Iran Newspaper

با کسب و کارهای نوپا سلبی برخورد نشود

در یازدهمین جشنواره وب و موبایل مطرح شد

- سوسن صادقی خبرنگار

یازدهمیــن جشــنواره وب و موبایــل در حالیبااستق­بالصاحبانک­سبوکارهای نوپــا عصر جمعــه بــهکار خود پایــان داد که حضور مســئولینی که به هــر نحوی با فضــای مجــازی و کســب و کارهــای نوپــا ارتباط داشتند پررنگ بود. در این مراسم محمدجوادآذ­ریجهرمیوزی­رارتباطات و فناوری اطالعات به احترام جوانان تنها بهدلیلیکتو­ئیتبههمراه­خانوادهخود در این مراسم شرکت کرد اما حضور دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بسیار دور از انتظــار بــود. برخــالف عبدالصمد خرمآبادیکه­ازمراسمهاو­مصاحبههای مطبوعاتیفا­صلهمیگرفتح­ضورجواد جاویدنیــا دبیر کارگــروه تعیین مصادیق محتــوای مجرمانــه و ســخنانش در ایــن مراسمرنگوب­ویامیدبهکس­بوکارهای نوپــا داد. جاویدنیــا در این مراســم گفت: از مقامــات قضایــی خواســتهام نه تنها با کسب و کارهای نوپا سلبی برخورد نکنند بلکه ضمن تسهیل مسیر کسبوکارهای فضایمجازیب­هنسلجدیداع­تمادکنند تا بتوانیم صنعت فناوری اطالعات کشور رابهسمتخود­کفاییبیشتر­ببریم. ■ سدراهیبهنا­مفیلترینگ

در روز نخســت این جشــنواره پنلی با عنوان«بررسیمشکال­تقانونیاست­ارتاپ ها» با حضور امیرناظمی رئیس سازمان فناوری،حسامارمنده­یمدیربزرگت­رین فروشگاهاپل­یکیشنوسایت­آگهیها،رضا الفت نســب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسبوکارهای­مجازیومهدی­محمدی دبیــر ســتاد توســعه فناوریهــا­ی حــوزه اقتصاددیجی­تالریاستجم­هوریبرگزار شد.امیرناظمید­راینپنلدلی­لبرخورد نهادهای دولتی با کســب وکارهای نوپا را کنــدی و منعطف نبــودن دولت معرفی کــرد و گفــت: بههمیــن دلیــل نهادهــای دولتی راهکاری به جز فیلتر به نظرشــان نمیرسد.

ناظمی در پاسخ به این سؤال که چرا در حالحاضر اکثر شــکایت و درخواست فیلتــر از ســمت دولــت بــه قــوه قضائیه ارســال میشــود، گفت: در فضای کسب وکارهــای نوپــا بــا شــرکتهای موفقــی روبهرو هســتیم کــه بعــد از مدتی همین موفقیت به معضلی برای دولت تبدیل میشــود، چرا کــه دولت یک بدنــه کند و غیرمنعطفــ­ی دارد و وقتــی میبیند یک اســتارتاپ در کشــور توانســته موفق شود شــروع بــه تشــکیک در مســأله میکند و اولیــن راه حلــی کــه به نظرش میرســد، فیلتراست.

ناظمــی افــزود: نهادهــای دولتــی در تالش هســتند تا اندازه و رشــد و فعالیت استارتاپها را محدود کرده و از گسترش و توسعه آنها بکاهند. این در حالی است که برخالف کسب و کارهای سنتی، نمیتوان کســب و کارهای نوپا را در یک حد و اندازه نگه داشــت و انتظار داشــت که بیشــتر از انتظــار دولــت رشــد نکنــد. معــاون وزیر ارتباطــات با اشــاره بــه اینکه تنهــا دولت نیست که با استارتاپها­ی بزرگ و موفق در کشــور مشکل دارد، گفت: گاهی اوقات مــردم هم نســبت بــه این شــرکتها که بزرگ میشــوند، دید مثبتی ندارند، چرا کــه طبق یــک پیمایشــی که انجام شــده بهصورت کلی مردم ایران نظر مثبتی به شرکتهایی که بزرگ میشــوند، ندارند و آنهــا را در تعــارض بــا مفهــوم عدالت میدانند.حســام آرمندهــی، مدیرعامل بزرگترین فروشــگاه اپلیکیشــن و ســایت درج آگهی خرید و فروش نیز در این پنل با بیان اینکه تنها دولت برای اکوسیســتم کسبوکارهای­نوپامشکلای­جادنمیکند، گفــت: نهادهای دیگر هــم موانعی برای فعالیت شرکتهای نوپا ایجاد میکنند. این نهادها فکر میکنند که این شرکتها از راهاندازی کسبوکارشــ­ان سود میبرند و ایــن برایشــان عجیــب اســت و چــون نمیتوانند تحمل کنند درخواست فیلتر شدن یک کسبوکار مجازی را میدهند.

آرمندهــی در پاســخ به این ســؤال که کارنامــه دولت را در فراهم کردن شــرایط بــرای فعالیــت کســبوکاره­ای مجــازی چگونه ارزیابی میکنید، گفت: مســائل را اگر بخواهند بهصــورت قانونی و حقوقی حل کنند مشــکلی به وجود نخواهد آمد اما معضل ما این اســت کــه هیچ چیز را قانونی حل نمیکننــد در همه جای دنیا قانون حاکم است و براساس قانون رفتار میکنند؛ امــا در ایران هنوز فاصله زیادی با حاکم شــدن قانــون آن هــم در فضای کسبوکارهای­نوپاداریم.

وی افزود: متأسفانه میخواهند همه چیز را با فیلتر حل کنند و به جای تعامل و حل مشکل از دکمه فیلترینگ استفاده میکننــد. عــالوه بر فیلترینــگ تهدید به فیلتر هم مانند یک تیغ باالی ســر کسب و کارهــای نوپا اســت و این خود بزرگترین معضلاینحوز­همحسوبمیشو­د.

آرمندهی تأکید کرد که فیلتر و تهدید به فیلتــر عالوه بــر ناامید کــردن جامعه کارآفرینــ­ی و فــرار نیروی انســانی، باعث تــرس ورود ســرمایهگذ­ار بــه ایــن حــوزه هــم میشــود کــه در نهایت این شــرایط باعث خســارت جبرانناپذی­ــر به اقتصاد کشــور میشــود.آرمندهی بــا اشــاره بــه اینکــه اخیراً حرکتهای خوبی از ســمت قوهقضائیه بــرای جلوگیری از فیلترینگ کســبوکاره­ای مجــازی صــورت گرفته، گفــت: شــاید الزم باشــد در ایــن نهاد نیز مانند دولــت کارگروهی بــرای رفع موانع کسبوکارهای­مجازیتشکیل­شودتایک هماهنگی بهتری برای جلوگیری از فیلتر شدن یک کسبوکار مجازی رخ دهد.

دبیر ســتاد توســعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال ریاست جمهوری نیز در اینپنلگفت:استارتاپها­بایدازفعال­یت در زمین خاکــی خارج و وارد زمین اصلی بازی شوند تا جلوی برخورد و فیلترینگ خــود را بگیرند. ســابقه و تجربــه تاریخی نشــان میدهــد وقتــی یــک شــرکت یــا سازمانی برای به رسمیت بخشیدن خود تالش نکند با آن برخورد میشود.

مهدی محمــدی افــزود: فعالیت در ایــن حوزه نیاز به قانونگــذا­ری دقیق دارد و نمیتــوان بــا فعالیتهــا­ی چریکــی یا تماس یک مدیر با یک مدیر دیگر جلوی فیلترینگ یــک کســبوکارن­وپا را گرفت. برای ورود به پارادایمها­ی نوین باید خود کســب و کارهای نوپا پیشدســتی کرده و قانونگــذا­ری کننــد. قانونگــذا­ری تنها کار وزارت ارتباطــات و فناوری نیســت، بلکه بایــد کســبوکاره­ای نوپــا بــرای ایــن کار پیشقدمشوند.

عضو هیــأت مدیره اتحادیه کشــوری کســبوکاره­ای مجازی نیز گفت: برخی فکــر میکننــد کــه ایــن اتحادیه تشــکیل شده تا مجوز دهد و مشکلی به مشکالت دیگر استارتاپها اضافه کند اما فعالیت اتحادیه نشــان داده که این اتحادیه برای این شــروع به کار کرده تا مشــکالت پیش روی کسبوکارهای مجازی را بردارد.

رضــا الفت نســب، در پاســخ بــه این سؤال که گفته میشود برخی از دستورات فیلترینــگ بــه درخواســت ایــن اتحادیه بــه قوهقضائیه انجام شــده، گفــت: ما در خصــوص کســب و کارهــای نوپــا ماننــد سایتسکهثام­نکهبهصورتغ­یرقانونی فعالیت کــرده و به مردم ضــرر میزنند، درخواستفیل­تردادهایم.

وی در ادامــه بــا اعــالم اینکــه همــه مشکالت فیلترینگ را نباید به زمین قوه قضائیــه انداخــت، افــزود: در بســیاری از مــوارد دولت درخواســت فیلتــر میدهد و بــرای رفــع فیلتــر هیچگونــه همــکاری نمیکنــد. االن بیــش از یــک مــاه اســت کــه یــک ســایت تبلیغــات آنالیــن بــه درخواســت وزارت ارشــاد فیلتر شــده اما با رایزنیهــا­ی اتحادیه و کارگروه «کاهش موانــع کســبوکاره­ای مجــازی دولــت» هنــوز این وزارتخانــ­ه کارهــای اداری برای رفــع فیلترانجام نداده اســت. رفع موانع و مشــکالت قانونی اســتارتاپ­ها نیازمند اتحاد و هماهنگی در بدنه دولت است.

عضو هیــأت مدیره اتحادیه کشــوری کســبوکاره­ای مجازی تغییر نگرش در قــوه قضائیه نســبت بــه کســبوکاره­ای نوپــا را یــک اتفــاق بــزرگ در ســال ۷۹ بــرای اکوسیســتم اســتارتاپ­ها عنــوان کــرد و گفــت: در ســال ۷۹ قــوه قضائیــه (بخصــوص بعد از انتخاب جــواد جاوید نیا بهعنوان دبیر کمیته تعیین مصادیق محتــوای مجرمانــه) همیــاری خوبــی با کســبوکاره­ای نوپا داشــته به طــوری که تاکنون چندین ابالغیه از سوی دادستانی کل کشــور به دادستانیها­ی کشــور ارسال شــده تــا بــا اجــرای بندهــای ویــژه قانون جرایــم رایانــهای، بــدون هماهنگــی کسبوکارمجا­زیفیلترنشو­د.

گفتنی است یازدهمین جشنواره وب و موبایــل کــه بزرگترین عرصــه رقابت میــان وبســایتها و نرمافزارها­ی موبایل در گروههای مختلف شــناخته میشــود، بــه مــدت دو روز (در روزهــای 25 و 26 بهمنماه)باهمکاریبن­یانگذارجشن­واره وب و موبایــل و اتحادیه کســب و کارهای مجازی در پژوهشــگاه نیرو برگزار شد. به گفته میالد احرامپور، بنیانگذار جشــنواره وب و موبایــل ۰۰۸2 اپلیکیشــن و ۰۰۴2 وب ســایت در ایــن جشــنواره شــرکت کردند کــه ۰۸ درصــد اپلیکیشــن­ها روی پلتفــرم اندرویــد و ۰2 درصد روی پلتفرم آیاواس بودنــد و جالــب اینکــه در ایــن دوره از جشنواره بهدلیل افزایش سرعت اینترنت و تلفن همراه هوشــمند، تعداد اپلیکیشنها­ی شرکتکننده بیشتر از وب ســایتها بود. در این جشــنواره هرســاله در گروههــای مختلــف، یــک وبســایت و یک نرمافزار موبایل بــا رأی داوران و یک وبســایت و یک نرم افزار موبایل بهعنوان برگزیده مــردم معرفی و بــه آن تندیس اهدامیشود.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran