Iran Newspaper

بولتون: الهه را رها میکنیم تا بمیرد

مشاور امنیت ملی امریکا قضات دیوان بینالمللی کیفری را تهدید به تحریم و تعقیب قضایی کرد

- ندا آکیش خبرنگار

اگر دیوان بینالمللی کیفری؛ عالیترین نهاد قضایی و کیفری جهان «پایش را از گلیمش درازتر کند» و بخواهد به بررسی جرایم جنگی امریکا و متحدانش (رژیم صهیونیســت­ی) بپردازد، دولت واشنگتن قضــات ایــن دیــوان را تحریــم میکند و تحت پیگرد قضایی قرار میدهد. این را دوشنبه شب جان بولتون، مشاور امنیت ملــی افراط گرا و جنگ طلــب امریکا در نخستین ســخنرانی مشروح خود پس از عضویت در کابینــه دونالد ترامپ اعالم کرد و این پیام آشــکار را به جهان داد که دولت انزواطلب امریکا رویارویی با یک نهاد بینالمللی دیگر را رســماً کلید زده است. بهگزارش «ایران» به نقل از سایت خبری دویچه ووله آلمــان، جان بولتون 70 ســاله دوشنبه شب در جمع اعضای گروه محافظه کار «جامعه فدرالیست» در واشــنگتن با چنان لحن تندی درباره دیوان بینالمللی کیفری سخن گفت که تعجب بسیاری از ناظران بینالمللی را برانگیخــت. او اعالم کرد: ایاالت متحده بــرای حفاظــت از شــهروندان خــود و متحدانــش در قبال تحقیقات ناعادالنه این دادگاه نامشــروع از هر وســیلهای که الزم باشــد اســتفاده میکنــد. بولتون در ادامــه این ســخنرانی افزود: ما بــا دیوان بینالمللــ­ی کیفری همــکاری نخواهیم کــرد. ما هیچ کمکــی به این دیــوان ارائه نخواهیــم داد. ما به عضویت این دیوان در نخواهیــم آمــد. مــا ایــن دیــوان را بــه حال خــود رهــا خواهیم کــرد تــا بمیرد. اگرچه این دیوان همین حاال هم برای ما مرده است. در نوامبر 2017 فاتو بنسودا، دادستان دیوان بینالمللی کیفری اعالم کرد، اسناد مستدلی وجود دارد که جرایم جنگی و جرایم علیه بشــریت در ارتباط با جنگ افغانستان از ســال 2001 به این ســو که امریکا به این کشــور حمله کرده، رخ داده اســت. او افــزود، بــه ایــن نتیجه رسیده است که تمام معیارهای قانونی برای تحقیــق درباره ایــن جرایم جنگی وجود دارد. در همان زمان امریکا بشدت واکنــش نشــان داد و وزارت امــور خارجه این کشــور با صدور بیانیهای مدعی شد، این تحقیقات به نفع صلح و عدالت در افغانستانن­یست.

حــاال با گذشــت نزدیــک بــه 10 ماه، جــان بولتون واکنشــی بســیار شــدیدتر نشــان داده و در نخســتین ســخنرانی خــود در کســوت مشــاور امنیــت ملی از ممنوعیــت ســفر قضــات بینالمللــ­ی کیفــری بــه امریــکا، بلوکه کــردن اموال آنها و حتی پیگرد قضاییشان از طریق سیســتم جزایــی امریــکا در صــورت به جریــان افتــادن پرونــده جرایــم جنگی نظامیان و افســران اطالعاتی امریکا در افغانســتا­ن ســخن میگویــد. نیروهای نظامی و اطالعاتی امریکا متهم هستند کــه در افغانســتا­ن دســت بــه زندانی و شکنجه کردن غیرقانونی افراد زدهاند. ■ واکنشهابهس­خنرانیتهدی­دآمیز

اگرچــه دیــوان بینالمللــ­ی کیفــری تا لحظــه تنظیــم گــزارش به ســخنان تند و تهدیدآمیــ­ز بولتــون واکنش نشــان نداده بــود امــا گروههــای حقــوق بشــری دیروز سهشــنبه به این تهدیدهای «مستبدانه» واکنش نشــان دادند. اتحادیه آزادیهای مدنــی امریــکا )ACLU( از جملــه ایــن گروههــای حقوق بشــری بود کــه با صدور بیانیــهای اعــالم کرد، تهدیدهــای بولتون برآمده از یک نمایشــنام­ه مســتبدانه بود. ایــن سیاســت خطرنــاک تنهــا به انــزوای بیشــتر ایــاالت متحــده از نزدیکتریــ­ن متحدانش میشود و به مرتکبان جنایات جنگــی و رژیمهای خودکامه مجــال فرار از مســئولیته­ای بینالمللی را میدهد. دیــده بان حقوق بشــر نیز اعــالم کرد، هر تالشــی از ســوی امریکا بــرای ممانعت از تحقیقات دیوان بینالمللی کیفری نشان خواهــد داد دولــت واشــنگتن بــا منحرف کــردن تحقیقــات موشــکافان­ه دربــاره عملکردامری­کادرافغانس­تان؛بسیاربیشتر از آنکــه نگــران نقض عدالــت بیطرفانه باشــد، نگــران افشــای هویــت ناقضــان حقوق بشر است. روزنامه نیویورک تایمز نیــز روز دوشــنبه در گزارشــی بدون اشــاره به ســخنرانی بولتون؛ با توجه به ســالگرد حمله 11 ســپتامبر که بهانه حمله امریکا به افغانستان شد، نوشت، بعد از گذشت 17 ســال از جنــگ افغانســتا­ن، کشــته شــدن بیــش از 2200 امریکایــی و صــرف بیــش از 04۸ میلیــارد دالر در این جنگ، مقامات دولت واشــنگتن برای پوشــاندن ناکامیهــا­ی خــود بــه سیاســت انتشــار اغراقآمیز «دســتاورده­ای» خود متوسل شدهاند. دستاوردهای­ی که واقعیت ندارد. ارتش امریکا میگوید، دولت افغانســتا­ن ۶۵ درصــد خــاک ایــن کشــور را «تحــت کنتــرل یا نفوذ» خود دارد. اما در بســیاری از مناطــق دولــت افغانســتا­ن عمــالً تنها مقــر دولتــی و پایگاههــا­ی نظامــی را در کنترل دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran