Iran Newspaper

تلویزیون و سوء تفاهم نقد

نگاهی به ویژهبرنامه­های جشنواره فیلم فجر

-

آنچــــه شــــبهای اخیــــر در ویژهبرنامه­هــــای تلویزیونی جشــــنوار­ه فیلم فجر گذشــــت، بیش از آنکه مایه تحلیل هنری باشــــد، نیازمند بازنگــــر­ی در تعریفهای موجود تلویزیــــ­ون از مفاهیمــــ­ی چــــون هنــــر، فرهنگ، مســــائل اجتماعی و نسبت میان آنهاست. از مصایــــب روزگار فرهنگ و هنــــر در ایران یکی هم این اســــت کــــه دغدغههــــ­ا و دلمشــــغو­لیهای تعالیگرایا­نه فرهنگــــی برای طرح خــــود تریبــــون مناســــبی ندارند؛ و نتیجــــها­ش میشــــود اینکــــه جــــوان پرشــــور، اخالقگرا و آرمانگــــ­رای نگران وضع اجتماعــــ­ی و فرهنگی موجود، برنامــــه­ای تلویزیونــ­ــی را که نــــام «نقد ســــینما» بر خود دارد با تریبونی برای دفاع مستقیم از ایدههای سیاسی، اجتماعی خود اشتباه بگیرد. چنیــــن ســــوءتفا­همی در تلویزیون با مســــائل و مباحث هنــــری، نقل امروز و دیــــروز نیســــت. در برنامه «هفت» در دورههــــا­ی مختلــــف شــــاهد چنیــــن رویکــــرد­ی بــــه ســــینما بودهایــــ­م؛ همانطور که در مورد ســــایر قالبها، ژانرهــــا و رشــــتهها­ی هنــــری در دیگــــر برنامههـــ­ـای تلویزیونی.

در برنامه «نقد ســــینما» که در شــــبهای جشنواره از شــــبکه پنج تلویزیون پخش شد، کارشناس جوان برنامه که منصفانه تأکید داشــــت خود را کارشناس و پژوهشگر مطالعــــا­ت فرهنگــــی معرفی کنــــد تا منتقد ســــینما، در مقابل منتقد باسابقه قرار گرفت.

نتیجــــه این تقابــــل نامتوازن ایــــن بود که انــــگار زبان مشــــترکی بیــــن ایــــن دو ســــویه تقابــــل وجــــود نداشــــت تــــا از رهگــــذر آن ایدههــــا و دیدگاههـــ­ـای هــــم را تحلیل کنند.

مثالً در مورد فیلــــم «غالمرضا تختی» بهرام توکلی، تأکیــــد کارشــــنا­س جــــوان بر این بــــود که فیلــــم از تختی اسطورهزدای­ی کرده است.

او فیلم بهرام توکلی را با پیشینه تاریخی و اسطورهای تختــــی بیتناســــ­ب میدانســــ­ت و هیــــچ بعیــــد نیســــت

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran