Iran Newspaper

وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات:

-

وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات در سفر به اســتان آذربایجان غربــی و با حضور در برنامه زنده ســیمای این اســتان گفت: با تحول دیجیتال در استان آذربایجان غربی دریاچه ارومیه نجات مییابد.

بهگــزارش «ایــران»، محمدجــواد آذری جهرمــی با بیان اینکه با اســتفاده از هوشمندســا­زی آبیــاری میتوان مشــکل کمبــود آب دریاچــه ارومیــه را رفــع کــرد، افــزود: بنابر آمــار وزارت جهاد کشــاورزی بــا هوشمندســا­زی آبیــاری تــا ۵3 درصد در مصــرف آب صرفهجویی میشــود که با احتســاب مصرف ســاالنه پنج میلیارد مترمکعــب آب در بخش کشــاورزی این اســتان در مجمــوع بیشــتر از ۵.1 میلیارد مترمکعــب صرفهجویــی میشــود کــه از مقــدار کنونــی آب دریاچــه ارومیه بیشــتر اســت. وی بــا اشــاره بــه اینکــه در دشــت مغان، دشــت قزوین و اســتان فــارس در کشــاورزی زراعــی و باغــداری بــا آبیــاری هوشمند شاهد صرفهجویی قابل توجهی بودیــم، افــزود: ایــن میــزان صرفهجویی آب در دشــت مغــان 0۵ درصــد و رشــد محصول دو برابر بوده اســت و در اســتان فــارس بــه ۵3 درصــد صرفهجویــی در مصرف آب در باغداری رسیدهایم.

وزیــر ارتباطات بــا بیان اینکــه فناوری اطالعــات ابزاری بــرای افزایش بهرهوری اســت، گفت: مدلهای آبیــاری همچون غرقابی مدتهاســت که منســوخ شــده و دنیــا فراتــر از روشهــای آبیــاری نوین به سراغ آبیاری هوشمند رفته است و ما هم باید از این شیوهها استفاده کنیم.

آذری جهرمــی با اشــاره بــه اینکه این موضــوع یکــی از دســتاورده­ای تحــول دیجیتال اســت، گفــت: ابزار اجرا، ارســال اطالعــات، ذخیــره اطالعــات و پــردازش اطالعــات این شــیوه باید بهدســت جوان ایرانــی انجام و ســاخته شــود و این یعنی ایجــاد زمینــه اشــتغال از طریــق تحــول دیجیتــال در اســتان آذربایجــا­ن غربــی و نجات دریاچه ارومیه.

وی با بیان اینکه در سال نخست دولت دوازدهم بنا را بر تکمیل زیرســاخته­ای ارتباطــی گذاشــتیم، افــزود: اســتان آذربایجان غربی بیــش از 1.2 میلیون نفر جمعیــت روســتایی دارد کــه بــا اقدامات انجام شده در یک سال گذشته ۵1۶ روستا در این اســتان بــه اینترنت خانگی و تلفن ثابت مجهز شدهاند و در پروژه دیگری که کار اجرایی آن بهتازگی شــروع شده است، 170 روستای دیگر تا پایان سال به اینترنت خانگــی و تلفــن ثابــت تجهیز میشــوند کــه دولــت بــرای تحقــق آن 9۵1 میلیارد تومان سرمایهگذار­ی میکند. وی با اشاره به اینکه تا پایان سال 00۶ روستا نیز تحت پوشش نسل ســوم و چهارم تلفن همراه قرار میگیرد، افزود: رتبه استان آذربایجان غربی از نظر شاخص فناوری اطالعات در کشــور بیستوهشتم اســت که علت این عقب ماندگی به دلیل مسائل زیرساختی ایــن اســتان نیســت، بلکه علــت ضعف دانش فناوری اطالعات است. ■ تکمیــل پوشــش ارتباطــات جادههــای آذربایجانغ­ربیتاپایان­سال

وزیــر ارتباطات و فنــاوری اطالعات در سفر به شهرستان خوی نیز گفت: مشکل جــدی ارتباطی اســتان آذربایجان غربی، ناقــص بــودن ارتباطــات جــادهای اســت بنابراین 200 کیلومتر از مســیر جادهای در مناطق کوهستانی و گردنهها، تا پایان سال تکمیل شده و تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

محمدجــواد آذری جهرمــی بــا بیــان اینکــه ظــرف یــک مــاه آینــده مشــکل فیبرنــوری مــرز رازی ایــن اســتان رفــع میشود، افزود: اگر استانداری آذربایجان غربــی برنامــه ویــژهای ارائــه کنــد، وزارت ارتباطات آماده ســرمایهگذ­اری است. وی گفت: شــهرهای اســتان آذربایجان غربی تحت پوشــش نسل ســوم و چهارم تلفن همراه هســتند و از مجموع ۵71 روســتای باالی 20 خانوار این اســتان، تنها 19 روستا تحت پوشش تلفن همراه نیستند که باید تکمیلشود.

گفتنــی اســت در یکســال اخیــر، 0۶3ســایت نســل 3 و 280 ســایت نســل ۴ تلفــن همــراه در اســـــتان آذربایجــا­ن غربی راهاندازی شــده اســت. با ســفر وزیر ارتباطــات و فنــاوری اطالعــات به اســتان آذربایجــا­ن غربی، از ۵ پــروژه مهم اتمام یافته در یکســال گذشــته با سرمایهگذار­ی 022میلیارد تومان بهرهبرداری میشــود. عملیات اجرایــی 3 پروژه نیز آغاز خواهد شــد و قــرار اســت تا پایــان ســالجاری به پایان برســد. قرار اســت 0۵1 کیلومتر فیبر نوری بین شهری برای پایداری ارتباطات اســتان، ایجاد امــکان ارتباطی بــرای ۵1۶ روســتای فاقــد امــکان ارتباطی بــه تلفن ثابت و اینترنت خانگی و توسعه خدمات بانکــداری الکترونیکـ­ـی پســت بانــک در ۶۵ روســتا نیــز بــه بهرهبرداری برســد. در این ســفر عملیــات اجرایی ایجــاد امکان ارتباطــات تلفن ثابــت و اینترنت خانگی برای ۶71 روســتا، توســعه خدمــات پهن باند موبایل برای 00۶ روســتا و نیز تکمیل پوشــش جــادهای بــرای 200 کیلومتــر از جادههــای کوهســتانی فاقــد پوشــش بــا ســرمایهگذ­اری ۴۵1 میلیــارد تومــان آغاز خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran