Iran Newspaper

گفتوگوبانو­یسنده«کیارستمیوف­یلم-فلسفه»

یک فیلمساز چگونه فیلسوف میشود؟

- گفت وگو از علیرضا شیرازینژاد

تنهاچندماه­پسازدرگذشت­عباسکیارست­میدرتیرماه­5931 کتابیباعنو­ان«عباس کیارستمی و فیلم-فلســـفه» به قلم پروفســـور «ماتیو ابوت» اســـتاد دانشکده فلسفه دانشگاه فدراسیون استرالیا، از سوی انتشارات دانشگاه ادینبرو انگلستان به چاپ رسید که بسیار مورد توجه اهالی اندیشه قرار گرفت و چندی پیش نسخه فارسی آن با ترجمه صالح نجفی توســـط نشر لِگا روانه بازار شد. «گروه اندیشـــه روزنامه ایران» تالش کرد تا به مناسبت روز سینما گفتوگویی را با پروفسور ابوت ترتیب دهد و جنبههای فلسفی اندیشه و آثار کیارستمی را با او به بحث گذارد. عباس کیارستمی )1319-1395( ابتدا از طریقعکاسی،اندیشهوتفک­رخودراباتص­ویرپیوندزد­وسپسدرفیلم­سازیوقایعی­راکه سالیان سال در زندگی تجربه کرده بود، جلوی دوربین برد. گویی عکسها را قطره قطره جمع کرده بود تا از طریق فیلم دریایی از اندیشه را تحویل ما دهد. او فلسفهای را به سینما میشناساندک­ههدفش«بیدارکردنم­خاطب»و«غنیکردنتفس­یرمخاطبازد­استان زندگی»بوسیلهسینم­ااست،نه«تهییجاحساس­ات»برای«لذت»صرف.

■ پروفســـور ابوت، پروژه فکری شـــما برای نگارش کتاب «عباس کیارستمی و فیلمفلسفه» چه بود و چرا برای بررسی نسبت بین فیلم و فلسفه، کیارســـتم­ی را انتخاب کردید؟

«بـــاد ما را خواهد بـــرد» اولین فیلمی بـــود که من از کیارســـتم­ی دیـــدم و بر این باورم که این اثر به لحاظ ساختاری بسیار عالـــی و کاری پیشـــرو در ســـینما اســـت. همچنیـــن دریافتم کـــه این فیلـــم دارای بینشـــی بســـیار عمیق و مباحثـــی جدی است که جنبه فلســـفی دارند. البته بسیار زمان بـــرد تا بتوانم معنای موجود در این فیلم را حالجی کنم؛ ســـلوک سرسختانه شخصیتاصلید­استانبسیار­جایتأمل داشت، اما بعد از اینکه فیلمهای بیشتری از کیارســـتم­ی دیدم، رویکرد معمول آثار او را چنین دریافتم؛ کیارســـتم­ی دوســـت دارد تا مخاطب را از طریق «تمنّایی برای واقعیت» سر حال آورد، تمنایی که سپس روی آن کار میکنـــد تا عقیمش کند. او به محض نیل به این هدف، راههای جدیدی رابرایدیدن­شبهمانشانم­یدهدوحس ما از آن چیزی را که در ابتدا میخواستیم تغییرمیدهد.

این، یک «پروســـه فلســـفی» اســـت؛ وجههای «شـــفابخش» از فلســـفه که در مشـــرب فلســـفی لودویگ ویتگنشـــت­این (فیلسوف نامدار اتریشـــی قرن بیستم) و شاگردانش نظیر اسَتنلی کاول (فیلسوف معاصر و اســـتاد زیباییشناس­ـــی دانشگاه هاروارد) نیز به منصه ظهور گذاشته شده اســـت. برهمین اســـاس، برمال ســـاختن ایـــن رویکـــرد شـــفابخش کـــه در چندین فیلم از عباس کیارســـتم­ی دیده میشود، دغدغـــه اصلی کتـــاب من اســـت. من به نوشتن درباره کیارستمی عالقهمند شدم چراکه هیچ فیلمســـاز­ی را نمیشناختم و نمیشناســـ­م که چنین فلســـفهای را با این میزان از انسجام، شـــرافت، دلسوزی و فراســـت در آثارش مورد توجه قرار داده باشد. ■ فکرمیکنیدد­وربینکیارس­تمیشکاکبود؟

بـــه نظـــرم، براســـاس آنچـــه «کاول» میگوید،سینماکالًدارایگرایش­یشکاکانه است. این به سبب ماهیت فضا، باورها و نوع مواجهه ما نسبت به سینما و واقعیت اســـت، بنابراین فیلمها معموالً مســـائل شـــکاکانه را مطـــرح میکنند. بســـیاری از فیلمهـــا رابطه بین ذهن و دنیـــا یا رابطه میان اذهان را مورد بررسی قرار میدهند و دربارهآنها،طرحمسألهمی­کنند.

من این وجه شـــکاکیت را در سینمای کیارســـتم­ی هـــم شـــاهد بـــودهام؛ او بـــا هنرمنـــدی و تبحـــر هرچـــه تمامتـــر این کار را انجـــام داده اســـت. البتـــه برخالف فیلمســـاز­انی کـــه در آغوش شـــکگرایی آرمیدهاند، مانند آنچه در فیلم هالیوودی ماتریکس (بهکارگردان­ی واچوفســـک­یها، ســـاخت ســـال )م1999 یـــا فیلم پرســـونا (بهکارگردان­ی اینگمـــار بِرگ َمن، محصول کشـــور ســـوئد در ســـال )1966 شـــاهدش هستیم،درآثارکیار­ستمیتأمالت­یفلسفی در باب شک به تصویر کشیده میشود اما اوخودراهرگ­زتسلیمشکاک­یتنمیکند. ■ اگربخواهید­ویژگیهایفل­سفیفیلمهای کیارستمی را برشـــماری­د به چه مؤلفههایی اشارهمیکنی­د؟

سکانس پایانی فیلم «طعم گیالس» نمونه بارزی از فعالیت فلسفی سینمای کیارستمی است. چنانچه در این سکانس میبینیم که کارگردان فیلم با شخصیت اصلـــی آن صحبـــت میکنـــد؛ یعنـــی خواستههای ما به موازات آگاهیهایما­ن هستند. ما دیگر نمیتوانیم تفاوتی میان «واقعیـــت» و «مجـــاز» یـــا «اصالـــت» و «تصنّع» قائل شویم. ما مجبور میشویم تـــا در نهایـــت بپذیریـــم کـــه نمیدانیم بهدنبال چه هســـتیم و جالـــب اینکه، در همان ســـکانس از فیلم، بین مخاطب و فیلم فاصله نمیافتد و در ادامه، بســـیار قدرتمندانـ­ــه پرتویـــی جذاب را بر مســـیر ذهنیمخاطبم­یتاباند.

بدیـــن ترتیـــب، اگـــر شـــما پـــارهای از ادعاهـــای اصلـــی فیلـــم را بپذیریـــد، کیارســـتم­ی چیـــزی را نشـــان میدهد که میبایست کامالً قابل توجه باشد: فیلمها میتواننـــ­د عمیقاً مـــا را تحت تأثیـــر قرار دهند، حتی در زمانی که ما نمیخواهیم (و گاهی نمیتوانیــ­ـم) به محتوای تصویر سینمایی آن معتقد باشیم. فکر میکنم ایـــن نیز نشـــاندهن­ده امری مهـــم و ضد شکاکیت درباره نســـبت ما با واقعیت به شـــمار مـــیرود. چنانکه مـــن در کتابم به بســـیاری از صحنههای اینچنینـــ­ی در آثار کیارستمیاش­ارهکردهام. ■ چه تفاوتـــی میان اندیشـــه ســـینمایی کیارستمیوس­ینمایمدرنی­سموجوددارد؟

چنین ادعایی خیلی گســـترده است و چندین اســـتثنا قابل توجـــه در این زمینه وجـــود دارد، امـــا به نظر بنـــده فیلمهای مدرنیســـم بـــه شـــکل دیگـــری درصدد اســـتفاده و به عرصـــه گذاشـــتن آن وجه شـــکگرایا­نه در سینما هســـتند. بسیاری از فیلمســـاز­ان بزرگ مـــدرن میخواهند رابطه شفاف و منطقی را با سینما در ذهن مخاطبانشان فرو کنند. آنان میخواهند از طریق جلب توجه ما به وجه تصنعی و ساختگی فیلم، باورمان نسبت به تصویر واقعیفیلمر­ابشکنند.

درعوض،فیلمهایکیا­رستمینگران­ی بابت بیرون کشـــیدن مـــا از بیحوصلگی ندارند و سعی بر این دارند تا نشان دهند رابطـــه ما بـــا تصویـــر ســـینمایی در وهله نخســـت نشـــأت گرفته از یـــک «اعتقاد» نیســـت. فکر میکنم ایـــن میتواند یکی از راههایـــی باشـــد کـــه توضیح دهـــد چرا در فیلمهـــای مـــدرن اغلـــب لحظاتی به خشونت و گسســـتگی رسمی اختصاص داده میشـــود،ًدرحالیکـــ­ه ســـینمای کیارســـتم­ی اصال رغبتی ندارد تـــا به این شکل از خشـــونت استفاده کند. همانطور که «نگار متحـــده» (منتقـــد، نظریهپرداز فرهنگی فیلم و اســـتاد ادبیات دانشـــگاه دوک) در کتابی که درباره ســـینمای ایران نوشته است، نشان میدهد میزا ِن با دقت نگاه کردن به مســـائل یکی از وجوه تمایز کیارستمی با دیگر کارگردانها است. یکی از مواردی که من به کیارستمی عالقه دارم این است که او رابطه بین مخاطب و پرده ســـینما را بر اســـاس خشـــونت، سادیسم یـــا کنتـــرل (قـــدرت تأثیـــر) صورتبندی نمیکند. از این لحاظ، نه تنها سینمای او فلسفیاست،بلکهفمینیس­تنیزهست. ■ آیادرفیلمه­ایکیارستمی­میتواننوعی­از دیالکتیکبی­نسنتومدرنی­تهراردیابی­کرد؟

فیلم «باد ما را خواهد برد» برای درک

کیارستمی دوست دارد تا مخاطب را از طریق تمنایی برای واقعیت سر حال آورد، تمنایی که سپس روی آن کار میکند تا عقیمش کند. او به محض نیل به این هدف، راههای جدیدی را برای دیدنش به ما نشان میدهد و حس ما از آن چیزی را که در ابتدا میخواستیم تغییر میدهد. این، یک «پروسه فلسفی» است؛ وجههای «شفابخش» از فلسفه که در مشرب فلسفیلودوی­گویتگنشتای­ن(فیلسوفنامد­اراتریشیقر­نبیستم)وشاگردانشن­ظیر اسَتنلیکاول(فیلسوفمعاص­رواستادزیب­اییشناسیدا­نشگاههاروا­رد)نیزبهمنصهظ­هور گذاشتهشدها­ست.برمالکردنا­ینرویکردشف­ابخشکهدرچن­دینفیلمعبا­سکیارستمی دیده میشود، دغدغه اصلی کتاب من است. من به نوشتن درباره کیارستمی عالقهمند شدم چراکه هیچ فیلمسازی را نمیشناختم و نمیشناسم که چنین فلسفهای را با این میزان از انسجام، شرافت، دلسوزی و فراست در آثارش مورد توجه قرار داده باشد

مجموع آرا و اندیشـــهه­ای کیارســـتم­ی و مواجهه او با سنت و مدرنیته مفید است. از یـــک طرف، مـــا آن را اظهارنظری برای خسران رویههای ســـنتی در طول تهاجم مدرنیته بـــه زندگی، تفســـیر میکنیم و از ســـوی دیگر، این فیلم سنت و بخصوص تصویر مـــدرن آن را برای ما بازگو میکند. من با خوانشـــی کـــه از این فیلم داشـــتم، دریافتم که کیارســـتم­ی اقدام به تســـلیم شـــدن نمیکند بلکه دســـت بـــه انتقاد از بیگانهگرای­ی )Exoticism( و شرقشناسی میزند.فیلماوتنها­منتقدمدرنی­تهنیست بلکه منتقد ایده سنتی بر ضدیت با آنچه مدرنیتهازخ­ودتعریفمیک­ندوهمچنین آنچه برخی از منتقدان مدرنیته بر ضد آن مطرح میســـازند، نیز هست. شخصیت اصلی داســـتان نمونه بارزی از این مقوله اســـت، آنچـــه او در طـــول فیلـــم کشـــف میکند سبب میشود تا کیارستمی بتواند تصویری کـــه امیدوار بود از ســـنت ضبط نمایـــد از طریق فیلمبرداری روســـتایی­ان محقق شـــود و ایـــن واقعـــاً ایـــده و طرح شخص کیارستمی بود. او دریافت که آنان هم در جهان او زندگی میکنند.

این بیان میکند کـــه او امری بدیهی را دریافته است. اما همین امر بدیهی است که ما تمایل به چشمپوشـــی از آن داریم و این یکی از درسهایی است که کیارستمی به ما میدهد، همانطور که ویتگنشتاین نیزمطرحشکر­دهاست.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran