Iran Newspaper

بریگاد زنان دموکرات

تاکنون 5 زن از حزب دموکرات نامزدی خود را برای انتخابات 2020 امریکا اعالم کردهاند

- الله مهرزاد خبرنگار

بــا اعــام نامــزدی «ایمــی کلوباچــر» و رســیدن شــمار نامزدهــای زن حــزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاســت جمهــوری 2020 امریکا، چشــمانداز این حــزب زنانهتر از هــر زمانــی در تاریخ آن دیــده میشــود و ایــن ســؤال را در ذهــن هــر مخاطبــی ایجــاد میکنــد که: آیــا در فضای سیاســی مردانه امریکا، انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور را باید انتخاباتیز­نانهدانست؟

از روزی کــه دونالــد ترامــپ نامــزدی خــود را برای انتخابــات 2016 اعام کرد، تاکنون همــواره زنان جبههای قوی علیه او تشــکیل دادهانــد کــه در این بیــن زنان دموکــرات پرچــم چنیــن مبــارزهای را با قــدرت تمام در دســت گرفتهانــد. اکنون در شــروع رقابتها برای انتخابات 2020 امریــکا و در حالــی کــه اعضای برجســته احزاب حداقل تا تابســتان آینده فرصت دارند، نامزدی خــود را اعام کنند، 5 زن از حزب دموکرات نامزدی خود را بهطور رسمی برای این انتخابات اعام کردهاند؛ جدیدترین آنها «ایمی کلوباچر»، سناتور مینهسوتا است. به گزارش سایت خبری «وکــس»، «کلوباچر» در حالــی نامزدی خــود را بــرای انتخابــات اعــام کــرده که پیــش از او «کامــا هریــس»، «االیزابــت وارن»، «کرســتن گلیبرنــد» و «تولســی گابــارد»، خبــر از ورود خود بــه انتخابات دادهبودنــ­د. با این حــال در بین این زنان شــانس «الیزابــت وارن»، ســناتور ایالت ماساچوست بیش از دیگران است. او که دو روز پیــش بهطور رســمی کمپینهای انتخاباتی خود را آغاز کرد، در ســخنرانی در کمپیــن خــود، وعــده داد، مشــکل تبعیــض اقتصــادی را در امریــکا حــل خواهــد کرد. او با اشــاره به سیاســتهای دونالــد ترامپ اعــام کــرد، آنچه باعث شــده شکاف طبقاتی در امریکا بروز کند، مشکات ســاختاری است که در خدمت ثروتمنــدا­ن اســت. عاقهمنــدی قابــل توجــه زنــان دموکــرات بــرای انتخابــات 2020 در حالی اســت کــه تاکنون فقط دو مرد برای شــرکت در ایــن انتخابات ابراز عاقــه کردهانــد. از همیــن رو بســیاری از ناظــران سیاســی معتقدنــد از هماکنون بایــد ســال 2020 را ســال زنــان در امریکا دانســت. بــه عقیده آنــان حضــور باالی زنــان در انتخابــات میــاندوره­ای امریکا در پائیــزی که گذشــت و همچنین عاقه آنان به حضور در انتخابات 2020 مدیون هیاری کلینتون اســت کــه همچون یک سد شکن در انتخابات 2016 امریکا ظاهر شد و نشان داد در دنیای مردانه سیاست امریکا، زنان نیز حرف هــای زیادی برای گفتــن دارنــد. و البتــه زنــان امریکایی به نوعی مدیون دونالد ترامپ هم هستند. زیــرا او بــود کــه آتش خشــم زنــان را تند کرد و یک زن خشــمگین تــوان رویارویی با هر فردی ولــو دونالد ترامپ را که هنوز خاطره مناظرههای انتخاباتــ­ی او با زنان هــم حزبــیاش و هیــاری کلینتــون در انتخابات 2016 در اذهان است، دارد.

بــا این حــال باید صبــر کــرد و دید در ماههــای آینــده چــه مردانــی از حــزب دموکــرات وارد گردونــه انتخابــات 2020 میشــوند. در نظرســنجی هفتــه پیــش شــبکه خبــری ســیانان 90 درصــد دموکراتها پیشبینی کرده بودند که جو بایــدن، معاون اول بــاراک اوباما، رئیس جمهــوری قبلی امریــکا و برنی ســندرز، ســناتور ورمونــت، بیشــترین شــانس را برای رســیدن به مرحله نهایی انتخابات 2020 دارند. اما از سویی تجربه انتخابات میــاندوره­ای 201۸ نشــان میدهد، رأی دهنــدگان زن که در این انتخابات شــمار آنهــا رکــورد شــکن بــود، عاقــه دارند به نامزدهای زن رأی دهند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran