Iran Newspaper

آیتاهلل مکارم شیرازی: خطر از جانب تندروهایدا­خلیاستنهدش­منخارجی

-

در روزی کــه جمعــی از طالب و اســاتید حــوزه علمیه قم در ایــن شــهر علیــه وضعیــت اقتصــادی و لوایــح FATF تجمــع کردند، یکــی از مراجــع تقلید هشــدارهای­ی جدی دربــاره خطر تندروهــا مطرح کرد. آیتاهلل مکارم شــیرازی حتی گفته اســت کــه «خطری از ناحیه دشــمن بیرونی ما را تهدید نمیکنــد، اما از داخل خطر تندروها را داریم.» این در حالی اســت که طالب و اســاتیدی که روز سهشــنبه درخواســت انجام این تجمع را داشــتند، نام آیتاهلل مکارم شیرازی را نیز به عنوان یکی از گزینههای خود برای ســخنرانی در تجمع اعتراضیشان مطرح کرده بودند. تجمع این گروه البته دیروز در حالی برگزار شــد که روز قبل از آن یعنی در جریان راهپیمایی 22 بهمنماه گزارشهایی از شعارهای جناحی و تفرقهآمیز خصوصاً علیه دولت در راهپیمایی این شــهر منتشــر شده بود. آن هــم در شــرایطی که تنها ســه روز قبل از آن رهبر معظــم انقالب به صراحت همــه گروههــا را از طرح شــعارهای جناحی و تفرقهانگیز در این مراســم ملی نهی کرده بودند. در این شرایط است که سخنان اخیر آیتاهلل مکارم شیرازی و اعتراض جدی او به گروههای تندرو میتواند اهمیتی دوچندان داشته باشد.

بــه گــزارش انتخاب، این مرجــع تقلید شــیعه دیــروز در درس خارج فقه خود گفته اســت: «اعتقاد من این اســت که اســالم و انقالب و نظام به وسیله دشــمنان خارجی از بین نخواهد رفت، ولی به وســیله دوســتان ممکن است این اتفاق بیفتد و ضربه بخورد که از جمله این عوامل، تندورها هســتند که با پیمودن راه اشــتباه مردم را از انقالب جدا میکنند.» آیتاهلل مکارم شــیرازی با بیان اینکه «ســه گروه هســتند کــه میتوانند از داخل به انقــالب ضربه وارد کنند» توضیح داده است: «نخست گروهی که نغمه اختالف را سر میدهند و دعوت به اختالف میکنند، در نتیجه طرفداران اختالف از عوامل تزلزل نظام میشــوند. گروه دوم کســانی هســتند که دنبال منافع شــخصی خود هســتند، همهاش دنبال منافع خود میروند و کاری به ســایر مســائل ندارند، این افراد نیــز به انقــالب ضربه میزننــد و خطر دارند. گروه ســوم که بــه انقالب ضربه میزننــد، افــراد تندرو هســتند کــه در اثر تنــدروی، اکثریت مــردم را از انقالب جــدا میکنند، اکثر مردم طرفدار تندروها نیســتند، اما تندروها میتوانند اکثر مــردم را از انقــالب جدا کننــد.» وی تأکید کرده اســت: «تندروها هم عالقه به انقالب دارند، اما راه را اشــتباه میروند که خطرناک است.» این مرجع تقلید ادامه داده است: رهبر معظم انقالب قبل از راهپیمایی 22 بهمن با صراحت فرمودند؛ شعارهای اختالف انگیز و شخصی ندهید، اما در همین راهپیمایی قم عدهای چه شعارهایی دادند، با این که رهبر معظم انقالب فرموده بودند مراقب باشید. این تندرویها خیلی ضرر دارد، اینها راه را اشتباه میروند.»

همزمان با این سخنان سایت شفقنا گزارش داد که تجمع طالب معترض در قم برگزار شــده اســت اما بر اساس تصاویری که از این تجمع منتشر شده، تعداد شــرکت کنندگان به هیــچ عنوان با ادعای نامه درخواســت این تجمع بــا 7 هــزار امضا همخوانــی ندارد. بر این اســاس معترضان با شــعارهایی بر مخالفــت خود با تصویب الیحه FATF تأکید کردند. اما با توجه به ابعاد این تجمــع میتوان این گمانه را مطرح کــرد که احتماالً موضع تندروها در

قمًبه عنوان پایتخت فرهنگی ایران بیش از پیش تضیعف شــده است. خصوصا با توجه به ســابقه تجمع حاشیهســاز روز 25 مرداد در مدرسه فیضیه که صدای اعتراض برخی از مراجع تقلید و تعداد زیادی از اساتید برجسته حوزه علمیه را هم در پی داشت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran