Iran Newspaper

گوشت دولتی در یک قدمی مردم

«ایران» از آخرین وضعیت گوشت وارداتی گزارش میدهد

-

گــروه اقتصادی / «معلوم نیســت چه روز و چــه ســاعتی میآیــد، معمــوالً مــردم از ساعت شــش صبح در صف میایستند تا اگر گوشــت تنظیم بازار آمد بتوانند خرید کنند،اماگوشتچرخ­کردهبستهبن­دیشده ســاعتها میماند چرا که مــردم تمایلی بــه خریــد این نــوع گوشــت ندارنــد.» این گفته یکی ازکارمندان فروشــگاه زنجیرهای است. وی میگوید: از وقتی گوشت تنظیم بــازاری عرضــه شــده اســت فروشــگاهه­ا بینظــم شــدهاند و مــردم هــم ناراضی از فروشــگاهه­ا خارج میشوند چرا که تعداد کثیــری از کســانی کــه در صف میایســتند نوبت شــان نمیشــود و باید شانس خرید گوشت دولتی را در روز دیگر امتحان کنند. هفتههای گذشــته مســئوالن دولتی اعالم کردند که عرضه گوشت وارداتی با سرعت انجام خواهد شــد و قیمت گوشت داخلی هم بــا ایــن عرضــه کاهــش چشــمگیری پیــدا خواهد کــرد. اما این روزها نه گوشــت تنظیــم بازاری به دســت مردم رســید و نه قیمت گوشت ارزان شد. از طرفی قرار بود مردم امکان خرید گوشــت از ســایتهای عرضهکننده گوشــت تنظیم بازاری را پیدا کننــد تــا دیگــر واســطهها و دالالن دســت شان به گوشتهای وارداتی نرسد؛ اما این راهکار هم مؤثر نبود. عرضه گوشت در سه سایتی که اعالم شد بسیار محدود بود و در کمتر از یک ساعت گوشتهای بستهبندی شده فروخته شد و بعد از دوساعت گوشت یخیبرزیلیه­منایابشد.واحدپشتیبا­نی یکی از ســایت های فروش گوشت تنظیم بازار در پاسخ به سوال روزنامه ایران مبنی بــر اینکــه چــه تعداد گوشــت بســتهبندی را عرضــه کردنــد، اظهارداشــ­تند: تعــداد بستهها بســیار کم بود و تصور نمیکردیم باافزایشحج­متقاضاروبه­روشویم.بدین جهت از امروز(سهشــنبه) عرضه بیشتری خواهیم داشت تا مردم بر اساس کد ملی و آدرس خود بتوانند گوشت تنظیم بازاری خریداریکنن­د.

44

هزارتومانگ­رانترینگوش­تدولتی کســانی که در ســامانهها­ی فروش گوشت که قرار شــده زیر نظر وزارت صمت باشد، ثبتنــام کنند در مــاه فقط یک بــار اجازه خرید دارند. بر این اســاس قیمت گوشت منجمد گوســاله با قیمت ۹٢ هــزار تومان و گوشــت گوســفندی با توجــه به قطعات و کشــور واردکننده از ۶۳ تــا ۴۴ هزار تومان عرضه میشود و بستههای تحویلی ۵.١ تا ٢ کیلوگرم است.

25

بهمنماهسام­انهتوزیعگو­شتراهانداز­ی

میشود از آنجا که سایتها نتوانستند موفق عمل کننــد وقیمت گوشــت بهصــورت متناوب در بــازار در حــال افزایش اســت، مســعود بصیری مدیرکل دفتر برنامهریزی تأمین، توزیــع، تنظیــم بــازار و ذخایــر راهبــردی وزارت جهــاد کشــاورزی گفته اســت برای آنکــه بازار گوشــت ســاماندهی پیــدا کند، ســامانهای بــرای توزیــع گوشــت وارداتــی راهانــداز­ی خواهد شــد. چنــد روز قبل این ســامانه در کارگروه تنظیم بــازار معرفی و قرار شــد صفر تا صــد عملیــات واردات و توزیع گوشــت قرمز وارداتــی از طریق این ســامانه ثبت شــود.این ســامانه قرار است فعالیــت خــود را رســماً از ۵٢ بهمــن ماه آغاز کند.

21

میلیونکیلو­گوشتتوزیعم­یشود در راســتای کمبود گوشــت در بــازار، فرهاد دژپســند وزیــر اقتصاد گفته اســت در بندر شــهید رجایی محموله گوشــتی به وزن ۶١ میلیون کیلوگرم شناســایی شده که شامل ۹١۶ کانتینــر اســت.محمولهای دیگــر بــه وزن ۵.٢ میلیــون کیلوگــرم نیــز شناســایی شــده اســت. همچنین در گمــرکات دیگر کشــور ۵.٢میلیــون کیلوگــرم گوشــت قرمــز شناســایی شــده اســت. دژپســند بــا اشــاره بــه شناســایی مجموعــاً ١٢ میلیون کیلوگرم گوشــت در گمرکات کشور، گفت: گوشــتهای شناساییشــ­ده تا یک هفته و ٠١ روز آینده به بازار مصرف عرضه میشود کهموجبشکست­نقیمتخواهد­شد.

25

درصدسهمعشا­یرازتأمینگ­وشت در حالــی کــه طی هفتههــای اخیــر گرانی گوشــت به گردن عشــایر انداخته میشود چــرا کــه آنهــا دام زنــده را بــه کشــورهای همســایه میفروشــند، کرمعلــی قندالی رئیــس ســازمان امــور عشــایر کشــور گفته است: ســهم عشــایر از تولید گوشت قرمز کشــور حــدود ۵٢ درصــد اســت و هیــچ اختاللــی در عرضــه دام زنــده و گوشــت قرمــز تولید شــده توســط آنهــا به بــازار به وجود نیامده اســت که بخواهیم تقصیر را گردن آنهــا بیندازیم، چراکه نه تنها تأخیر در عرضه دام زنده هیچ ســودی برای آنها نداردبلکهع­شایرنمیتوا­ننددامهایز­نده خــود را پس از پروار شــدن نگــه دارند و به بازارعرضهن­کنند.

سامانهای برای توزیع گوشت وارداتی راهاندازی خواهد شد این سامانه قرار است فعالیت خود را رسماً از ۵٢ بهمن ماه آغاز کند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran