Iran Newspaper

پیاده رو سرقفلی دستفروشان نیست

طرح ساماندهی مشــاغل سیار در شورای شهر تصویب شد

- حمیده امینی فرد خبرنگار

«طرح ســاماندهی مشاغل سیار از جمله دستفروشــا­ن، ون کافههــا و وانتبارهــ­ا در شــهر تهــران» دیــروز بــه میزعلنــی شــوراییها آمــد تــا در کمتــر از یــک ماه و نیــم مانــده به ســال جدیــد، برای بســاط گستران و دســتفروشه­ا فکری شود. یک فوریت این طرح اگرچه به تصویب اعضا رســید، امــا در جزئیات بــا مخالفتهایی روبهرو شــد. ایــن البته برای نخســتین بار نیســت کــه بحــث ســاماندهی ایــن گروه مطرح میشــود. حدود ۷ ســال پیش هم قــرار بود تا شــهرداری تهران ســاماندهی دستفروشــا­ن را عملــی کنــد. نقاطی هم بــرای بساط گســتران در نظر گرفته شــد، امــا در نهایــت طرحی شکســت خــورده، بازار بســاطیها را پر رونقتر کــرد. حاال نه تنها گوشــه گوشــه پیاده روهــا و خیابانها کــه واگنهــای متــرو هــم از دســترس دســتفروشه­ا در امــان نیســت! آنهــا معتقدند نقاطی که شــهرداری برایشــان در نظــر گرفتــه، متــروک و کــم مشــتری اســت! ایــن درحالــی اســت کــه درآمــد میلیونــی دستفروشــا­ن از محلهــای غیر قانونی همیشــه محل بحث و کشــمکش بوده اســت. مغازه داران بهعنوان شاکیان اصلی همواره از این وضع ابراز نارضایتی کردهانــد. «مالیات» و «عوارض» بخشــی از این گالیه هاست که در برابر اجاره چند ده هــزار تومانی شــهرداری از بســاطیها مطرح میشود. در آن طرف، اما درگیری مأموران سد معبر با دستفروشها، افکار عمومی را نسبت به بحث «ساماندهی» حساس کرده است. مرداد ماه ســال 5۹ بود که 01اقتصاددا­ن کشــور بــا ارســال نامــهای خطــاب بــه شــهرداروق­ت و رئیس سابق شورای شهر تهــران، خواســتار بــه رســمیت شــناختن شــغل دستفروشــی و ایجــاد مکانهــای مناســب بــرای عرضــه محصــوالت تولیدیهــا­ی کوچک ایرانی شــوند. درآن وقــت ماجــرا حتــی فراتــر هــم رفــت و علی ربیعی دســت بــه قلم شــد و درباره دستفروشــا­ن نامهای به قالیباف نوشت! ایــن نامــه البتــه در آن زمــان چنــدان نتیجه بخــش نبــود، اما حــاال آنطــور که حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ســاماندهی مشــاغل به «ایران» میگوید دســتورالع­مل ســاماندهی دستفروشــا­ن کــه حدود دو هفته پیــش در کارگروه ملی ساماندهی کالنشــهره­ا به تصویب رسید تــا پیــش از عید از ســوی وزیر کشــور ابالغ میشــود. به گفته او، این دستورالعمل با مصوبــه دیــروز شــورا در یک راستاســت و فقط چند دستگاه اجرایی مثل بهداشت کار بــه آن اضافــه شــده اســت و بنابرایــن موازی کاری محسوب نمیشود!

آخریــن آمار، جمعیت دستفروشــا­ن در تهران را 30 هزار نفر اعالم میکند، اما «تحصیلی» ایــن عدد را تأییــد نمیکند. او میگویــد تعــداد دســتفروشه­ا بین 10 تا 12 هزار نفر بیشــتر نیســت! و اگر قرار به ساماندهی باشــد، مناطق شهرداری باید مکانهایــی را بــرای ایجــاد بازارچــه، روز بــازار و بازار در اختیار مــا قرار دهند و گرنه طبــق قانون نمیتوان در هیــچ خیابان یا معبری بســاط پهن کرد. هماکنون در سه منطقــه تهران یعنی ‪11 6،‬ و 5 مکانهایی بــه شــکل آزمایشــی بــرای دستفروشــا­ن تعیین شده است. درحالیکه 20 روز پیش بســاطیها درپایانه آزادی در کف خیابان خریــد و فــروش میکردند! طــرح جدید، اما دستورالعمل مشخصی برای استفاده از فضاهــای مختلف شــهر جهت بســاط گســتران بــا مشــارکت بخــش خصوصی پیشبینیکرد­هاست.

رئیس شــورای شــهر تهران در جلسه دیروز بهعنوان مخالف با بیان اینکه نباید بــه موضــوع دستفروشــی وجهــه قانونی بدهیــم، گفــت: در حــوزه دستفروشــی مترو این یک اتفاق خطرناک اســت. این حجم مســافر در مترو و با این شکل نحوه فروش روش درســتی نیســت. همانطور که اجازه نمیدهیم در تاکســی و اتوبوس دستفروشــا­ن فعالیت کننــد، در مترو نیز نبایــد دستفروشــا­ن فعالیــت کننــد. زیرا در ســد معبر گناهــی کبیره اســت و نباید ســاماندهی آنهــا تبدیل به قانونی شــدن آنهــا شــود.همچنین شــهرداری نبایــد فضایــی را بــه دستفروشــا­ن اختصــاص دهد. محسن هاشمی با اشاره به سخنان مرتضــی الویــری کــه پیشــنهاد داده بــود موضوع ســاماندهی دستفروشان را برای کســب درآمد پایدار به ســازمان ســرمایه گذاریهــای شــهر واگذار کنیــد، گفت: اگر مــا قــراردادی بــا دستفروشــا­ن ببندیــم برای آنها ســرقفلی ایجــاد میکنیم و این بــه این مفهوم اســت کــه پیاده روهــا را به دستفروشها واگذار کنیم. الهام فخاری، بهعنوان موافق گفت: ساماندهی مشاغل لزوماً تعریف شــغل جدید نیست، شیوه عرضه و ارائه است.

مجیــد فراهانی بــا بیان اینکــه امروزه بحثدستفروش­یدرهمهدنیا­ساماندهی میشــود، گفت: به دستفروشــی بهعنوان جاذبههای گردشگری در برخی شهرهای دنیا نگاه میشود. سید محمود میرلوحی گفت: در حالی ما در شــهر تهران هستیم کــه قیمــت برخــی از دکههــای پایتخــت هماکنــون بــه قیمت یک میلیــارد تومان رسیده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran