Iran Newspaper

94‌میلیون‌ایرانی‌یک‌قدم‌تا‌مالکیت‌سهام‌عدالت

- سیاوش رضایی خبرنگار

پس از گذشــت 12 ســال ســرانجام طرح ســهام عدالت به ایســتگاه پایانی خود که همان انتقال مالکیــت شــرکتهای مشــمول به ســهامدارا­ن اســت، نزدیــک شــد. بدین ترتیــب بیــش از 49 میلیون ایرانی درقالب سهام عدالت به مجموع سهامداران بازارسرمای­ه افزوده میشوند.

روز گذشــته وزیــر امــور اقتصــادی و دارایی از برنامــه دولت برای آزادســازی ســریعتر ســهام عدالت و انتقال مالکیت آن به مردم خبر داد.

در ایــن زمینــه فرهــاد دژپســند از آزادســازی ســهام عدالت در ســال جدید، خبــر داد و گفت: تالش داریم سهام عدالتی را که مردم دارند آزاد کنیم تا اگر دوست دارند آن را بفروشند.

بــه گــزارش ســازمان خصوصیســاز­ی، وی در پاســخ بــه ایــن پرســش کــه برای ســال نــو یا پیــش از آن چــه خبر خوشــحال کننــدهای برای مــردم داریــد، اظهــار داشــت: تــالش داریــم تــا ســهام عدالــت را آزاد کنیم تا مردم اگر دوســت دارند آن را بفروشــند و به یک کاالی ســرمایهای تبدیــل کنند.اکنــون بیــش از یکســال از ارائــه الیحه آزادسازی ســهام عدالت توسط دولت به مجلس میگذرد و به نظر میرســد خبر خوشی که وزیر اقتصاد داده اســت نشــان دهنده نهایی شــدن ســازوکار آزادســازی ایــن طرح بــزرگ در کشور است.

طــرح ســهام عدالت کــه از ســال 1385 آغاز شــد حال پس از 12 ســال مراحل شناسایی اولیه مشــموالن، ثبــت نــام قطعــی و پرداخت ســود را گذرانــده اســت و درآســتانه مرحلــه چهــارم خــود یعنی آزادســازی ســهام قرارگرفته اســت. موضوعی است که سالهاست مشموالن منتظر اجرایی شدن آن هستند تا سهام عدالت خود را به ارزش داراییهای خود بیفزایند و مدیریت آن را خود به عهده بگیرند.برهمین اساس دولت با هدف اجرایی شــدن ایــن مرحله در قالب الیحه آزادســازی سهام عدالت پیشــنهادا­ت خود را به نماینــدگا­ن مجلــس ارائــه داد، الیحــهای کــه به گفته محمدرضا پورابراهیم­ی رئیس کمیســیون اقتصــادی مجلــس یــک ســال اســت کــه در کمیسیون ویژه مجلس خاک میخورد.

وی درگفتوگــو با خانه ملــت درباره آخرین وضعیت الیحه سهام عدالت در مجلس و دلیل طوالنی شدن فرآیند بررسی آن گفته است: این الیحــه هماکنــون بــه کمیســیون ویــژه اصــل 44 ارجاع داده شــده و دلیل طوالنی شدن آن ناشی از وجــود اختالف پایهای در مــورد نحوه واگذاری ســهام عدالــت اســت. پورابراهیم­ــی پیشبینی کرد: به نظر میرسد تا پایان امسال بتوان کمک کرد تا الیحه آزادســازی ســهام عدالت به نتیجه مشــخصی دســت یابد، اما هماکنون این الیحه در کمیســیون ویژه اصل 44 قانون اساســی رفته و مانده است. ■ مســیرهای دوگانــه بــرای آزادســازی ســهام عدالت

حــال کــه بیــش از یکســال از ارائــه الیحــه آزادســازی ســهام عدالت به مجلــس میگذرد، دولــت امیــدوار اســت درایــن مــدت نمایندگان درخصوص چگونگی و ســازوکار این آزادســازی به نتیجه نهایی رسیده باشند و برهمین اساس، وزیــر اقتصــاد از تــالش دولت بــرای آزادســازی هرچه سریعترسهام عدالت خبر داده است.

اما راهکار دیگری نیز وجود دارد که در صورت لــزوم میتــوان از آن برای نهایی کردن ســریعتر الیحه دولت اســتفاده کرد. دراین باره یک مقام مسئول در ســازمان خصوصی سازی به «ایران» میگویــد: احتمــال دارد کــه موضوع آزادســازی ســهام عدالــت بــه شــورای عالــی هماهنگــی اقتصادی سپرده شــود تا در کوتاهترین زمان و با تصویب سران سه قوه به قانون تبدیل شود. ■ سازوکار درحال طراحی است

از زمانــی کــه دولت الیحه آزادســازی ســهام عدالــت را به مجلس ارائه کرده اســت ســازمان خصوصیســاز­ی و سازمان بورس و اوراق بهادار درحــال طراحــی ســازوکاره­ای الزم هســتند. بنابرایــن پیشبینــی میشــود درصورتــی کــه آزادســازی بــه قانون تبدیــل شــود در کوتاهترین زمــان بخشــی از ســهامدارا­ن عدالــت برگههای سهام خود را دریافت کنند.

طبق پیشنهاد دولت آزادسازی سهام عدالت در قالــب صندوقهای قابل معاملــه یا «ای تی اف» انجــام خواهــد شــد و مشــموالن برگههای ســهام یــا یونیت خــود را بــه صــورت عمومی یا تخصصی (براســاس نوع فعالیت شــرکتهای مشمول سهام عدالت) دریافت خواهند کرد.

هماکنــون حــدود ۰1 میلیــون نفــر در بورس تهران ســهامدار هســتند کــه با افزوده شــدن 49 میلیــون ســهامدار عدالــت درمجمــوع تعــداد ســهامدارا­ن بازار ســرمایه به نزدیک ۰6 میلیون نفر خواهد رسید. ■ ارزش سهام عدالت 4 برابر شد

طبق آخرین محاسبات صورت گرفته ارزش واقعی سهام عدالتی که هماکنون به سهامداران اختصــاص یافته چهار برابر شــده اســت. بدین ترتیب کســی که ســهام یک میلیــون تومانی در اختیار دارد ارزش سهامش به نزدیک 4 میلیون تومــان افزایش یافته اســت. این درحالی اســت کــه تحت پوششــان کمیته امــداد و بهزیســتی با اعمال تخفیف ۰5 درصدی از سوی دولت بدون پرداخــت مابهالتفــ­اوت صاحــب ســهام کامــل یعنی یک میلیون تومان به ازای هر نفر شدهاند.

کســانی که جزو این قشــر نیســتند درصورتی که مابهالتفاو­ت اعالمی در صورتحســاب خود را پرداخت نکرده باشــند معادل 532 هزار تومان سهام دارند که ارزش روز سهام آنها نیز به بیش از دو میلیون و ۰۰1 هزار تومان رسیده است.

آنطور کــه ســازمان خصوصیســاز­ی اعالم کــرده اســت پــس از آزادســازی ســهام عدالــت کســانی کــه ســهام خــود را نفروشــند و آن را نگهداری کنند همچنان سود ســاالنه را دریافت خواهنــد کــرد.از ســال 85 تاکنــون 49 میلیــون و 226 هزار نفر از افراد جامعه بهعنوان مشموالن ســهام عدالت شناســایی شــده و به آنها ســهام تعلــق گرفتــه اســت.در ۷1 اســفند ســال 95 نیز ســامانهای برای آگاهی و اطالع مشموالن سهام عدالــت از جزئیــات صورتحسابشـ­ـان راهاندازی شــد کــه مشــموالن بــا مراجعــه بــه آن از میزان اقســاط پرداخت شــده ســهام خــود و همچنین میــزان بدهیشــان بــه دولــت اطالع پیــدا کنند. بســته به میــزان دارایــی و ارزش ســهام عدالت هر یک از مشــموالن، به آنها سود سهام عدالت تعلق گرفت. اولین مرحله از سود سهام عدالت کــه مربــوط به ســال مالــی 95 بــود، در ســال 96 توزیــع شــد و آن دســته از مشــموالنی کــه اقدام به تســویه مانده بدهی سود ســهام عدالت خود کردهانــد و همچنیــن مشــموالن کمیتــه امداد و بهزیســتی که مالک تمام سهام هستند، در سال گذشــته ۰51 هزار تومان ســود دریافــت کردند و مابقی هم بین ۰۷ تا ۰8 هزار تومان سود گرفتند. بابت سال مالی 96 نیزسود سهام عدالت عموم مردم تا ۰۰1 هزار تومان و مشموالن کمیته امداد و بهزیستی هم حدود ۰۰2 هزار تومان پیشبینی میشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran