Iran Newspaper

حتی جمهوریخواه­ان امریکا نیز مخالفند

- یادداشت ‌‌هیل‌یاسودلوند

بسیاری از مقامهای امریکایی در تضاد با خواستهها و اظهارات ترامپ محدود شدن کمکهای خارجی این کشور را بسیار مضر دانسته و آن را محکوم کرده و خواستار تجدیدنظر در برنامه کاستن کمکها شدهاند. گیل اسمیت یکی از مدیران سابق سازمان USAID از جمله این افراد است. او میگوید: بانیان این تصمیم از یاد بردهاند که قطع کمکها یا کاســـتن آن جانهای بسیاری را در ســـطح جهان خواهد گرفت. آنها این را هم نمیدانند که فرآیند تازه بسیاری از پلهـــای ارتباطی میان ملتها را از بین خواهد برد و امریکا را هم بیآبروتر خواهد کرد. میـــزان نامقبول بودن تصمیم جدید ترامپ به حدی اســـت که حتی اعضای جمهوریخواه کنگره امریکا با اقدام وی مخالفت کرده و گفتهاند کاســـتن از کمکهای خارجی در نهایت روابط ســـوء و توأم با عدم اطمینان را بین کشورها بسط خواهد داد و حتی به امنیت ملی آنها هم لطمه خواهد زد.

مشـــاوران ترامپ بهوی نگفتهاند کثرت کمکهای خارجی طی دهههای اخیر سبب شـــده امریکا از این امتیاز غیرقانونی هم برخوردار شود که در امور برخی کشورهای دریافتکنند­ه کمکها دخالت و تغییراتی را به دلخواه خود در آنها ایجاد کند.

امریکا که اینک براســـاس تصمیم تازه ترامپ از حجم کمکهای خارجی خود بشـــدت خواهد کاست، پیشـــتر بهکشـــور غنا قول داد، در یک بازه زمانی 5 ساله005 میلیون دالر به این کشور کمک کند تا تأسیسات لرزان برق این کشور را ترمیم اساسی کند. امریکا از طرف دیگر متعهد شد در یک سلسله عملیات هدفمند بخش خصوصی غنا را عالقهمند به مشارکت در سرمایهگذار­یهای دولتی کند. دولت غنا هم تعهد داد قواعد تجاری این کشور را طوری منعطف کنـــد که همه راههـــا به وزارتخانهه­ا و مجاری دولتی منحصر و منتهی نشـــود و سرمایههای بخش خصوصی صرف اعتالی بخشی از صنایع دولتی شود.

امـــا اکنون با طـــرح ترامپ این روند مختل شـــده اســـت. ایـــن روند برای رئیـــس جمهوری امریکا که همیشـــه مدعی بوده در معامـــالت تجاری و بده بستانهای سیاسیاش اولویت را به امریکا و منافع آن داده، قدم بلند دیگری در راه شـــکوفایی اقتصاد امریکا تلقی میشود اما او با پسزدن این موقعیت و ادامه دادن به راههای اختصاصی خویش و بخصوص تکرار سیاســـت طرد پیماننامهه­ایی که در اعصار رؤســـای ســـابق کاخ ســـفید به امضا رسیدهاند، امریـــکا را از یک طریق پرســـود دیگر دور میســـازد و نام آن را هم «نخســـت امریکا» میگذارد اما معلوم نیست اولویت در چه؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran