسه وارد فرهنگ هنری ما شده است، یادآور شد: در دوساالنهی نگارگری که سال ۲7۳۱ برگزار شد، پیشنهاد دادم تا به جای مینیاتور از نگارگری که واژهای ایرانی است بهره ببریم. نقاشی ایرانی یا همان نگارگری که مسووالن میراثفرهنگ­ی بیشتر آن را مینیاتور مینامند، سالهاست به نام در جهان شناخته شده است. ‪SHUVLDQ SDLQW‬ این هنر چه در یونسکو ثبت شود یا نشود، در جهان به نام نقاشی ایرانی شناخته میشود؛ این در حالی است که اکنون نگارگری را با کشورهایی به ثبت جهانی رساندهایم که هیچ جایگاهی در این هنر ندارند. برای نمونه کشور ترکیه تنها نزدیک به ۰۳ تا ۰4 سال است که به صرافت نگارگری افتاده که آن هم در سطح بسیار پایینی انجام میشود و برداشتهای آنها نیز سراسر از روی آثار استادان و مکتبهای نگارگری ایرانی است. باکو و آذربایجان نیز در حوزهی نگارگری هنرمندی ندارند که دارای سبک باشند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد مرزهای ایران فرهنگی در گذشته فراتر از مرزهای کنونی بود. حتا هرات در گذشته یکی از شهرهای ایران بود و بخشی از خراسان بزرگ به شمار میآمد اما اکنون افغانستان مدعی ثبت نگارگری به نام خود است. آقامیری دربارهی وضعیت و جایگاه نگارگری به عنوان هنر نژاده (:اصیل) و سنتی در ایران و جهان گفت: در فضاهای رسمی آموزشی دولتی کمتر به حوزهی نگارگری پرداخته میشود و دانشگاههای­ی که به این هنر سنتی میپردازند، کمشمار هستند. همواره گفتهاند که مرغ همسایه غاز است، درحالیکه ما هنرهای سنتی بسیاری برای بیان باورها و فرهنگمان داریم اما تهاجم فرهنگی سبب شده تا بیشتر هنرمندان نسل جوان به دامان هنرهای مدرن کشیده شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran