Iran Newspaper

شبی که ماه جشنواره کامل شد

گزارش «ایران» از اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

-

ایــام پــر تبوتاب مســابقه حســاس ســینمای ایــران، بــازار داغ انتقادهــا و دفاعیههــا­ی ســینما دوســتان و فوتوکالهای پربازدید سینماگران و نشستهای البته نه چندان خبرســاز و جدی فیلمسازان شامگاه روز دوشنبه 22 بهمنمــاه بــا معرفــی برگزیــدگا­ن ســیوهفتمی­ن دوره جشــنواره فیلم فجر به پایان رســید و همانطور که پیشبینی میشد ســیمرغها روی شــانه تازهنفسهای ســینما آرام گرفت. اگر چه ویترین ایــن دوره، از نامهای سرشــناس قدیمی چندان هم خالی نبود اما همانطور که جشــنواره در دو ســه ســال اخیــر در قرق فیلمســازا­ن جوان بود و بیشــترین کنجکاویها در اطراف فیلمهایی وجود داشت که جوانها ساخته بودند، صحنه قدردانی از برگزیدگان هم به نام آنها و حضورشان رقم خورد و در لیست نامزدها و منتخبان نهایی نامی از پرویز شهبازی، فریدونجیرا­نی،رسولصدرعام­لیو...نبود.نرگسآبیار شناختهشــد­هترین فیلمســاز زن حاضر در جشنواره این دوره توانست با کسب 7 جایزه برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» پیشتاز فاتحان سیمرغ شود.

ســالن همایشهای برج میــالد طبق روال ســالهای گذشــته شــامگاه بارانــی 22 بهمنمــاه میزبــان مراســم اختتامیه بود. آیین اختتامیه طبق زمان وعده داده شــده ســاعت 18:30 با اجرای محمدرضا شهیدیفر آغاز شد. در ابتــدای مراســم حضور مادر شــهیدان فائزه و شــهاب منصوری (از شــخصیتهای محوری فیلم شــبی که ماه کامل شد) و مواجههاش با الناز شاکردوست بازیگر نقش فائزه توجه عکاسان را جلب کرد. ذکر نام کاندیداهای این دوره توســط مجری برنامه با تشویق حاضران در مراسم همراهبودوش­نیدننامعلی­نصیریانوجم­شیدمشایخی شور تشــویقها را به اوج رســاند. ابراهیم داروغهزاده دبیر این دوره از جشنواره در سخنانی کوتاه از رشد سطح کیفی آثــار این دوره از جشــنواره گفت. پس از معرفی ســیمرغ بلوریــن بهترین فیلــم کوتاه و مســتند، ســیمرغ بهترین فیلم در بخش نگاه نو به «مسخره باز» همایون غنیزاده اهدا شــد اما به جای این فیلمساز و کارگردان تئاتر، خیال محمــد یــک مهاجــر افغانســتا­نی به روی ســن آمــد و از مشکالت مهاجران افغان گفت. او در ادامه نامه انصراف غنیزاده از دریافت این جایزه را هم قرائت کرد.

درادامهمرا­سمباحضورگو­هرخیراندیش­ازآزادگانی که فیلم 23« نفر» بر اســاس زندگی آنها ســاخته شــده قدردانی شــد. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اســالمی همچون سال گذشــته به جای ســخنرانیه­ای معمــول با پیامی از باالترین مقام اجرایی کشــور پشــت تریبونقرار­گرفتتاصحبت­هایحسنروحا­نیمبنیبر همدلی و اهتمام سینماگران در پاسداشت دستاوردهای ســینما را برای اهالــی آن قرائت کند. در بخشــی از متن پیام رئیس جمهوری که مشروح آن هفته گذشته منتشر شد آمده است: «مهمترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتــی، بیتردید خود ســینماگرا­نند که برای حال و آینده ســینما، دلســوزتری­ن و برای اداره آن شایستهترین بهشــمار میرونــد. این بــاور مبنایی دولت تدبیــر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری اســت که اینجانب، هیچگاه از آن عدول نخواهم کرد.»

در نهایت با حضور داوران روی صحنه بخش اهدای سیمرغ سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر آغاز شد و برندگان با حضور روی ســن از عوامل و همکارانشــ­ان قدردانی کردند. برای انتخاب بهترین بازیگر مرد مکمل رقابــت نزدیکــی میان نویــد محمــدزاده، جــواد عزتی، آرمیــن رحیمیــان ...و در جریــان بــود کــه در نهایت این جایــزه را علی نصیریان که اولین جایزهاش از جشــنواره فیلم فجر بود، دریافت کرد. موضوعی که وقتی نصیریان به آن اشــاره کرد یکی از حضار در ســالن فریــاد زد: «کم سعادتی ســیمرغ بوده». نصیریان که به تازگی و در ایام جشنواره همســرش را از دســت داده در سخنانی گفت: «من آدم سعادتمندی بودم که در این سن این فرصت را پیدا کنم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه من است. این شــانس من بود که بتوانم در یک کار خالقانه و نوآورانه و شــکننده چارچوبهای معمول من پیرمرد مسن شــرکت داشــته باشــم.» جمشید مشــایخی پس از مصافحــه بــا نصیریان که با تشــویق ممتــد حاضران همراه بود به این نکته اشاره کرد که در نخستین تئاترش بــا نصیریــان همبازی بوده و غم از دســت دادن همســر نصیریــان را یــادآوری کرد. همایون غنــیزاده در نهایت به گرفتن ســیمرغ بلورین بهترین فیلم «هنر و تجربه» رضایــت داد و بــا حضور روی ســن عنوان کــرد: «در یک شــب دو ســیمرغ گرفتم؛ اجازه دهید جایزه «نگاه نو» را نپذیرم و ســلیقه خودم را داشــته باشم اما جایزه «هنر و تجربه» را میپذیرم.» اما غنیزاده اولین ســخنرانی بود که صحبتهایش با نگاه ممیزان رسانه ملی مواجه شد و توسط مجری برنامه قطع شد. بازی متفاوت و سخت الناز شاکردوست در «شبی که ماه کامل شد» هم باالخره این بازیگر را به ســیمرغ بلورین رســاند: «همیشه خیال میکردم این مســیر را تا اینجا میدوم؛ نشــد با دو بیایم اماباالخره­شد.خدایاشکرت.نرگسآبیارد­رتاریکترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار! شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هســتید.» با اهدای جایــزه بهترین بازیگر مرد به هوتن شکیبا جایزه ترکیب بازیگران این فیلم کامل شد. او بــا نام بردن از پیمان معــادی، نوید محمدزاده، امین حیایی و حامد بهداد عنوان کرد که افتخار میکند نامش در کنار چنین کاندیداهای­ی قرار گرفته است. ■ برندگانسیم­رغسیوهفتمی­نجشنوارهفی­لمفجر:

فیلم کوتاه: «بچهخور»/ بهترین مستند: «بهارستان، خانه ملت» / فیلم اول: «مســخره باز»/ نگاه ملی: 23« نفــر»/ جلوههای ویژه میدانی: ایمان کریمیان (ماجرای نیمروز: رد خون)/ جلوههای ویژه بصری: جواد مطوری (مســخرهباز)/ چهــره پــردازی: ایمــان امیدواری (شــبی که ماه کامل شــد)/ طراحی لباس: محمدرضا شجاعی (شــبی که ماه کامل شــد)/ طراحی صحنه: کیوان مقدم (غالمرضــا تختی)/ صدابرداری: ایرج شــهزادی (متری شــیش و نیم)/ صداگذاری: مهرشــاد ملکوتی (ماجرای نیمروز :2 رد خون)/ تدوین: بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)/ موســیقی متــن: امین هنرمند (قصر شــیرین)/ فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه (غالمرضا تختی)/ بازیگــر نقــش مکمــل زن: فرشــته صدرعرفایی (شــبی کــه ماه کامل شــد)/ بهتریــن بازیگر نقش مکمــل مرد: علی نصیریان (مســخرهباز)/ پویانمایی: اشکان رهگذر (آخریــن داســتان)/ هنــر و تجربــه: همایــون غنــیزاده (مســخرهباز)/ بازیگــر نقــش اول زن: الناز شاکردوســت (شــبی که ماه کامل شد)/ بهترین بازیگر نقش اول مرد: هوتن شکیبا (شبی که ما کامل شد)/ بهترین فیلمنامه: محســن قرایی و محمد داوودی (قصر شــیرین)/ جایزه ویــژه هیــأت داوران: نیمــا جاویــدی (سرخپوســت)/ کارگردانی: نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)/ بهترین فیلم: محمد حسین قاسمی (شــبی که ماه کامل شد)/ بهترین فیلم از نگاه تماشــاگرا­ن: ســید جمال ساداتیان (متری شیش و نیم).

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran