Iran Newspaper

بارشها به داد صنعت آب و برق میرسد

60 درصد ظرفیت سدها پر شد

- عطیه لباف خبرنگار

بارشهای پاییزی و زمســتانی امســال حــدود 73۲ درصــد از مــدت مشــابه ســال قبل و 33 درصد از میانگین ۰۵ ســاله کشــور بیشــتر بود؛ خبری خوش که البته ممکن اســت ادامه دار نباشد. چراکــه ایــران کشــوری خشــک و نیمه خشک اســت و معموالً خشکسالی به صورت ادواری در آن تکرار میشود.

اما بــا وجود ایــن آمارهای شــرکت مدیریــت منابــع آب کشــور بیانگــر آن اســت کــه تابســتان ســال آتی ایــران با مشــکات کمتری در زمینه تأمین آب و بــرق روبــه رو خواهد بود. بر اســاس گزارشهــای ایــن شــرکت، میانگیــن بارندگــی از ابتــدای ســال آبــی جــاری (اول مهــر) تــا 6۲ بهمــن بــه ۱77.7 میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارســال (۸.۲5 میلیمتر) بیش از سه برابر شده است.

بیشــترین افزایش بارندگی مرتبط بــا حوضــه آبریز «مــرزی شــرق» بوده که 663 درصد نســبت به پارسال رشد داشــته اســت. البتــه این حوضــه هنوز کــم بارشتریــن حوضــه آبریــز کشــور اســت و علت رشــد درصدهای بارش آن بــه وضعیــت بســیار بــد بارشهــا در ســال گذشــته بازمیگــرد­د. حوضه مــرزی شــرق در نــوار مــرزی شــرق ایــران گســترده شــده و بخشهایــی از اســتانهای خراســان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را در بر میگیرد. این حوضه آبریز هنوز نسبت بــه میانگیــن ۰۵ ســاله بــا ۸۲ درصــد کاهــش بــارش مواجــه اســت. حوضه هامــون و هیرمنــد بیشــتری کســری بارش را دارند.

60 درصد ظرفیت ســدهای کشــور پر شد

بــر اســاس آمــار منتشــر شــده، بیــش از ۰۶ درصــد مخــازن ســدهای کشــور هماکنــون پــر شــده اســت و بــر اســاس پیشبینیها این رقــم تا پایان اســفندماه بــه بیــش از ۰7 درصــد خواهــد رســید. حتــی محمــد حــاج رســولیها مدیرعامل منابع آب ایران در ایــن بــاره میگویــد: «مــا نگــران ســیابهای آینــده هســتیم. با توجه به پیشبینیهای انجام شــده در ماه فروردیــن و اردیبهشــت ســال آینده، ســیابهایی با حجم بســیار بیشــتر و عظیمتــر از ســیابهای اخیــر در کشــور خواهد آمد که بایــد برای آنها آمادگی کافی وجود داشته باشد.»

بــا وجــود ایــن تاکنــون بیــش از ۰۹درصد سیابها در پشت سدهای کشــور ذخیره شــده اســت. تابســتان امســال به خاطر خالی بودن بسیاری از ســدهای کشــور، تولیــد بــرق نیز با مشــکل مواجــه شــد و نیروگاههــ­ای برقابــی در پیــک (اوج مصــرف) نتوانســتن­د وارد مــدار تولیــد شــوند. امــا پیشبینــی میشــود که تابســتان ســال آتی تمام ظرفیت نیروگاههای برقابــی به کــم صنعت بــرق بیاید و 3 هــزار و ۰۰5 مــگاوات به تولید برق کشور بیفزاید.

البتــه همچنــان برنامههــا­ی مدیریــت مصــرف آب و بــرق بــرای تابســتان ســال آتــی در دســتور کار اســت، چراکــه مصــرف آب و برق در ایران بیش از اســتاندار­دهای جهانی اســت و مشخص نیســت سال ۹۹3۱ بــا چــه مخاطراتــی در ایــن زمینــه روبهرو باشــیم. لذا بایــد گامهایی در جهــت مدیریــت مصــرف آب و برق برداشته شود تا با یک سال کم بارش مجدداً با کم آبی و خاموشــی مواجه نشویم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran