Iran Newspaper

چرا چشمها قرمز میشود؟

- دکتر علی صادقی طاری چشم پزشک

■ مدتی اســـت که چشـــمهای مـــادرم بیدلیـــل قرمز میشـــود به گونـــهای که بـــا دیـــدن او گمـــان میکنید ســـاعتها گریه کرده اســـت. از آنجایی که این قرمزی بعد از مدتی رفع میشـــود و بینایی او نیـــز تغییر نکرده است از مراجعه به چشمپزشـــک امتناع میکند. لطفاً مرا راهنمایی کنید که قرمز شدن چشم مادرم خطرناک است یا خیر؟

قرمزی چشـــم یکی از مشکالت شـــایعی است که به دالیل مختلف بروز میکند از این رو بدون معاینه دقیق نمیتوان گفت که دلیل قرمز شدن چشمهای مادر شما چیســـت. اما بهطور کلی میتوان گفت گشـــاد شـــدن رگهای چشـــم یکی از دالیل قرمز شدن چشمها است. معموالً قرمزی ناشی از گشاد شدن رگهای چشـــم به صورت رگه رگه نمایان میشـــود، اما گاهی نیز خونریزی، به تغییر رنگ چشـــم منجر میشود. در این نوع تغییر رنگ بیمار با قرمزی یکنواخت یا یک لکه قرمز پر رنگ در چشم یا چشمانش مواجه میشود.

از میان مهمترین علل بروز گشاد شدن رگهای چشم میتوان به خشکی چشم، اســـتفاده از برخی داروها، آلرژی، کم خوابی، اســـتفاده بیش از حد از قطرههای چشمی و عفونتهای چشمی اشاره کرد.

اگر قرمزی چشـــم به دلیل خشـــکی چشـــم اتفاق بیفتد فرد همراه تغییر رنگ، التهاب، ســـوزش و احساس جســـم خارجی در چشم مانند وجود شن را تجربه میکند. معموالً برای درمان این عارضه استفاده از اشک مصنوعی تجویز میشود. اشک مصنوعی با مرطوب نگه داشتن چشم میتواند التهاب و قرمزی آن را کاهش دهد.

اســـتفاده از برخی داروهای ضداضطراب و حتی داروهای مســـکنی مانند ایبوپروفن میتواند به خشـــکی و قرمزی چشم منجر شود. از این رو اگر دچار عوارض این داروها شدید باید پزشک خود را در جریان قرار دهید تا طبق نظر وی دوز دارو تنظیم شود یا دارویی دیگر جایگزین داروی فعلی شما شود.

آلرژیهـــا­ی فصلی عامل دیگری اســـت که در قرمزی چشـــم نقش دارد. آلرژی معموالً باعث خارش و آب ریزش چشم نیز میشود. معموالً با توجه بهشـــدت آلرژی از انواع آنتیهیســـ­تامینها استفاده میشـــود اما باید به یاد داشته باشید که اســـتفاده از دارو بدون تجویز پزشک میتواند عوارض بسیار داشته باشد.کم خوابی دلیل دیگری است که مانع بازسازی الیههای اشک در چشم و به دنبال آن قرمزی چشم میشود.

عفونتهای ویروســـی یا باکتریایی در چشـــمها نیز به التهـــاب، قرمزی و تورم چشم منجر میشود. متأسفانه این بیماری مسری است و به راحتی به دیگران منتقل میشود. خارش، سوزش، ترشح اشک و همچنین حساسیت به نور از دیگر نشانههای همراه قرمزی چشمًدر هنگام بروز عفونتها است. درمان قرمزی چشم ناشی از عفونت معموال دوهفته زمان نیاز دارد.

قرمـــزی ناشـــی از خونریزی چشـــم هـــم معموالً در ســـنین بـــاال به دلیل شـــکنندگی رگهای ســـطحی چشـــم اتفاق میافتد و در ســـنین پایینتر به دلیل ضربه شـــدید به چشم نمایان میشود. فشار خون باال، چربی خون باال و همچنین دیابت از عوامل شـــکننده شـــدن رگهای چشمی است. اختالل انعقادی یا اســـتفاده از برخی داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین هم میتوانند احتمال بروز خونریزی چشم را افزایش دهند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran