Iran Newspaper

دانشجویان‌تهران‌و‌شریف‌بیشتر‌مهاجرت‌م‌یکنند

دکتر محمد علی دهقان، رئیس انجمن ریاضی کشور در گفتوگو با «ایران»:

-

میل به مهاجرت دانشـــجوی­ان ریاضی نســـبت به دیگر رشـــتهها باالتر اســـت. این را آمارهای انجمن ریاضی ایران میگوید که دانشـــجوی­ان ایرانی از دانشـــگاه شریف و دیگر دانشـــگاه­های برجسته ایران، همچون دانشـــگاه تهران یا دانشـــگاه صنعتی اصفهان، که در المپیادهای علمی بینالمللی در رشـــتههای فیزیـــک، ریاضی، شـــیمی و روباتیک، جوایز ارزنـــدها­ی بهدســـت میآورنـــد عالقـــه چندانـــی به مانـــدن در ایـــران ندارنـــد اما علـــت مهاجرت متخصصان ایرانی و بخصـــوص فارغالتحصی­الن دانشـــگاه­های برتـــر در حوزه ریاضی چیســـت؟در اینباره دکتـــر محمد علی دهقـــان، رئیس انجمن ریاضی به سواالت خبرنگار ایران پاسخ می دهد.

■ بهنظر شما چرا مهاجرت در بین دانشجویان ریاضی باالست؟

البتـــه مـــن فکـــر میکنـــم در تمامی رشتهها مهاجرت افزایش پیـــدا کـــرده اســـت امـــا خـــب این در رشـــته ریاضـــی بیشـــتر از دیگر رشـــتهها اســـت دلیلش هـــم این اســـت که رشـــته ریاضی بـــازار کار خوبـــی در کشـــور نـــدارد؛ یکـــی از معضالت رشـــته ریاضی استقبال کم دانشآموزان در دبیرســـتا­نها اســـت. یعنی دانشآموزان بیشتر عالقهمنـــ­د رشـــتههای تجربـــی و پزشـــکی هســـتند. بهخاطـــر اینکه درآمد رشته پزشکی باال است، اما دانشـــجوی نخبه در رشته ریاضی اگـــر از بهترین دانشـــگاه­های دنیا هـــم دکتـــری بگیـــرد وقتی اســـتاد تمام دانشـــگاه شـــریف شود فقط ماهی چند میلیـــون تومان درآمد دارد. البته میتوان به تورم شـــدید و مزمن، رکود دســـتمزده­ا، بخش خصوصـــی کمرمـــق، مدیریـــت

ضعیـــف اقتصـــادی و ضعـــف در تنظیم مقررات اشاره کرد. استادان دانشگاهها وضعیت مالی مناسبی ندارند و حقـــوق پرداختی به آنان به ندرت کفاف زندگی روزمرهشان را میدهد؛ به نوعی که حتی برخی از آنهـــا مجبورند شـــغل دومی در پژوهش داشـــته باشـــند. بنابراین در ایـــران آنهایـــی کـــه باهـــوش هســـتند در برتریـــن دانشـــگاه­ها درس میخوانند و سعی میکنند بهترین دانشـــگاه­های دنیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. ■ تمایل دانشـــجوی­ان ریاضی برای خروج از کشـــور و ادامه تحصیل در کدام کشورهاست؟

بهترین دانشـــگاه­ها برای ادامه تحصیـــل دانشـــجوی­ان ریاضی در امریـــکا وجـــود دارد، امریـــکا بازار خوبی هم بـــرای فارغالتحصی­الن ریاضـــی دارد. البته بعـــد از امریکا دانشـــجوی­ان تمایل دارند به کانادا بروند. ■ در کنار نبود بـــازار کار، آیا ضعف امکانات دانشگاه ها و سطح علمی کشور هم تأثیری در خروج نخبگان از کشور دارد؟

متــــــأس­فـــــــــ­انه در دوره های کارشناســـ­ی و البتـــه کارشناســـ­ی ارشـــد دانشـــگاه­های مـــا از نظـــر علمـــی کیفیـــت الزم را بـــرای دانشـــجوی­ان این رشـــته ندارند. البتـــه ســـطح علمـــی برخـــی از دانشـــگاه­ها از دانشـــگاه هـــای خارجـــی باالتـــر اســـت امـــا در کاربـــردی کـــردن علـــم ریاضـــی دانشگاهها و استادان بینالمللی بهتر کار کردهاند. ■ نخبـــگان بیشـــتر از کـــدام دانشـــگاه­ها بـــه خـــارج از ایـــران مهاجرت میکنند؟

بـــر اســـاس آمـــاری کـــه مـــا داریـــم دانشـــجوی­ان دانـــش آموخته از دانشـــگاه هـــای تهران، صنعتی شـــریف و مراکـــز اســـتان بیشـــتر عالقه به ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند. ■ آیـــا انجمـــن ریاضـــی آمـــاری از خروج از کشـــور نخبگان در 10 سال گذشته دارد؟

انجمـــن ریاضی آمـــار مهاجرت این عزیـــزان را نـــدارد امـــا بیش از 0٦ درصد افرادی که در مســـابقات ریاضی کشـــور در ۴2 ســـال گذشـــته مـــدال طـــال کســـب کردهانـــد برای ادامـــه تحصیـــل از کشـــور خـــارج شدهاند و نزدیک به 0٤ درصد آنها برگشتهاند. ■ شمـــــــا اطالعاتـــ­ی داریـــد کـــه دانشـــجوی­ان رشـــته ریاضـــی کـــه مهاجـــرت کردنـــد چقـــدر از آنهـــا دیگر به کشـــور برنگشـــتن­د و آنهایی که ماندنـــد در خـــارج در کجاها کار میکنند؟

نخبـــگان ریاضـــی کشـــور اکثراً در دانشـــگاه هـــای تـــراز اول دنیـــا اشـــتغال دارند امـــا اینهـــا کمتر از 10 درصـــد کل فارغالتحصی­ـــالن ریاضی هستند که در خارج از کشور زندگی میکنند و مابقی بهصورت قـــرارداد­ی و موقـــت با شـــرکتها و دانشـــگاه­ها همـــکاری میکنند و امنیت شـــغلی ندارند. نزدیک به 100 نفـــر از ریاضیدانــ­ـان ایرانی که در کشـــورهای اروپایـــی و امریکایی زندگـــی میکنند از برجســـتهت­رین ریاضیدانان دنیا هستند و هر کدام از آنهـــا مثـــل خانـــم میرزاخانی و دکتر درخشـــان در رشته خودشان تأثیرگذار هستند. ■ برای جـــذب این ســـرمایهه­ا چه باید کرد؟

بهنظــــرم بــــرای جــــذب ایــــن ســــرمایه­ها بایــــد زیرســــاخ­تهای دانشگاهها را بهتر از قبل کرد و البته توجه بسیاری هم به بازار کار داشت. دانشــــجو­یان ریاضی بهگونهای نخبه محســــوب میشــــوند و ما بایــــد رفاه اجتماعــــ­ی را برای آنها فراهم کنیم. نخبگان ما باید زمینه های فرهنگی مناســــب، امکانات علمی و شــــرایط سالم رقابتی علمی را در دانشگاهها و مراکز پژوهشی داشته باشند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran