Iran Newspaper

سلولانفراد­یبهوسعتیکپ­ابندهوشمند

- میثم لطفی خبرنگار

اســتفاده از مــچ بندهــای دیجیتالــی پــا مجهــز به گیرنده ماهوارهای جی پی اس در سیســتم عدالت کیفری امریــکا رو به افزایــش اســت و این طور کــه پنتاگون در آخرین گــزارش خود اعالم کرده اســت، میزان استفاده از این پابندهای هوشمند کــه مجرمــان را زیــر نظــر میگیــرد بیــن ســالهای 2008 تــا 2018 میــالدی 140 درصد بیشتر شــده اســت. دولت امریکا از ایــن دســتگاه بــرای ردیابــی موقعیت جغرافیایی هر یک از مجرمان اســتفاده میکنــد تــا مطمئــن شــود آنها بــه تمام قوانین احترام میگذارند، پیش از غروب آفتاب بــه خانه خــود برمیگردند و تنها در زمانهــای مشــخص از منــزل خــارج میشــوند. ایــن مــچ بندهــای هوشــمند الکترونیکـ­ـی جایگزین زندانها شــدهاند و بــه مجرمــان امــکان میدهنــد در کنار خانواده خود زندگی کنند.

بــا وجــود ایــن روزنامــه گاردیــن در آخریــن شــماره خــود توضیــح داد کــه مجرمان در نقاط مختلــف جهان از این ابــزار بهعنوان وســیلهای بــرای تعدی به زندگی شخصی یاد میکنند و آن را مخل آزادی در کنار اعضای خانواده یا در نقاط مختلفجامعه­میدانند. ■ زیرنظرپابن­دهوشمند

«ویلیام برتس» 60 ساله مجبور است هر روز در مرکز شــهر اوکلند پرسه بزند تا یک پریز برق پیدا کند. او ســپس بیش از دو ســاعت در کنــار پریــز برق مینشــیند تا باتری پابند هوشــمند شــارژ شــود و در غیر این صورت اگر باتری دســتگاه تمام شــود یــا «ویلیــام برتــس» مجبــور شــود برای شــارژ پابند به منطقه « َســن متئو» برود، پلیس بسرعت او را دستگیر و روانه زندان میکند. برتس برای استفاده از این دستگاه به طور میانگین ماهانه 840 دالر میپردازد و بخــش اعظم درآمد ماهانه او بــرای اســتفاده از ایــن پابند هوشــمند هزینه میشــود. این مســأله باعث شــده است تا برتس بیخانمان شود و شبها را روی صندلــی عقــب اتومبیــل قدیمی خودبخوابد.

برتــس ایــن هفتــه طــی مصاحبهای بــه روزنامــه گاردیــن گفــت: «ایــن پابند شــبیه به طنابی اســت که دور گردن من آویختهانــ­د. همواره بایــد از داخل کفش خود یک کابل را به پریز برق متصل کنم. براساس قوانین نباید تا زمان شارژ کامل دســتگاه پایم را روی زمین بگذارم و این یکی از بزرگترین عذابهای شبانه روز من است.»

«جیمــز کیلگــور» مدیــر پــروژه سیستمهای الکترونیکی در دادگستری امریکا در این خصوص میگوید: «گفته میشــود پابندهــای هوشــمند بــرای مجرمــان میتوانــد به نوعــی جایگزین زنــدان باشــد. ولی باید اعتــراف کنم که این دستگاهها میتوانند شرایطی شبیه بــه حبس انفرادی را برای آنها به وجود آورند.»

قوانیــن مربــوط بــه اســتفاده از مانیتورهــ­ای الکترونیکـ­ـی مجرمــان در شــهرهای امریــکا بهصــورت متفــاوت اجــرا میشــود در برخــی از مناطــق این سیستمهای هوشمند در دوران محاکمه و پیــش از رأی نهایی دادگاه به کار گرفته میشــوند؛ در برخــی دیگــر از شــهرهای امریــکا ســازمانها­ی قضایــی هزینــه کامل مربوط به ایــن پابندها را پرداخت میکنند تا هزینههای نگهداری مجرمان در زنــدان کاهــش یابــد و ایــن در حالــی اســت کــه برخــی ایالتهــای امریــکا از مجرمان میخواهند به ازای اســتفاده از این پابندهای هوشــمند روزانه بین 10 تا 35 دالر پول بدهند.

پابندهای مانیتوری عــالوه بر کاهش هزینههــای مالــی، روشهــای جدیــد را بــرای کنتــرل و نظــارت بــر افــراد ارائه کردهاند. مراکز قضایی با اســتفاده از این فناوریهایه­وشمندمیتوا­نندبهصورت غیرمســتقی­م مردم را زیر نظــر بگیرند و رفتــار آنهــا در جوامــع فقیر و حاشــیهای را کنتــرل کننــد البتــه، هــر زمان کــه الزم بداننــد براحتــی فرد مجــرم را بــه زندان برمیگردانن­د.

مدیر پروژه سیســتمهای الکترونیکی در دادگســتری امریــکا در ایــن خصوص میگویــد: «اگــر اتوبــوس داخل شــهری بهدلیل ترافیک تأخیر کند و مجرم نتواند در زمــان مناســب بــه محــل مشــخص برگردد، اگر باتری دســتگاه تمام شــود یا هر مشکل دیگری بروز کند، در کوتاهترین زمــان موقعیــت جغرافیایــ­ی مجــرم شناسایی میشــود و مأموران پلیس او را بهزندانبرم­یگردانند.» ■ بازارپررون­قفناوریهای­پوشیدنی

بســیاری از شــرکتهای خصوصــی فناوریهــا­ی نظارتــی خــود را بــدون هرگونــه هزینــه در اختیار ســازمانها­ی امنیتــی قــرار میدهنــد و در عــوض، بهصورت روزانه هزینههای مربوطه را از مجرم دریافت میکنند.

«ویلیــام ادواردز» کــه هماکنــون 83ســال دارد بــه خاطر تخلــف صورت گرفته مجبور است روزانه 25 دالر بپردازد تــا از پابنــد مانیتــوری مجهــز بــه گیرنده ماهــوارها­ی جیپــیاس اســتفاده کنــد و بر اســاس حکــم دادگاه، او بایــد از ژانویه تا آوریــل 2019 زیر نظر مأمــوران امنیتی زندگی خود را ادامه دهد. او نوامبر گذشته پشــت فرمــان اتومبیــل یکی از آشــنایان خود نشســته بود کــه ناگهان بــا مأموران پلیس مواجه شد و البته صاحب اتومبیل هم در کنار او حضور داشت. پلیس امریکا در جریــان بررســیهای خــود توانســت مقداری مواد مخدر و یک اسلحه در کیف آنها کشف کند.

ادواردز کــه بــه نوعی بیمــاری مزمن خونی مبتال شده است دسامبر گذشته را در زندان آالمدا در شهر کالیفرنیا گذراند و طولی نکشید که سالمت او رو به وخامت رفت. ســپس مأمــوران قضایی تصمیم گرفتند با اســتفاده از یک پابند هوشمند او را آزاد کننــد. ادواردز در مصاحبــه جدیــد خــود گفت: «شــما فکــر میکنید این دســتگاه الکترونیکی فرصتی را برای بــودن در کنــار اعضــای خانــواده ایجــاد میکند؛ ولی باید بگویم این دستگاه یکی از بزرگترین کابوسهای شبانه روز من را به وجود آورده اســت و وحشــتناکت­رین زندگی را در تمام عمرم رقم میزند.»

محدودیت آزادی مجرمان، بر اساس قوانین تصویب شــده در ایــاالت متحده اعمال میشــود و دادگســتری این کشــور با شــرکتهای خصوصــی همکاریهای گســتردهای را آغــاز کرده اســت تــا از این طریــق بتواند ضمن کاهــش هزینههای نگهــداری از زندانیــان، اطالعات دقیقی را در مورد رفتار اجتماعی آنها و اتفاقات صــورت گرفتــه در محلههــای فقیــر و حاشیهنشینب­هدستآورد.اگرچهدولت امریکا هماکنون در تمام ایالتهای خود از این پابند اســتفاده میکند، ولی تاکنون هیــچ گونــه شفافســازی در مــورد نحوه بکارگیریپا­بندمانیتور­یارائهنشده­است و بدرستی مشــخص نیست این دستگاه چگونه افراد را زیر نظر میگیرد.

با وجود افزایش استفاده از پابندهای هوشمنددرام­ریکا،تاکنونهیچپ­ژوهشی بهصــورت دقیــق و علمی نشــان نــداده اســت که دســتگاه یاد شــده تا چــه اندازه در جلوگیری از فرار مجرمان، بازداشــت مجدد یا حفظ امنیت عمومی مؤثر بوده اســت و در ایــن میان برخی کارشناســا­ن میگویند که مجرمــان حتی با وجود این مــچ بندهای هوشــمند بــاز هــم خرید و فروش مواد مخدر را در خانه خود انجام میدهنــد. بــه هــر حــال، دولــت امریــکا طرحــی را پیش میبرد که به موجب آن قــرار اســت تا پایــان ســالجاری میالدی نحوه اســتفاده از پابندهــای الکترونیکی تشــخیص مجرمــان طبــق یــک قانــون جدید شفافسازی شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran