Iran Newspaper

دوست داشتم چخوف میهمانم باشد!

یک نویسنده از کتابها و نویسندههای مورد عالقه خود میگوید

-

لیالسلیمان­ی،نویسنده۷۳س­الهمتولدمر­اکشوبرندهج­ایزه ادبـــی «گنکور» از کتابها، نویســـنده­ها و شـــخصیتها­ی داستانی محبوبش میگوید. سلیمانی نویسنده کتابهای «ادل» و «ترانه شـــیرین» است که در لیســـت ۰۱ کتاب برتر سال8۱۰2 نیزقرارگرف­تند.«نیویورکتای­مز»گفتوگوییبا این نویسنده انجام داده و از او درباره کتابهایی که خوانده و میخواند، پرسیده است که تلخیصی از این گپ و گفت رامیخوانید. قبلازخوابک­تابمیخوانی؟دوستداریچه­بخوانی؟ مجموعـــها­ی از داســـتانه­ای کوتـــاه «آنتـــوان چخوف» و «موپاســـان». همچنین کتاب «گزارشهـــا­ی ژول رنار» که الهامبخش من است.

آخریـــن کتابی کـــه خواندی و به نظرت کتـــاب بینظیری است؟ کتاب «بقایای عشـــق» نوشـــته «زرویا شـــالو». در منحصر بهفرد بودن شالو هیچ شکی نیست.

از کتاب کالسیک مورد عالقهات بگو؟ کتاب کالســـیک مـــورد عالقـــه من «آنـــا کارنینا» نوشـــته تالستوی است. هرچند«مادام بواری» فلوبر را هم دوست دارم.

تو به عنوان نماینده رئیسجمهوری فرانسه برای توسعه زبان و فرهنگ فرانسوی انتخاب شدهای. در این جایگاه چه کتابهاییرا توصیهمیکنی؟ مـــن کتابهای «ماریـــس کنـــده» نویســـنده بینظیر اهل «گوادلوپ» یا «الین مابانکو» که در دانشگاه «یو.سی.ال.ای» مشـــغول به تدریس اســـت و کتابهـــای بینظیری مثل «شیشه شکسته» را نوشته است، پیشنهاد میکنم.

کدامرماننو­یس،نمایشنامهن­ویس،منتقد،روزنامهنگا­ریا شاعر را در حال حاضر بیش از همه تحسین میکنی؟ بههمینترتی­بیکهخواستی­دبایدبگویم:«سوتالناالک­سیویچ»، «تونی موریسون»، «لیودمیال اولیتسکایا»، «عالء االسوانی»، «ماریسکنده»،«پاتریکمودی­انو»و«الراکاسیچ».

بیشتر چه زمانی کتاب میخوانی؟ در همه ساعات روز.

چه چیـــزی در ادبیات تو را بیـــش از هر چیز دیگری تحت تأثیرقرارم­یدهد؟ چیزی که از نظر من در ادبیات جادویی اســـت این اســـت که صـــدای نویســـنده منحصربهفرد اســـت، امـــا در عین حال خواننده احســـاس میکند نویســـنده ســـعی دارد به مفهومشعموم­یتببخشد.

از خواندن چه ژانرهایی بیش از بقیه لذت میبری؟ و از چه ژانرهاییدو­ریمیکنی؟ من همه چیز میخوانم، امـــا تعجب میکنم که طرفدار بزرگی برای ژانر علمی - تخیلی نیستم.

دوست داشـــتی کدام کتاب را که نویسنده دیگری نوشته، خودتمینوشت­ی؟ دوست داشتم «موطالیی» نوشته «جویس کارول اوتس» را مینوشتم.

از شـــخصیت محبوب و شخصیت منفی داستانی مورد عالقهاتبگو؟ قهرمانهـــ­ای مـــن «آنـــا کارنینا»، «امـــا بـــواری» و «تیریز دکیـــورو» هســـتند و شـــخصیت منفـــی مـــورد عالقه من «وتـــرن» در یکی از رمانهای «بالزاک» یا «ژاور» در کتاب «بینوایان»هستند.

در کودکـــی بیشـــتر چـــه کتابهایـــ­ی میخوانـــد­ی؟ چه کتابهایکود­کانهوچهنوی­سندگانیبرا­یتجذاببودن­د؟ من بسیار کنجکاو و عجول بودم. میخواستم همه چیز را بخوانم. «ژول ورن» یکی از اولین نویسندگان الهامبخش من بود. اما «جک لندن» کسی بود که سبب شد بخواهم خودم نویسنده شوم. «مارتین ادن» یک شگفتی بود.

اگر میتوانســـ­تی دونالد ترامپ را ملزم به خواندن کتابی کنی، آن چه کتابی بود؟ بـــرای هـــر دو آنها کتـــاب «افکار» نوشـــته «پاســـکال» یا «مقاالت» نوشته «مونتنی».

اگر قرار باشد یک شام تدارک ببینی و ازبین نویسندههای­ی که در قید حیات هســـتند و آنها که نیستند، سه نفر را دعوت کنی،کدامنویسند­ههاراانتخا­بمیکنی؟ «چخوف»، «فیلیپ راس» و «ویرجینیا وولف»

چه کتابی را نصفه کاره رها کردی و قبل از آنکه تمامش کنی کنارگذاشتی؟ کتـــاب «مـــرد بیخاصیـــت» نوشـــته «رابـــرت موزیـــل». میدانم که این اثر یک شاهکار است ولی برای من بسیار کسلکنندهبو­د.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran