Iran Newspaper

هارمونیالی­حهحفظشود

- مرتضی گل پور خبرنگار حوزه دولت

حســینعلی امیــری معــاون امــور مجلــس ریاســت جمهــوری معتقد اســت اگــر چه مجلس حق بررســی الیحــه بودجــه دولــت را دارد امــا طبــق قانون اساســی مســئول مســتقیم تدوین و اجرای الیحه بودجه دولت اســت و لذا شایســته اســت کــه نماینــدگا­ن محتــرم در بررســی الیحــه بــه نحــوی عمــل کننــد کــه هارمونــی و انسجام آن از بین نرود. آقــای رئیس جمهوری خطاب بــه مجلس گفت مطابق اصل 126 قانون اساســی، مســئول تنظیم بودجه کشــور رئیس جمهوری اســت. شــما هــم در دیدار بــا معاونان پارلمانیوز­ارتخانههات­أکیدکردیدخ­ارجازچارچو­بهای الیحه دولــت، با نمایندگان رایزنی نکننــد. این دو تأکید ناظر به چیست؟

براســاس اصل 126 قانون اساسی، مسئول برنامه و بودجه کشــور رئیس جمهوری اســت. به همین جهت هم هســت که مجلس شورای اســامی ابتکار عمل در تهیــه و تنظیم قوانین در همه حوزهها در قالب طرح را دارد، اما در زمینه بودجه، این سند باید به عنوان الیحه و از ســوی دولت به مجلس ارائه شود. به عبارت دیگر، مجلس شــورای اسامی حق دارد در همه امور، البته با محدودیتهای­ی که در قانون اساســی وجود دارد، طرح قانونــی تهیه کنــد، اما تهیــه و تصویب بودجــه با طرح قانونــی نماینــدگا­ن محتــرم امکانپذیر نیســت و حتماً باید در بودجه الیحه از ســوی دولت به مجلس شورای اسامی ارائه شود. دالیل این امر چیست؟

یکی از دالیل این امر هم این است که براساس اصل 126 قانون اساسی، مسئول برنامه و بودجه کشور رئیس جمهوری اســت و رئیس جمهوری اســت کــه از طریق اعضای دولت و بخش اجرایی، ســند بودجه و برنامه را اجرایی میکند. لذا آنکه آقای رئیس جمهوری گفتند و من هم در جلسه معاونان پارلمانی گفتم، ناظر بر این بــود که الیحــه بودجه دارای یــک هارمونی و هماهنگی اســت و منظومهای اســت که احکام آن به هم وابســته است. منظور از این هارمونی چیست؟

بــه طــور کلــی در الیحــه بودجــه، میــان درآمدهــا و هزینههای کشور ترازبندی شده است. در این شرایط اگر وزارتخانها­ی بخواهد به صورت بخشــی نگاه کند و تنها متناســب با اقتضائات بخش خود تغییراتی در بودجه ایجــاد کنــد، در اجــرای بودجــه که مهمترین ســند یک ساله کشور است، مشکاتی پیش خواهد آمد. بنابراین تأکیــد کردیم و معــاون اول محترم هم بخشــنامه کرد کــه همه اعضای دولــت باید از الیحــه دولت، یکپارچه دفاع کننــد. به خاطر اینکه همه ماحظاتی که اعضای محترم دولت درباره بودجه بخش خودشــان داشــتند، پیش از تنظیم یا تقدیم آن به مجلس، هم در سازمان برنامــه و بودجــه و هــم در خــود دولت مورد نظــر قرار گرفتــه اســت. بــه اضافــه اینکــه درآمدهــا و هزینههای کشــور معلــوم اســت. اگر موقعی بــا پیشــنهاد نماینده محترمی یــا پیگیری یک دســتگاه اجرایــی بودجه یک دســتگاه تغییر کند، این طور نیســت که از جای دیگری بر درآمدها افزوده شــود، زیرا سقف بودجه نباید تغییر کنــد. جــای دیگری آســیب میبینــد و هارمونــی الیحه بودجه آسیب میبیند. با آنچه که تاکنون در کمیسیون تلفیق صورت گرفت، آیا این مالحظات رعایت شد؟

نماینده محتــرم دولت در موضوع برنامه و بودجه ســازمان برنامــه و بودجــه اســت. به صورت مشــترک از ســوی معاونــت امــور مجلــس رئیــس جمهوری و رئیــس ســازمان برنامه و بودجــه رصدهایــی انجــام میشــود. آقــای دکتــر نوبخــت بــه عنــوان رئیــس ســازمان برنامــه و بودجه ازجمع جبری آنچه در کمیســیون تلفیق اتفاق افتاده بود، راضی بود و میگفت که در کل رعایت بخشــنامه معــاون اول محتــرم رئیــس جمهــوری رعایت شــده است، اما ما دســتگاهها­یی هم داشتیم که کارشناسان آنــان بــه برخــی از نماینــدگا­ن محتــرم یــا کمیســیون تلفیــق مراجعــه کردنــد کــه آن هــم در جای خــود در داخل دولت درباره آن بحث شد. قبل از اینکه دولت الیحه را به مجلس ارسال کند، رهبری نکاتــی دربــاره بودجه داشــتند و باعث شــد کــه دولت بار دیگــر بودجه را بررســی و اصالحاتــی روی آن اعمال کند. اکنــون هم رئیــس مجلس گفته اســت کــه رهبری مالحظات دیگــری دارنــد. فکر میکنید ایــن مالحظات جدیدچیست؟

مــن دقیقاً از آنچه آقای دکتر الریجانی به آن اشــاره کــرد، اطاع نــدارم و در جریان جزئیات آن نیســتم. اما قبــل از اینکــه الیحه بودجه از ســوی دولــت به مجلس شــورای اســامی ارائه شــود، ماحظات و رهنمودهای مقام معظــم رهبری در الیحه بودجه اعمال شــد و به همین جهــت هم بود که با وصــف اینکه الیحه بودجه تا 15 آذرماه آماده بود، اما کمتر از سه هفته موارد مورد نظر مقام معظم رهبری در بودجه سال 98 اعمال و به مجلس شورای اسامی ارائه شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran