Iran Newspaper

طلسم پرسپولیس با «قلب شیر» شکست

صدرنشینی سپاهان و تساوی تراکتورساز­ی در آغاز هفته هفدهم

-

هفتــه هفدهــم لیگ برتــر هجدهم، یکشــنبه با انجام 5 بازی آغاز شد. ماشینسازی در ورزشگاه بنیان دیزل تبریز به مصاف صنعت نفت آبادان رفــت. این مســابقه با تــک گل احمدرضــا زنده روح (۶۴) به ســود ماشینســاز­ی به پایان رســید و دومیــن پیــروزی متوالی ماشینســاز­ان در نیم فصــل دوم ثبت شــد. در دیگــر بــازی، پدیده در ورزشــگاه امام رضا(ع) مشــهد میزبان استقالل خوزستان بود. تیم مشهدی با گل محمدمهدی مهدیخانــی (۹۱) از ســد حریــف خود گذشــت و دوبــاره در جمــع مدعیــان قرار گرفــت. یحیی گلمحمــدی، ســرمربی پدیده در دقیقــه 0۷ به خاطــر اعتراض شــدید به تصمیم داور، توســط اشــکان خورشیدی اخراج شد. مصاف نساجی و تراکتورساز­ی در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برنــده نداشــت و دو تیم به تســاوی ۱-۱ رضایت دادند. جورج ولسیانی (۷۱- گل به خودی) برای تراکتورســ­ازی و رحمــان جعفــری )۷3( بــرای نســاجی گلزنی کردند. جــورج لیکنز، ســرمربی بلژیکــی تراکتورســ­ازی در اولیــن بــازی خــارج از خانهاش، به تســاوی دست یافت. او هفته پیش در خانه اولین 3 امتیاز را در نخستین حضورش روی نیمکــت تیــم تبریــزی بــا شکســت نفــت مسجد سلیمان کســب کرد. سپاهان و سپیدرود در ورزشــگاه نقش جهان اصفهــان برگزارکنند­ه یکــی دیگــر از بازیهــای یکشــنبه بودنــد. علــی قربانی (۷۴)، مهرداد محمدی(۷5) و کیروش اســتنلی (۷۸ ) 3 بــار دروازه شــاگردان علــی کریمــی را بــاز کردند و اســتنلی بــا زدن دهمین گلــش، جایگاهــش را در صــدر جــدول گلزنــان مستحکمتر کرد. از سویی ســپاهان ۵3 امتیازی شــد و با یک امتیاز بیشتر از پرسپولیس، در صدر جدول قرار گرفت. ســپاهان با پیروزی 3 بر صفر و تــداوم شکســت ناپذیــری بعــد از ۷۱هفتــه از مســابقات، رکورد جدیــدی را در فوتبال ایران به ثبت رســاند. امیر قلعهنویــی و تیمش در حالی ۷۱ هفتــه متوالی شکســت نخوردند کــه پیش از این پرســپولیس زیر نظر افشین قطبی در فصل ۶۸ – ۷۸ و در این فصل با هدایت برانکو توانسته بود ۶۱هفته شکست ناپذیری را تجربه کند. یاران برانکــو تا قبل از این هفته همپای ســپاهان جزو تیمهای شکســتناپذ­یر لیگ برتــر بودند اما در این هفته به دســت رکورددار قبلی یعنی افشین قطبی شکســت خوردند تا قلعهنویــی بعد از ۱۱ سال رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

در بــازی حســاس این هفته، فوالد خوزســتان و پرســپولیس در ورزشــگاه غدیر اهــواز به میدان رفتنــد و افشــین قطبــی ســرمربی سرخپوشــان پایتخت در لیگ برتر هفتم و هشتم، مقابل تیم ســابق خود قرار گرفت. برانکو در حالی تیمش را روانه میدان کرد که شــجاع خلیــلزاده را به دلیل محرومیــت در اختیــار نداشــت و محمــد نادری بازیکن جوان پرســپولیس جایگزین او شــده بود. ضمــن اینکــه مهــدی ترابــی هافبــک ملیپوش و جدیــد در ترکیــب ابتدایــی قرار داشــت و اولین بــازیاش را برای پرســپولیس انجــام داد. بازی با حمله فوالدیها آغاز شد و رضا میرزایی در دقیقه ۲ دروازه بیرانوند را گشود ولی کمک داور به نشانه آفســاید پرچم خود را باال بــرد و گل مردود اعالم شد. در دقیقه 6۲ حمالت فوالدیها نتیجه داد و شاگردان قطبی به گل سالم دست یافتند. ارسال تــوپ از روی نقطه کرنر با اشــتباه بیرانوند همراه شــد و توپ به مهدی زبیدی رســید و در شرایطی کــه در مرحله اول ضربه او توســط نــادری از روی خط دفع شده بود، در برگشت خود زبیدی دروازه خالی از دروازهبان را گشود. در دقیقه ۷3 برخورد فرزاد جعفری با شایان مصلح و اعتراض بازیکن فــوالد به تصمیــم داور مبنی بر اعــالم خطا، یک کارت زرد بــرای او بــه همــراه داشــت. اعتــراض ادامــهدار و شــدید فرزاد جعفری باعث شــد داور تصمیــم بگیرد به او کارت زرد دوم را نشــان دهد اما مداخله ایوب والی کاپیتان فوالد و درخواست مکرر او از داور باعث شــد کرمانشاهی از تصمیم خــود منصــرف و جعفری را اخــراج نکند! دقیقه ۱+54، ارســال توپ پشــت مدافعان پرســپولیس پایهگذار گل دوم فوالد شــد. میرزایی در کورس با نادری درون محوطه جریمه ســرنگون شد و رضا کرمانشاهی به نشانه پنالتی در سوت خود دمید. پریرا پشت توپ ایستاد و با فریب بیرانوند گل دوم فوالد را به ثمر رساند تا میزبان با اندوخته مناسب بهرختکنبرو­د.حیدرسلیمان­ی،کارشناسداو­ری درباره عملکرد رضا کرمانشــاه­ی به ایسنا، گفت: «کرمانشــاه­ی برخــالف بازیهای گذشــته خوب دویــد و نزدیک بــه صحنهها بود امــا بزرگترین اشــتباهش در دقیقه ۶۴ با گرفتن پنالتی به ســود فوالد بود. داور در این صحنه زاویه خوبی داشــت و هــم مهاجم و هم مدافــع را بخوبی میدید اما نمیدانــم چرا آن صحنــه را پنالتی گرفت. حتی داور پشت دروازه میتوانست به داور وسط کمک کند اما این کار را نکرد. فکر میکنم برداشت داور ایــن بود که مدافع پرســپولیس با دســت مهاجم فــوالد را شــارژ کــرده امــا در واقــع این طــور نبود و برخوردآنچن­انیشکلنگرف­ت.»

شــاگردان برانکــو نیمــه دوم بــازی بهتــری ارائــه کردنــد و در چنــد صحنــه میتوانســت­ند بــه گل برســند که آنهــا را از دســت دادنــد. در دقیقه 5۸ حمــالت پرسپولیســ­یها نتیجــه داد و کمال کامیابــی نیا ارســال شــیری از ســمت راســت را با ضربــه ســر وارد دروازه کرد تا اختــالف به حداقل برسد. گرچه این گل برای کسب امتیاز کافی نبود و پرسپولیسیه­امقابلافشی­نقطبیو«قلبشیر» معروفش، دســت خالی زمین را تــرک کردند. با ایــن نتیجه رکورد شکســتناپذ­یری پرســپولیس در لیگ هجدهم شکســته شــد. آخرین شکست سرخپوشان پایتخت در لیگ برتر به بازی برگشت این تیم مقابل ذوب آهن در لیگ فصل گذشــته مربوط میشود و آنها پس از 4۹۲ روز، رنگ باخت را دیدند.

رقابتهای هفتــه هفدهم، امروز بــا برگزاری یــک دیدار ادامه مییابد و از ســاعت 5۱:۷۱ نفت مسجدســلیم­ان و پــارس جنوبــی بــا هــم دیــدار میکنند. ■ قطبی و برانکو چه گفتند؟ افشــین قطبــی، ســرمربی فــوالد پــس از بــرد مقابل پرســپولیس گفت: «بازی شیرینی برای فوالد بود. عاشــق این تیم هســتم و مأموریتم ســاختن بازیکنــان اســتان خوزســتان بــرای کشورم است. هر روز 0۲ ساعت تالش میکنم که تیم را باالی جدول بیاوریم.» برانکو ایوانکوویچ، ســرمربی پرسپولیس پس از نخســتین شکســت تیمــش در فصــل جاری بیان داشــت: «همیشــه بازی در اهواز ســخت و این بار هم میدانســتی­م که بازی ســختی در انتظارمــا­ن اســت. هرچند که بــازی را باختیم ولــی هفــت، هشــت موقعیــت گل را در نیمــه اول از دســت دادیــم. هــدف مــا قهرمانــی اســت و کســی نمیتواند ما را برای رســیدن به اهدافمان متزلزل کند.»

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran