Iran Newspaper

آب نداریم، هندوانه داریم

کاشت صیفیجات و صادرات آن چقدر منطق اقتصادی دارد و مقرون به صرفه است ؟

- حميد حاجیپور گزارشنويس

گوينده راديو میگويد: «صـــادرات هندوانه در چهار ماه نخست ســـالجاری نسبت به مدت مشـــابه ســـال پيش 34 درصـــد افزايش يافته اســـت كه ارزآوری آن نيز با رشـــد 27 درصدی همراه بوده و اين درحالی اســـت كه كشورمان در چند ســـال گذشـــته در صـــادرات هندوانه و ميوههايـــ­ی همچون گيالس، آلبالـــو، زردآلود، بادام و پســـته جزو چند كشـــور نخست جهان است.»

راننده تاكســـی در اين سرمای هوا شيشه را پايين میكشـــد و سری به نشـــانه تأسف تكان میدهد: «اين همه توی تلويزيون و راديو ميگن خشكســـالی و بیآبيه ولی انـــگار نه انگار، بعد همين راديو داره با ذوق و شوق ميگه هندوانه صادر میكنيـــم و رتبه اول رو توی دنيا داريم. بايد بـــرای اين خبر دق كرد و مرد. باغ پدريم توی يزد خشـــک شـــده. خيلیهای ديگه هم باغشون خشک شـــده و حاال توی اين بیآبی كه خيلـــی از مناطق كشـــور رو درگيـــر كرده و ماهم آواره اين شـــهر و اون شهر شديم، چرا بايد اجازه بدن هندوانه و خيار و گوجه كه آب زيادی مصرف میكنه، كاشـــته بشه؟ اون هم نه برای مصرف داخلی، برای صادرات!»

حرفهای راننده تاكسی را 2 مسافر ديگر هم تأييد میكنند كه صادرات هندوانه و ميوه و انواع ســـبزی در اين برهه از خشكسالی چه افتخاری دارد؟ اصالً چقدر میتواند ارزآوری داشـــته باشـــد؟ آب مهم اســـت يا ارزآوری؟ همين گاليه راننده كافی اســـت كه تا رسيدن به مقصد درباره كاشت و برداشت و صادرات هندوانهبحث­كنيم.

يكی از مســـافرها بهنام افشـــين كه راننده ماشين ســـنگين در يک شركت حمل و نقل اســـت و ســـفرهای زيادی به مناطق جنوب و جنوبشـــرق كشور داشـــته و از نزديک شاهد بارگيری و انتقـــال هندوانه به گمرک بوده در اين باره میگويد: «سری به جاسک و ميناب و حاجیآباد ...و بزن! چند سالی ميشه درگير خشكســـالی هســـتن ولی بـــاز هـــم هندوانه مـــیكارن. آ ِب خـــوردن ندارنـــد ولـــی هنـــوز هندوانه میكارن. حـــاال آب را از كجا میآرن؛ از چاه میكشـــن. ديروز مطلبـــی توی تلگرام خوندم كه نوشته بود امسال توی جاسک 90 هزار تن هندوانه برداشـــت شـــده يعنی با يه حساب سرانگشتی اگر برایًهر هندوانه 500 ليتر آب مصرف بشه، تقريبا 45 ميليارد ليتر برایًاين حجم هندوانه آب مصرف شده كه واقعا آدم با شنيدنش شوكه ميشه.»

مســـافرها و راننـــده مـــدام از بیآبـــی و خشكسالی و كاشـــت هندوانه و خيار و گوجه و بادمجان و گندم و جـــو میگويند. آنقدر كه فكر میكنی متخصص اين رشـــته هســـتند. حرفهايشان قابل تأمل است و حتی آنقدر به مشـــكالت آبی كشـــور مشـــرف هستند كه میشود بهعنوان ميهمان در تلويزيون و راديو از آنها دعوت كرد.

راننـــده از منظـــر ديگـــری بحـــث را پيش میبرد: «آقا در اين وانفسای بیآبی چرا بايد به برداشت محصول و صادرات افتخار كنيم؟ شـــما تا به حال شـــنيدی كانادا كه كلی منابع آبی داره هندوانـــه و گيالس و آلبالو يا گندم و جو و برنج صادر كنه؟ نه. چرا؟ چون اونها قدر آب رو میدونن. مثل ما نيستن كه برن وسط كوير خيار و بادمجـــون و گوجه بكارن. در اين وضعيت دولت نبايد اجازه بده كشـــاورزه­ا از

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran