Iran Newspaper

با خیال راحت مطالعه کنید

-

اگر شــــما هم جزو افرادی هســــتید کــــه هنــــگام مطالعه چشــــمهای­تان خسته میشود خوب اســــت بدانیــــد که مطالعه باعــــث ضعف و خستگی چشمها نمیشود و این عوامل محیطی و شرایط مطالعه است که به خستگی چشمهایتان منجر میشود.

دکتــــر محمــــود جبارونــــ­د، رئیــــس انجمــــن چشم پزشکان ایران معتقد است نور محیط یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر خســــتگی چشــــمها و حتی ضعیف شدن چشم است.

ایــــن چشــــم پزشــــک در گفتوگــــو بــــا «ایران» میگوید: اگر نور محیط مناســــب نباشد و مستقیم روی کاغــــذ بتابــــد، انعــــکاس آن روی کاغذ باعث خیرگی چشــــم و مشکالت ناشی از آن خواهد شد. از سوی دیگر اگر نور محیط کم باشد چشم تالش میکنــــد با ایجاد تطابق بیشــــتر تصاویــــر را واضح ببیند که این حالت نیز باعث ایجاد فشار مضاعف بر چشمها خواهد شد.

این چشــــم پزشــــک میافزایـــ­ـد: البتــــه رعایت فاصله مناســــب چشــــم با ســــطح کتــــاب نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر بر خســــتگی چشــــم به شــــمار میآید. در حالی که بیشــــتر مــــردم گمان میکنند مدت زمــــان مطالعه ارتباطی تنگاتنگ با ضعیف شدن چشم دارد باید بگویم که اگر هنگام مطالعه عالوه بر تنظیم نور محیط و فاصله مناسب چشم با سطح کتاب رعایت شود همچنین بعد از مدت زمانی مشخص به چشمها استراحت دهید و بعد دوبــــاره مطالعه را ادامه دهید نــــه تنها به ضعف بینایی دچار نمیشوید بلکه خستگی چشم را هم تجربه نخواهید کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran