Iran Newspaper

احضار مدیران 3 شهرک صنعتی برای نجات تاالب «صالحیه»

دادستان عمومی و انقالب نظرآباد: مدیران شهرکها موظفند فاضالب صنعتی را از طریق لوله کشی از آنجا خارج کنند

- ایران واشقانی فراهانی خبرنگار - کرج ورود فاضالب به تاالب صالحیه نظرآباد

مدیران شــهرکهای صنعتــی نظرآباد، هشــتگرد و ســپهر بهدلیل ورود فاضالب ایــن 3 شــهرک صنعتــی اســتان البــرز بــه تــاالب «صالحیــه»، بــا شــکایت اداره کل محیــط زیســت اســتان به دادســتانی احضار شدند.«فردین حکیمی» مدیرکل حفاظــت محیط زیســت اســتان البــرز با تأکیــد بــر غیراســتان­دارد بــودن فاضالب خروجــی ایــن شــهرکها، اعــالم کــرد: شهرکصنعتیس­پهرتصفیهخا­نهندارد، شــهرک صنعتی نظرآبــاد تصفیه خانه فاضالب دارد، اما متأســفانه خروجی آن استانداردن­یست،سامانهشهرک­صنعتی هشتگرد هم در مرحله ساخت است و 70 درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل محیط زیســت استان البرز با اشاره به ماده 1 و 4 قانون تاالب که هر گونه تخریب و آلودگی تاالب را ممنوع شمرده اســت، گفــت: مدیــران ایــن 3 شــهرک صنعتــی بهدلیل ســرریز شــدن فاضالب خروجی آنها به تاالب صالحیه، به دادسرا معرفــی شــدهاند تــا برنامــه خــود را در خصوصفاضالب­خروجیغیراس­تاندارد واحدهــای صنعتی مشــخص کننــد و در اصالح این وضعیت اقدامات کارشناسی صورت گیرد. وی خاطرنشــان کــرد: ورود فاضــالب بــه تــاالب دارای اثــرات منفــی خواهد بود، بنابراین وضعیت کنونی باید اصالح شــود. ورود فاضالب عالوه بر بوی نامطبــوع و آزار دهنــده، موجــب تهدیــد حیــات جانــوران بویــژه گونههــای پرنــده مهاجرآبزی و کنارآبزی میشود و موجب تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تاالب و دشتهای مجاور میگردد.

حکیمی بــا اشــاره به اینکه بر اســاس قانــون، هــر شــهرک صنعتــی ملــزم بــه راهانــداز­ی یــک تصفیــه خانــه مرکــزی اســتاندار­د اســت، گفــت: هر چنــد در این شــهرکها، برخی واحدهــای صنعتی به تفکیک دارای ســامانه تصفیــه فاضالب اســت، امــا بهدلیــل اختــالط فاضالبها و غیراســتان­دارد بــودن پســاب خروجــی، فاضــالب خروجــی هــر شــهرک غیــر استاندارد و پرخطر است. ■ پیگیریمسأل­هفاضالب

در همین حال، «محمد امین فرشی» مدیرعامل شــرکت شهرکهای صنعتی اســتان البــرز بهدنبــال پیگیــری خبرنگار «ایــران» در خصــوص این خبــر، گفت: از این موضوع اطالعی ندارم و آن را تکذیب میکنم.وی با اظهار بیاطالعی از احضار 3 مدیــر شــهرکهای صنعتــی نظرآباد، ســپهر و هشــتگرد، اعــالم کرد: بر اســاس قانــون مطبوعات اقدام به چــاپ جوابیه خواهد کرد. ■ پروندهتحتن­ظردادستانا­ست

با این حال، «محمد قیومی» دادستان عمومــی و انقــالب نظرآبــاد بــا تأییــد اینکــه پرونده شــکایت محیط زیســت در دادســتانی در حال رسیدگی است، اظهار داشــت: بهدلیــل اهمیــت موضــوع، این پرونده به شــعب بازپرســی ارجاع نشد و تحت نظــارت مســتقیم دادســتانی قرار گرفــت. در پــی شــکایت مطــرح شــده از ســوی محیط زیست اســتان البرز، دستور احضــار مدیــران عامل شــهرک صنعتی نظرآبــاد و ســپهر و مســئول شــرکتهای خدماتــی شهرســتان صــادر شــد و آنــان برای پاسخگویی در مرجع قضایی حاضر شدند.

وی افزود: بررســی قضایی با بازدید از این شــهرکها صورت گرفت و قرار است هفته آینده نیز برای بررسی پیشرفت کار از این شــهرکها بازدیــد میدانی صورت گیرد.

قیومیتأکید­کرد:بهمدیرانشه­رکها اعــالم کردیم موظفند فاضالب صنعتی را از طریق لوله کشــی از آنجا خارج کنند و پــس از تصفیه نیز به هیچ عنوان نباید در بخش زراعت و کشــاورزی مورد اســتفاده قــرار گیــرد. از طرفــی، بــه مدیــران هر دو شرکت شهرکهای صنعتی توصیه شد، مراحل انتقال پسابهای تصفیه شده به رودخانههای فصلی را فراهم کنند. ■ گالیــه از فعالیــت واحدهــای صنعتــی بدونتصفیهخ­انه

وی بهعنــوان مدعــی العمــوم ضمن گالیه از راهاندازی و صدور مجوز فعالیت برای این واحدهای صنعتی بدون تصفیه خانــه، گفــت: متأســفانه در دهــه قبل به بهانــه ایجــاد اشــتغال و بیــکاری نیــروی جــوان، ایــن شــهرکها بــدون الزامــات زیســت محیطــی فعالیت خود را شــروع کردنــد و محیط زیســت باید پیــش از این مانــع فعالیــت ایــن شــهرکها میشــد. این 2 شــهرک کــه یکی از آنهــا نیز دولتی اســت، چگونه بدون تصفیه خانه آغاز به کار کــرده و پیامدهای آن گریبانگیر مردم شده است؟ متأسفانه همچنان نیز شاهد صــدور مجوز و گســترش فعالیت صنایع بــه بهانــه جلوگیــری از بیکاری هســتیم. قیومــی در خصــوص وضعیــت ایــن شــهرکها، اعالم کرد: شــهرک صنعتی نظرآبــاد تصفیــه خانــه دارد، امــا توانایی تصفیــه فاضــالب خروجــی را نــدارد کــه کلنــگ احــداث مــدول دوم آن زده شــد. برای بهبود شــرایط دســتور پایش از مبدأ صادر شد و به شرکت شهرکها نیز اعالم کردیم مانع از ادامه فعالیت شرکتهای فاقد تصفیه خانه شوند. شهرک صنعتی ســپهر اصالً تصفیه خانه نــدارد و محیط زیســت از آلودگــی فاضــالب خروجی آن شــکایت دارد.دادستان عمومی و انقالب نظرآباد تأکید کرد: در صورت بیتوجهی بــه ایــن موضــوع، اقدامــات قضایــی و برخــورد بــا متخلفــان بدون هیچ چشــم پوشی صورت خواهد گرفت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran