Iran Newspaper

حاشیههای حکم بدوی خلع لباس یک روحانی

- بازتاب

مدتهــا بــود که ســخنرانیه­ای یک ســید روحانــی در شــبکههای اجتماعی و به طور ویــژه در تلگــرام و اینســتاگر­ام با اســتقبال مخاطبــان و به طور ویژه قشــر جوان مواجه شــده بــود. به همین دلیل وقتی او روز شــنبه با انتشــار تصویر غیر معمم خود در کنار فرزندانش اعالم کرد که با شکایت دادستان ویژه تهران و به حکم قاضی شــعبه دوم کیفری دادگاه ویژه روحانیت به ۲ سال حبس تعلیقی و خلع لباس دائم محکوم شده است، این خبر بازتاب به نسبت گستردهای یافت.

مخالفان سید حسن آقامیری از او با عنوان «روحانی تلگرامی» یاد میکنند و به انحراف متهمش میکنند، این در حالی است که طرفدارانــ­ش او را روحانــی روشــنفکر و روزآمــد معرفی میکردند و پای ســخنرانیه­ایی مینشســتند که او به صــورت زنده یا ضبط شــده در فضــای مجازی با بیش از یک میلیــون و ۰۰3 هزار دنبال کنندهاش به اشــتراک میگذاشــت. گفته شده است که طی دو روز گذشــته دستکم بیش از ۰۰۲ هزار نفر به تعداد دنبال کنندگان او افزوده شده است.گزارش ایسنا در معرفی او نوشته است: «درآمد سیدحســن آقامیری وابســته به روحانیت نیســت. او کار و کاســبی شــخصی خــودش را دارد. بــه گفته خودش، مشــاور یک شــرکت خصوصی است و کار آزاد هم دارد. او به مجله «همشهری جوان» گفته از حوزه علمیه شــهریه نمیگیرد و تحت پوشش بیمه حوزه هم نیست. او همچنین گفته است که نه به منبر وابستگی دارد و نه بــه درآمد حاصل از آن.»این گزارش افزوده: «از آنجا که محوریت سخنرانیهای­ی آقامیری همیشه تکیه بر صفت رحمانیت خداوند دارد و کمتــر از عــذاب الهی و جهنم ســخن میگوید، باعث شــده اســت که افــراد زیــادی مخالــف او باشــند. مخالفانــش میگویند کــه او یک آخوند ولنگار اســت و برای الکچریهــا و بیقید و بندها ســخنرانی میکند. حال آنکه به باور طرفداران او، نگاهشــان را به مقولــه دیــن و رحمانیت خداوند تغییر داده اســت.» کشمکشــی میان دو جریان که در نهایت با پیروزی مخالفان آقامیری و محکوم شدن او به خلع لباس پایان یافته و البته با واکنشهایی در فضای مجازی مواجه شــده است.جز سید احمد خمینی، نواده امام(ره) که واکنشــش به محکومیت آقامیری را با شــعر «تن آدمی شریف اســت به جان آدمیت، نه همین لباس زیباســت نشــان آدمیت» آغــاز کرد؛ معصومه ابتــکار، معاون امــور زنان و خانواده ریاســت جمهــوری در حمایــت از آقامیــری توئیت کرد که «امیــدوارم این رأی در مرحله تجدید نظر بشکند. آقای سیدحسن آقامیری زبان جوانــان را خــوب میداند. جلب اعتمــاد جوانان دهــه هفتادی و هشــتادی و گفتوگو با آنها هنر کمی نیســت. خدانگهدارت باشد ســید.» .بــه گــزارش فــارس، روابــط عمومــی دادســتانی کل ویژه روحانیت در پی انتشــار غیرقانونی مفــاد دادنامه طی اطالعیهای اتهامــات منتســب بــه آقامیری را که مســتند بــه دالیــل و مدارک موجود در پرونده میباشد، این گونه احصا کرد:

الف- توهین به مقدســات از طریق تمســخر و ایجاد شبهه در احکام ضروری اســالم از قبیل: قصــاص و تردید در اصالت قرآن کریم و اعتقاد به تحریف آن و تفاسیر خالف صریح آیات شریفه قرآن درباره بهشــت و جهنم و نیز نســبت دادن حکایات واهی و اهانت آمیز به برخی از ائمه معصومین .)ع(

ب- نشــر اکاذیب و تشــویش اذهان عمومی که موجب تزلزل در اعتقــادات مــردم و مخصوصاً جوانان مخاطب وی نســبت به معارف و اصول مسلم اسالم میشود.

ج- ارتــکاب اعمال و رفتار خالف شــئون روحانیت و در نتیجه هتــک حیثیــت روحانیــت کــه از بیــان مصادیــق آن خــودداری میشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran