Iran Newspaper

نبرد با دشمن فرضی در سرمای سیبری

در بزرگترین مانور نظامی روسیه پس از جنگ سرد، بیش از 300 هزار نیرو و 36 هزار تانک حضور دارند

- فرحناز دهقی خبرنگار

از ماههــا قبــل، ارتــش روســیه در تدارک رویــدادی بــود که پــس از جنگ ســرد در تاریــخ ایــن کشــور نظیر نداشــته اســت؛ برگــزاری مانــور نظامــیای در ســرمای شــرق ســیبری که در این فصــل، گرمای کم ســابقهای را با مشارکت بیش از 300 هــزار نیــروی نظامــی و هــزاران تانــک و نفربر تجربه میکند. چین هم مشارکت خود را با این ابر قدرت اروپایی اعالم کرد و 3 هــزار و 200 ســرباز نظامــی را همراه بــا چندیــن جنگنــده و خــودروی زرهــی بــه مانور «وســتوک- »201۸ اعــزام کرد. مغولســتان هــم گردانهایــ­ی را در ایــن مانور مشارکت داده اما ترکیه هنوز پاسخ دعوت روسیه را نداده است.

بهگزارش «ایران» بهنقل از سیانان، آخریــن مانور نظامــی روســیه در چنین مقیاسی برمیگردد به ســال 19۸1 که در بحبوحه جنگ سرد، روابط میان روسیه و امریکا تیره و تار شــده بود. کارشناســا­ن نظامی اما میگویند مانور نظامی کنونی از آنچه در دوران جنگ ســرد شــاهدش بودیــم هم گســتردهتر اســت. برگــزاری ایــن مانــور نظامــی در دورهای کــه میان ناتو و روســیه تنشها افزایــش یافته، در برگیرنده پیام است. روابط میان روسیه و سازمان پیمان آتالنتیک شمالی از سال ،2014 پــس از الحــاق کریمــه ملتهبتر شــد. دیمیتــری پســکوف ســخنگوی کرملین درباره برگزاری این مانور گفت، ایــن مانــور نتیجــه رفتــار غیردوســتا­نه و خصمانه با روسیه است. ■ در این مانور نظامی چه خبر است؟

دیروز و امروز شــاهد مقدمات برگزاری مانــور اصلــی بودیــم. مانــور اصلــی قــرار است از روز پنجشــنبه آغاز شود و به مدت پنج روز ادامه پیدا کند. والری گراســیموف رئیس ســتاد مشترک ارتش روسیه هم در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس این خبر را تأییــد کــرده اســت. وزارت دفاع روســیه خبــر داده در ایــن مانور نظامــی، 36 هزار تانــک، نفربــر و خــودروی زرهــی حضــور پیــدا میکننــد و همزمــان 1000 جنگنــده نیــز آســمان روســیه را در مینــوردد. ایــن مانــور صحنــه خودنمایــی جتهایی هم هست که طی پرواز سوخت خود را تأمین میکنند. بزرگترین مانور نظامی روســیه در پنــج میــدان نظامــی، همــراه بــا چهار پایــگاه هوایی و مناطقــی در دریــای ژاپن، تنگــه برینــگ و دریــای اوکوتســک برگــزار میشــود. البتــه مقامهای نظامی روســی اعالم کردند، دامنه تمرینهای نظامی به جزایر مناقشــهان­گیز کوریل در شمال ژاپن کشیدهنخواه­دشد.هدفاصلیاین­مانور، تمرین ساماندهی هزاران سرباز، جنگنده هوایــی و تانــک از غــرب روســیه تــا شــرق منطقه اســت. وســعت این مانور آنچنان گستردهاستک­هبانیروهای­مستقرشدهدر یکی از نبردهای جنگ جهانی دوم برابری میکنــد. الزم به ذکر اســت ارتش روســیه یــک میلیون نیــروی فعــال و 2/5 میلیون نیــروی ذخیــره دارد. بهگــزارش «ایــران» بــه نقــل از خبرگــزاری راشــاتودی، رئیس جمهــوری پوتیــن از بــدو ورودش بــه کاخ کرملیــن بــه فکــر نوســازی و تقویــت زیرساختهای نظامی این کشور از جمله ساخت موشکهای هســتهای جدید بود. ارتــش روســیه اکنون شــامل یــک میلیون پرســنل میشــود. فرانتــز کلینــت ســویچ سناتور و سرهنگ روســی درباره وضعیت اخیر نیروهای نظامی کشــورش میگوید: «در گذشــته غــرب از ضعــف مهــارت و هماهنگی نیروهای نظامی ما خشنود بود، اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. اکنون ما رویکرد متفاوتی را برای افزایش آمادگی خود در نظر گرفتهایم.» ■ حضورچیندرم­انورنظامی

بهگزارش «ایران» به نقل از فایننشال تایمــز، بزرگترین مانور نظامی روســیه از زمــان جنگ ســرد، از بعــد دیگری نیز حائز اهمیت اســت؛ زیرا حضور چین در آن نشــانگر دوســتی رو به پیشــرفت این دو قدرت آســیایی اســت. ایــن مانور یک هفتهای، فرصت مغتنمی را برای پوتین و شــی جینپینگ رئیسجمهوری چین فراهــم آورده تا بر ســر مســائل مختلفی بــا یکدیگر بــه گفتوگو بنشــینند. وزارت دفاع چین با اشاره به برگزاری این مانور، اعــالم کرده هــدف از مشــارکت چین در آن، تعمیــق همکاریهــا­ی نظامــی و تقویــت زیرســاخته­ای طرفیــن بــرای بهبود ظرفیتهایشـ­ـان بهمنظور مقابله با هــر گونه تهدیــد امنیتی اســت. وزارت دفــاع چیــن در تأییــد خبــر حضــور ایــن کشــور در مانور نظامی گفت: «ما 3 هزار 200و نیــروی نظامــی را همــراه بــا 900 نــوع ســختافزار جنگــی و 30 جنگنــده و هلیکوپتــر بــه مســکو فرســتادها­یم.» ســخنگوی دولت روســیه نیز اعالم کرده مشــارکت چین در مانور وســتوک بیانگر ایــن اســت کــه ایــن دو کشــور در تمامی حوزههــا بــا یکدیگــر همــکاری میکنند. الکســاندر گابوف رئیس بخش روسیه در برنامه آســیا- پاسیفیک مرکز مطالعات مسکو میگوید: «این مانور خیلی عظیم اســت و قــرار اســت پاســخی باشــد بــه تهدیدها و خصمی که از کشورهای دیگر به سمت روسیه فرستاده میشود. چین دهههــا یکی از همیــن تهدیدهای بالقوه بود اما حاال روسیه از آن دعوت کرده تا در این مانور شرکت کند و علیه متخاصمان بهعنوان دو متحد دیده شــوند.» روسیه و چین حدود 4 هزار کیلومتر مرز مشترک دارند و پیش از این بارها با یکدیگر چالش داشــتهاند. امــا طــی ســالهای اخیــر بــا تقویت روابط خود در زمینههای تجاری، انرژی، امنیتی و سرمایهگذار­ی با یکدیگر همــکاری کردهانــد. بــه گــزارش «ایران» خبرگــزاری دولتی تاس گــزارش داده در سفررئیسجمه­وریچینبهرو­سیه،قرار است چندین قرارداد به امضای طرفین برســد و به این ترتیب رشــد 50 درصدی معامالت این دو کشور در نیمه اول سال ۸102، از آن هــم بیشــتر شــود. در جریان جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی و چین برای به دســت گرفتن هدایت کمونیسم در جهان با هم رقابت داشــتند اما اخیراً گامهای خود را برای تقویت دوستیشان تسریعکردها­ند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran