Iran Newspaper

تالش برای برند سازی فرش آذربایجان غربی

از 80 هزار نفری که در حوزه قالیبافی این استان فعالیت دارند، نزدیک به 17 هزار نفر بیمه هستند

- سید مسلم یگانه خبرنگار

بــا وجود اینکه بیش از 80 هزار نفر در حــوزه قالیبافــی در آذربایجــا­ن غربی فعالیــت دارنــد، امــا تنهــا نزدیــک به 17 هــزار نفــر یعنی 20 درصــد از آنان بیمــه هســتند کــه بــا توجــه بــه اینکــه فرشبافی هنری اســت که میتواند در توســعه اســتان نقش بســزایی داشته باشــد، باید به مســائل و مشکالت این قشر توجه بیشتری شود. ■ جایگاهفرشا­یرانی

«محســن مــددی»، مدیــرکل آمــوزش فنــی و حرفــهای آذربایجــا­ن غربــی در گفتوگــو بــا «ایــران» بــا اشــاره بــه اینکــه هنــر و فرهنــگ حتی تاریــخ ما در هنر فرش نهفته اســت و کســانی که در این وادی قدم نهادهاند مســئولیت زیــادی در قبــال آن دارند، اظهارداشت: ایران و بویژه استانهایی چون آذربایجان غربــی دارای قدمت در هنر فرشبافی هستند، بنابراین باید با پاسداشــت این هنر، زمینه توسعه و ترویج فرشبافی در استان فراهم شده و در راســتای صادرات فرش گامهای مهــم برداشــته شــود. وی بــا تأکید بر رفــع مشــکالت قالیبافــا­ن آذربایجان غربــی از جملــه مشــکل بیمــه آنــان، افــزود: در صــورت حمایت از صنعت فرش، زمینه اشتغال بسیاری از مردم استان نیز فراهم میشود. ■اســتعداده­ای درخشــان جوانــان درفراگیریم­هارتهایفنی

مدیــرکل آمــوزش فنــی و حرفهای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این اداره کل و مراکزتخصصـ­ـی آمــوزش فنی و حرفهای شهرســتانه­ای تابعه بــا اســتفاده از تمام تــوان و ظرفیتها به منظور توانمند کردن بیش از پیش اســتعداده­ای درخشــان جوانــان در فراگیــری مهارتهــای فنی و حرفهای تــالش میکنند، تصریح کرد: آموزش فنــی و حرفــهای آذربایجــا­ن غربــی با رویکــرد الگــوی آمــوزش بازارمحــو­ر و کارآفرینان در تعامل با بازار براساس خواســته متقاضیــان برنامهریــ­زی میکند.

وی از ارائــه بیش از 57 هزار 767و نفــر - ســاعت آموزشهــای مهارتــی فنــی و حرفــهای در بخــش صنایــع و صنــوف آذربایجــا­ن غربــی در 4 مــاه گذشــته خبــر داد و افــزود: آمــوزش و تولید فرشبافی بیشتر مورد توجه قرار دارد و جــزو اصلیتریــن برنامههــا­ی استان به شمار میرود. ■ تالشهایخال­قانهکارآفر­ینان

مدیــرکل آمــوزش فنــی و حرفهای آذربایجــا­ن غربــی بــه اقدامــات انجــام شــده در خصــوص فــرش و کارآفرینــ­ان فــرش اســتان پرداخــت وگفت: تالشهای خالقانهای ازســوی کارآفریــن برتــر اســتان در حوزههــای قالیبافــی انجــام شــده کــه از جملــه میتــوان بــه ســاماندهی قالیبافــا­ن با برگــزاری آزمونهــای عملــی بــرای شناســایی و سنجش مهارت قالیبافان و ارائــه پروانه کار براســاس طرحهای عملی آنان اشاره کرد.

وی یــادآور شــد: نخســتین دوره مســابقات فــرش کشــوری بعــد از ســالیان ســال و بــه پیشــنهاد و همــت یکی از زنــان کارآفرین برتر اســتان در حــوزه فرشــبافی به نام خانــم «نگین ســید اشــرف» درســال 95 در ارومیــه برگزار شــد کــه ضمــن ارج نهــادن به زحمــات قالیبافان در شناســاندن کار هنری و صنعتی آنــان اهمیت زیادی داشت.

مــددی مهمترین اقدام شــاخص انجــام شــده در توســعه فرشــبافی اســتان را ورود رشــته هنــر فــرش درهنرســتا­نهای ارومیــه دانســت که بــه همت یکــی از آموزشــگاه­های آزاد فنــی و حرفــهای ایــن شهرســتان کــه در حــوزه فرشــبافی فعالیــت دارد و مدیریــت آن را خانم «ســید اشــرف» نیز برعهده دارد، صورت گرفته است. این آموزشگاه سال اول با 15 هنرآموز کار خود را شروع کرد و در حال حاضر تعــداد هنرآموزان به بیــش از 70 نفر افزایش یافته که بیانگر عالقه آنان به این رشته است. ■ برندسازیفر­شآذربایجان­غربی

نگیــن سیداشــرف، کارآفریــن برترآذربای­جــان غربــی در حــوزه فــرش نیــز در گفتوگو بــا «ایران» بــا اشــاره به اینکــه فرش دســتباف ایرانــی از جایــگاه خاصی برخوردار اســت و تنهــا کاالیــی محســوب میشــود کــه از صفــر تا صــد آن در داخل تهیه و تولید میشود، گفت: تولیدات این هنر صنعتی بهعنوان یــک کاالی فرهنگــی - هنــری بــه جهان صادر میشود. انتظار داریم برای فرش دســتباف توجه ویژهای شــود، چــرا کــه بیــش از 6 میلیــون نفــر از هنرمنــدان و صنعتگــران کشــور از ایــن هنر نان بر ســر ســفره خــود میبرنــد، امــا امــروز اقتصاد و معیشــت ایــن خانوادههــ­ا بــا مشکالتی که دارند، در خطر است.

کارآفریــن برترآذربای­جــان غربی با اشــاره به اینکه تحریمهــای ناعادالنه امریــکا علیه ایران بر صــادرات فرش دســتباف کشــور نیــز تأثیــر گذاشــته، افزود: تحریمهــای بانکی نیز مزید بر علت شــده و حتــی برای اروپــا و دیگر کشــورها هــم بــا مشــکل فــرش ایران صادر میشــود که جا دارد، مســئوالن مربوطــه دراین خصــوص تدابیر الزم را بیندیشند.

وی بــه افزایــش قیمــت مــواد مصرفی فرش کــه تولید آن را مقرون بــه صرفه نکــرده اشــاره کــرد و افزود: در این شــرایط براحتی میشــود سال آینــده را پیشبینــی کــرد کــه بــه طــور فزآینــدها­ی کمتر تولیدکننــ­دهای قادر به تولید فرش خواهد بود.

سیداشــرف درخصــوص بهبــود وضعیت فــرش در آذربایجان غربی، اظهارداشــ­ت: بــا حمایــت ســازمان آمــوزش فنــی و حرفــهای اســتان در حــال طراحی برنــدی برای فــرش به نام استان هســتیم که امیدواریم با به نتیجــه رســیدن آن، بافندگان اســتان از ایــن پس طرح فرش برند اســتان را تولید کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran