Iran Newspaper

جلسه فوقالعاده مجمع برای جمعبندی الیحه پالرمو

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: مجمع وارد فرآیند اصالحی الیحه نشود

-

بررســی الیحــه پالرمــو در مجمــع تشــخیص مصلحــت نظام دیــروز به نتیجه نرســید و این کار بــه یک جلســه فوقالعاده موکول شــد. آن هــم در شــرایطی که رئیــس کمیســیون امنیت ملــی از ایــن مجمــع خواســته کــه درخصوص الیحــه پالرمــو وارد فضــای اصالحــی نشــود. پیشتــر دربــاره بررســی الیحــه اصــالح قانون مبارزه با پولشویی درمجمعتشخی­صمصلحت نظاماینابه­اممطرحشدهب­ودکهمجمعبخ­شیاز این الیحه را به صالحدید خود اصالح کرده اســت. ایرادیکهمو­رداعتراضنم­ایندگانمجل­سهمقرار گرفتکهمعتق­دبودنداینک­ارخالفقانو­ناساسی اســت. در آن مقطــع حشــمت اهلل فالحتپیشــ­ه رئیس کمیسیون امنیت ملی و ملکشاهی رئیس کمیســیون حقوقــی مجلــس که در این جلســه شــرکت کــرده بودنــد ســعی کردنــد وارد ایــن انتقــادات نشــوند و سیاســت ســکوت را در پــی بگیرند. حاال اما ســخنان فالحت پیشه هر چند در ظاهــر توصیــهای ناظــر بــه آینــده اســت اما همزمــان میتواند تأیید تغییر مصوبه مجلس توســط مجمــع در مــورد الیحــه اصــالح قانون مبارزه با پولشویی هم باشد.

در انتظار جلسه فوقالعاده

بررســی الیحه الحــاق ایران به کنوانســیو­ن مبــارزه بــا جرایــم ســازمان یافتــه فراملــی «پالرمــو» یکی از لوایح چهارگانه دولت دیروز در دســتور کار مجمــع تشــخیص مصلحــت نظــام قــرار داشــت. بــا ایــن حــال بــه گفتــه غالمرضــا مصباحــی مقــدم بهدلیــل آمــاده نبــودن گــزارش کمیســیونه­ای قضایــی و سیاســی- امنیتی مجمع اعضــا به جمعبندی نرســیدند و ادامه بررسی به جلسه آتی موکول شــد. احمــد توکلی، دیگــر عضو مجمــع اما به ایســنا گفته که روز چهارشــنبه پیش رو جلســه فوقالعــاد­های در مجمع تشــکیل خواهد شــد تــا شــنبه هفتــه آینــده بررســی ایــن الیحــه به اتمــام برســد. در جلســه دیــروز محمدجــواد ظریــف وزیــر امــور خارجــه و لعیــا جنیــدی معــاون حقوقــی رئیــس جمهــوری بــه همراه علــی الریجانــی رئیــس و الهیــار ملکشــاهی رئیــس کمیســیون حقوقــی و قضایــی مجلس هــم حاضــر بودند تا به گفتــه مصباحی مقدم موافقــان و مخالفــان اســتدالله­ای خــود را بیــان کننــد. جنیدی پیــش از این گفتــه بود که دولت از مجمع خواســته تا به کار بررســی این الیحــه ســرعت ببخشــند. این در حالی اســت کــه مهلــت 4 ماهــه گروه ویــژه اقــدام مالی به ایــران 22 بهمن مــاه به پایان میرســد. عالوه بــر پالرمــو الیحه ســیافتی (الحاق ایــران به کنوانســیو­ن بینالمللی مبارزه بــا تأمین مالی تروریســم) نیز همچنــان در مجمع و در نوبت بررســی اســت. در جلســه دیروز البته نشستن حجتاالســا­لم ابراهیــم رئیســی در جایگاهی متفاوت نسبت به جلسات گذشته هم حاشیه ســاز شــد. تولیــت آســتان قــدس رضــوی کــه ایــن روزهــا شــایعات و گمانهزنیها­یــی مبنی بــر انتصــاب او بــه مقام ریاســت قــوه قضائیه مطــرح شــده، در جایــگاه ســران قوا نشســت. آیتاهلل آملــی الریجانی که همزمان ریاســت این قوه را عهدهدار اســت، اخیراً از سوی رهبر معظــم انقــالب به ریاســت مجمع تشــخیص مصلحت نظام منصوب شــده اســت. محمود احمدینــژا­د کــه در جلســه هفتــه گذشــته و جلسه معارفه آیتاهلل آملی الریجانی حضور نداشــت، در جلســه دیــروز و در غیــاب حســن روحانــی رئیس جمهوری حاضر شــده بود. در همین حــال دیــروز اللهیار ملکشــاهی، رئیس کمیســیون امنیــت ملــی مجلــس هــم درباره ایــن الیحــه بــه خانه ملــت گفت: «نظــر ما که به عنوان کمیســیون قضایی و حقوقی مجلس به این جلســه دعوت شــدیم، این بــود که با 5 شــرطی که مجلــس در ماده واحــده الحاق به کنوانســیو­ن پالرمــو تعیین کــرده، عضویت در کنوانســیو­ن پالرمو مفید خواهد بود.» ■

توصیــه رئیس کـــــــــ­ـــــمیسیو­ن امنیت ملی به مجمع

دیــروز همزمــان بــا ایــن تحــوالت، فالحت پیشــه رئیس کمیســیون امنیت ملی و سیاست خارجــی مجلــس در گفــت و گویــی با «ایســنا» تأکیــد کرد که مجمع تشــخیص بایــد نظر رد یا تأیید خود نسبت به الیحه پالرمو را ارائه کرده و وارد فضای اصالحی نشود چون این به معنای کاســتن از حــدود و اختیارات قــوه قانونگذاری در کشــور اســت. وی بــا تأکید بــر اینکه «مجمع تشــخیص نمیتواند قانون گذاری کند»، گفت: حداکثر کار مجمع تشخیص آن است که موارد مغایرتــی و امثالهــم را تأییــد یــا رد کنــد چــون مجمــع نمیتوانــد اصالحیــها­ی دربــاره پالرمو داشــته باشــد مگر اینکه بخواهد حق شرطها را اصالح کنــد که این کار هــم در مجلس صورت گرفته اســت. بهتر بود مجمــع دیروز نظر رد یا تأیید خود را اعالم میکرد.

فالحــت پیشــه بــا بیــان اینکــه «مجمــع نمیتوانــد در مصوبــات مجلــس اصالحــات انجام دهد»، گفت: در قوانین و کنوانســیو­نها فقــط مجمع میتواند نظر تأیید یا رد دهد. لذا انجام اصالحیه یک بدعت اســت که امیدوارم شــکل نگیرد. این روند کم ســابقه بوده اســت. کما اینکه به نظر میرســد هنــوز جایگاه هیأت عالــی نظــارت در مجمع تشــخیص مشــخص نشــده و اختــالف نظر جــدی بین هیــأت عالی نظــارت و کمیســیونه­ای مجمــع بــا صحــن مجمــع وجــود دارد. وی توضیــح داد: در حال حاضــر تکلیف هیــأت عالی نظــارت در داخل مجمع مشــخص نیســت. این اختــالف نظرها باعث شــده روند کلی قانونگذاری با هدررفت زمــان پیــش رود. ابتــدا باید مجمع تشــخیص تکلیفــش را بــرای خــود روشــن کنــد و بعــد نظــرات را در قالب قانونگــذا­ری ارائه کند. لذا در شــرایطی کــه هنــوز وضعیــت هیــأت عالی نظارت برای مجمع روشن نشده، تصمیماتی گرفتــه میشــود که اثــر آن بــرای کل مجموعه قانونگذاری کشــور بدعتی خطرناک به دنبال دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran