Iran Newspaper

مهر تأیید دادگاه «الهه» بر صالحیت خود برای بررسی شکایت ایران از امریکا

-

دیــوان بینالمللــ­ی دادگســتری الهــه دیــروز (چهارشنبه) بر صالحیت خود پیرامون بررسی شکایت ایــران از امریــکا در پرونــده توقیــف داراییهــا­ی بانــک مرکــزی ایران مهر تأیید زد. دیوان عالی امریکا دو ســال پیــش حکم به مصادره 1.7۵ میلیارد دالر از داراییهای بلوکــه شــده ایــران داد و قــرار شــد کــه ایــن داراییها به خانوادههــ­ای قربانیان انفجار مقر تفنگــدارا­ن امریکایی در بیروت در ســال ۳۸91 میالدی پرداخت شــود. پیش از آن دادگاه منطقــه کلمبیــا در ژوئیــه ســال 2012 در پرونــدهای موســوم به «پترســون و دیگران» ایــران را به دخالــت در عملیــات تروریســتی متهــم و بــه پرداخت ۸.۸ میلیــارد دالر غرامــت بــه بازماندگان حادثه کشــته شــدن نیروهای امریکایی در پایگاهی در بیروت در سال ۳۸91 از محــل داراییهــا­ی ایــران محکــوم کــرده بــود. در پــی چنیــن حکمــی بــود کــه دادگاه جنــوب نیویورک رأی بــه توقیــف 1.75 میلیــارد یــورو از امــوال جمهوری اســالمی ایران نزد ســیتی بانک نیویــورک از محل مرکز اوراق بهادار مرکز بینالمللی «کلیر استریم» مستقر در لوکزامبــو­رگ داد و مبلــغ مذکــور از امــوال بانک مرکزی ایران به مدعیان پرداخت شد.

مقامهــای ایرانــی نیــز در خردادمــاه همــان ســال )1۳9۵( دعوایــی را علیه امریــکا به دلیل ضبط و توقیف امــوال بانــک مرکــزی به اســتناد عهدنامه مــودت مورخ ۵۵91 مطــرح کردند. این در حالی بود که ایران در ســال جــاری نیز بــه دنبال خروج امریــکا از برجــام و اقداماتی که این کشــور با هدف کارشــکنی در تعامــالت اقتصادی ایران و سایر کشورها به عمل آورده بود، شکایت دیگری را در دادگاه الهــه مطرح کرد. اما پس از آنکه این دادگاه در پرونــده اخیر قرار موقت تأمینی مبتنی بر لزوم توقف اقدامــات امریکا درباره ایران تا زمان تعیین طی پروســه بررســی نهایی این پرونده را صادر کرد، امریکا اعالم کرد که از عهدنامه مودت خارج میشود.

با این حال «عبدالقوی احمد یوسف»، رئیس دیوان، در جلســه روز گذشــته،در نطــق آغازین خود در بررســی شــکایت ایــران بابــت پرونــده توقیــف دو میلیــارد دالر دارایــی ایران از ســوی امریــکا گفت که خروج این کشــور از عهدنامــه مودت، اثــری روی صالحیت دیــوان مذکور برای بررسی پرونده شــکایت ایران ندارد. او گفت دیوان بــه اتفاق آرا اعتراض امریکا درباره قابل اســتماع نبودن ادعــای ایــران را رد کرده اســت. رئیس دیــوان همچنین تصریــح کــرد عهدنامــه مــودت در تاریــخ طــرح دعوی معتبــر بــوده و بــر همین اســاس دیوان الهــه صالحیت رسیدگی به این پرونده را دارد. به گفته «احمد یوسف»، بــا موافقت دیــوان مقرر شــد رأی نهایی درباره شــکایت ایران در جلســهای که تاریخ آن مشــخص نیســت اعالم شود. به این ترتیب دیوان الهه اعتراض امریکا را هم به «صالحیــت» دیوان و هم به «قابلیت اســتماع» پرونده توقیف اموال بانک مرکزی ایران رد کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran