Iran Newspaper

چندصدایی در سیما نبایدنمایش­یباشد

-

عبــداهلل صلواتــی مجــری ســابق برنامه زاویه شــبکه چهــار معتقــد اســت کــه تکلیفحضورن­خبگاندرصدا­وسیمابایدر­وشن شود.مصاحبهباوی­رادرادامهم­یخوانید.

هفته گذشــته برنامه زاویه شــبکه چهارم سیما موضوع احتمال فروپاشی اجتماعی را با حضور آقایان عباس عبدی و حســین کچویان به بحث گذاشــت کــه هــم از نظــر موضــوع برنامــه و هم انتخاب مهمان یک اتفاق محســوب میشد. به نظر شما چقدر کشاندن بحثهایی که اصطالحاًخط قرمزی هستند به رسانه ملی با دعوت از چهرههایی که کمتر حضور تلویزیونید­ارنددرشرای­طماضروریاس­ت؟ یکی از آسیبهای جدی که میتواند متوجه هر کشوری باشد اوالً تکثر خطوط قرمز و ثانیــاً مشــخص نبودن مرز این خطوط قرمز اســت. وقتی که مرز مبهم باشــد هر چیزیکهمطرح­نشدهرافکرم­یکنیدکهخطق­رمزاست.یعنیبهشکلن­یاندیشیده و ننوشته چنین تداعی صورت میگیرد که یکی از مشکالت ما همین است که این مرزها هم مبهم و ناروشن است و هم متکثر. در صورتی که رسانه ما عنوانش رسانه ملیاستووظی­فهانایناست­کهازتکگویی­خارجشدهودن­بالچندصدای­یباشد. چرا که ملیت چیزی نیست که تکصدایی باشد. البته هر رسانهای سیاستهایی دارد کهمیتواندآ­نچندصداییر­ادرقالبآنس­یاستهامدیر­یتکنداماای­نسیاستها نبایدونمیت­واننداصلچن­دصداییرابه­کلیکناربگذ­ارند.ضمناینکهاص­لمخرب تک صدایی نباید از رسانه شروع شود. نکته دیگر درخصوص آن برنامه خاص، این دعوتها در مقاطع مختلف از کنشــگران سیاســی و فرهنگی وجود داشــته. خودم شــخصاً سال گذشته با آقای عبدی صحبت کردم که ایشان را به تلویزیون بیاورم و جالب بود ایشان قبالً در شبکهای دیگر در برنامهای حاضر شد که پخش نشده بود و از همین رو در برنامه زاویه که زنده بود، ترجیح داد حضور نداشته باشد. این اتفاق از همه طیفها برای ما افتاده و یک سری افراد با تمایل به تکصدایی حاضر به حضور در این دســت برنامهها نیســتند. یعنی فقط مســأله صدا و سیما نیست و طیفی از جامعه و نخبگان ما هم تمایل به تکصدایی دارند.

فکرنمیکنید­اینخودشریش­هدرتغییریک­سریضرورتها­ییدرجامعهد­اردکه خودرابهبخش­هایمختلفحا­کمیت،رسانهونخبگ­اندیکتهمیک­ند؟ من به جای دیکته ترجیح میدهم از کنشگریهای خودجوش و نقطهای یاد کنم، چون گروهی نیســت. صدا و ســیما هم باید از این شــرایط به نحو احســن استفاده کند و برای همیشــه تکلیف خود را با نخبگان مشــخص کند که آیا عزم جدی برای استفاده از نخبگان در حل و تحلیل مسائل کشور دارد یا اینکه این دست کارها یک تب موسمی است که میآید و میرود و بعد از گذر از این مرحله باز هم نسبت به مشارکت نخبگان احساس بی نیازی کنیم. بنابراین این دست رفتارها و مشارکت دادن همــه گروههای فکری باید به صورت سیســتمی باشــد و منتقدیــن در داخل سیستم بمانند، نه اینکه در مقطعی از آنها استفاده شود و بعد از آن نه. وقتی صدا و سیما در حساسترین موضوع دو تفکر را در یک بحث مشارکت میدهد در واقع در حال تبلیغ فرهنگ گفتوگو به عنوان گمشده مهم کشور ماست و باید همه در گفتوگومشار­کتدادهشوند.

اینهمهچهکس­انیهستند؟صنوف،گرایشهایسی­اسی،طبقاتیاچهک­سانی؟ همه اینها هستند، با هر تجربه زیستی که در جامعه و هر نوع نگاهی که به مسائل دارنــد. مــا چــه در جامعه نخبــگان خود و چه در ســطح عمومی حرفهــای نزده زیادی برای شــنیدن داریم که اگر گوشــی برای آن شــنیدن وجود میداشت، ما در مســیرهای صحیحتــری حرکت کرده بودیــم. ما یک نوع حضور فرمــال داریم که حرف خود را از رســانه ما میزند. ولی یک حضور رئال داریم که مؤثر اســت و فقط بــرای نمایش نیســت که فالنی آمــد و آزادانه حرفش را زد و رفــت. ولی اگر این در ســاختارها­ی اجتماعــی، در طراحیهــا، تصمیمگیریه­ــا و برنامهریزی­ها امتداد پیدا نکند، آن حضور در رســانه صرفاً یک نمایش خواهد بود. قطعاً اگر بخواهیم ایــن حضــور و چندصدایی خود را به عنوان یک موقعیت رئال نشــان دهد باید در سیاستگذاری­ها و تصمیمگیریه­ا سر ریز شود و جز این یک نمایش است که به ما آدرس غلط میدهد که تمام نقادان و مخالفان در جای جای سیستم مشارکت فعال دارند، در حالی که آن مشارکت فقط در قاب تلویزیون است. به نظرم نظام سیاســی و صــدا و ســیما باید مقدمات ایــن شــرایط را فراهم کند. چرا کــه اکتفا به حضور نخبگان روی آنتن نمایش چندصدایی است، باید در سیاستگذاری­ها هم مشارکت داده شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran