Iran Newspaper

ایران‌روابط‌برادرانه‌با‌همه‌کشورهای‌منطقه‌را‌م ‌یخواهد

رئیس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم بندر لنگه: در انتصابها جنسیت، مذهب یا قومیت مهم نیست، شایستهساال­ری مهم است

-

رئیس جمهوری روز گذشته سفر خود به استان هرمزگان را از بندرلنگه آغاز کرد، شهری که حجتاالسام حسن روحانی و کاروان همراه او، با استقبال گسترده مردم این شــهر و اســتان روبهرو شــدند. رئیس جمهــوری در برنامــه نخســت این ســفر بــا حضور در ورزشــگاه تختی این شــهر با مردم هم درباره برنامههای دولت برای توسعه استان و هم رویکردهای سیاست خارجی ســخن گفت. او هم تأکید کرد که ملت ایران انتقام اقدام تروریســتی اخیر در خاش را میگیــرد و اجازه نخواهد داد مــزدوران جنایتــکار­ی کــه ســاح و منابع مالی آنها را بیگانگان تأمین میکنند، به اهداف خود برسند و نیز از این که برخی از همسایگان راه اشتباه را انتخاب کردهاند، ابراز تأســف کــرد و گفت که ایــران روابط برادرانــه و صمیمانــه با همه کشــورهای منطقــه را میخواهد.عصــر دیــروز هــم زیردریایی بومی «فاتح » با حضور رئیس جمهــوری به آب انداخته شــد و عاوه بر آن، روحانی به مردم هرمزگان وعده داد که دولت طرحهای این اســتان، همچون تکمیل بزرگراه ساحلی منطقه از پارسیان تا بندرعباس و از بندرعباس تا سیستان و بلوچستان توسعه غرب استان لولهکشی گاز و توســعه صنعت را بــا جدیت دنبال خواهد کرد.به گزارش پایگاه اطاعرسانی ریاســت جمهوری، روحانی سخنان خود را از ضــرورت وحــدت مســلمانان آغــاز کرد. او با بیان اینکه مسلمانان باید متحد باشــند، گفت: انقاب ما انقاب اسامی و مردمی اســت و 40 سال این واقعیت را نشــان دادیم که دنبال معنویت، امنیت و پیشــرفت کل منطقــه هســتیم و امــروز هم عمل، زبــان، رفتار و گفتــار ما همین را میگوید.وی با اشــاره به اینکه برخی از همسایگان متأسفانه راه اشتباه را انتخاب کردهانــد، تصریــح کــرد: ایــران روابــط برادرانــه و صمیمانــه با همه کشــورهای منطقه را میخواهد.

رئیس جمهوری در ادامه با اشــاره به حادثه تروریســتی روز چهارشنبه گذشته در زاهــدان و اینکــه تروریســته­ا به هیچ عنــوان معیارهای انســانی مد نظــر آنها نیســت، خطاب بــه آنان تأکید کــرد: باید بدانند که ملت مــا بیتردید انتقام خون این شهیدان عزیز را خواهد گرفت.

روحانــی تصریــح کــرد: مــا اجــازه نمیدهیم و نخواهیم گذاشت مزدوران جنایتکاری که ســاح و منابع مالی آنها را بیگانــگان تأمیــن میکنند، پاســداران عزیــز و مــرزداران غیور ما را به شــهادت رســاندند ، بتوانند از دست انتقام الهی و مردم مؤمن ایران فرار کنند.

وی خطــاب بــه آنانی که ســبوعانه به پاسداران و مرزبانان ما حمله کرده و آنان را به شهادت رساندند، گفت: باید بدانند که ایــن کار خصمانه و ســبوعانه، ما را در مبارزه با تروریسم، بیشتر تشویق میکند و ما برای دستیابی به این هدف به تاش خــود خواهیم افزود و نخواهیم گذاشــت تروریســته­ایی که ســاح و پولشــان را از جاهای دیگر تأمیــن میکنند، در منطقه مــا فعالیــت کننــد و دســت بــه اقدامات تروریستیبز­نند.

رئیس جمهــوری با بیان اینکه در این منطقه روابط برادرانه و صمیمی با همه کشورها را میخواهیم و هیچگاه ما آغازگر تجــاوزی در منطقــه نبودهایــم، اضافــه کرد: کســانی کــه در منطقه فکــر میکنند امریکا و صهیونیســت­ها برایشان امنیت میآفرینند سخت در اشتباه هستند.

روحانــی بــا تأکیــد بــر اینکــه امنیــت منطقه به دست خود ما تأمین میشود و باید با اتحاد و همبستگی خودمان امنیت را تأمیــن کنیــم، گفت: متأســفانه برخی همسایگان ما راه اشتباه را انتخاب کردند و به ســراغ امریکاییها و صهیونیســت­ها رفتنــد. به اشــتباه فکــر میکنند کــه ایران چشم طمع به سمت آنان دارد، در حالی که ایران خواهان روابط صمیمانه با همه کشورهای منطقه است. وی افزود: بیشتر کشــورهای منطقــه و همســایگان روابــط خــوب و صمیمی با مــا دارند به جز یکی دو کشــور که به دنبال دشمنی هستند که البته این دشمنی به ضرر خود آنان و کل منطقــه اســت.روحانی با تأکید بــر اینکه میتوانیــم از منطقــه خودمان حراســت و حفاظــت کنیم، گفــت: همه ملتهای منطقــه را به برادری و حســن همجواری دعوت میکنیم و تأکید میکنم که ما نیاز به حضور امریــکا در منطقه نداریم، آنها هر چه زودتر منطقه را ترک کنند، ثبات و امنیت در منطقه بیشــتر میشود و مردم خوشحالتر خواهند بود.

روحانــی یکــی از تصمیمــات دولــت را تقویــت وحــدت میان مذاهــب و اقوام عنــوان کــرد و افــزود: امــروز در سراســر کشور مدیران مختلف از جمله بخشدار، مدیــر کل، فرمانــدار، اعضــای شــورای شــهر و روســتا، زن و مرد از شــیعه و سنی حضــور دارنــد، یکــی از اهــداف مــا ایــن بــود که بــه دنیــا بگوییم ایــران بــه دنبال شایستهســا­الری اســت. مرد و زن، شیعه و ســنی و یــا قومیت مهم نیســت و آنچه مطــرح اســت شایستهســا­الری اســت. رئیــس جمهــوری، وظیفــه فرمانــدار­ان، بخشداران و استانداران و مدیران سراسر کشــور را ایــن مســأله دانســت کــه بــرای واگــذاری مدیریتهــا و اســتخدام افراد، شایستهساال­ری را اساس و پایه قرار دهند.

وی افــزود: در انتصابــات فرقــی نمیکند که ایــن فرد از کجا و کــدام منطقه و کدام قوم و یا دارای چه مذهبی است. هر کسی ایران، اسام و قانون اساسی را قبول دارد زیر چتــر قانــون اساســی و اســام ،دارای حقوق برابر است.

روحانــی خطــاب بــه مــردم، بــا بیان اینکه شــما روز 22 بهمــن آمدید و گفتید زیر پای استبداد و نوکری اجانب نخواهیم رفــت، از فشــار دشــمنان نمیهراســی­م، تأکیــد کــرد: امریــکا و صهیونیســت­ها بــه دنبــال توطئــه و فشــار به ملــت ایران هســتند، هــدف آنــان این اســت کــه ما را خســته کنند. آنــان به دنبال این هســتند که بین حاکمیت و نظام، قوای ســهگانه، رهبــری معظــم و ملــت فاصلــه ایجــاد کننــد.وی اظهارکــرد: هــدف دشــمنان ایجاد اختاف و دودســتگی میان ماست. امــا بایــد بداننــد که ما امــروز بــا وحدت، ایستادگی و اتحاد زیر یک پرچم و رهبری

یک رهبر، یک دولت و یک قانون اساسی و حفظ منافع ملــی، برای عظمت ملت و ایــران متحــد ایســتادها­یم.روحانی در ادامه، گردشــگری را یکی از ظرفیتهای اســتان برای ریشهکنی بیکاری در منطقه دانســت و گفــت: دو اســتان سیســتان و بلوچستان و هرمزگان در زمینه گازرسانی نیاز به کار ویژه دارند و همین جا به شــما قــول میدهــم که تــا پایان ایــن دولت به شهرســتانه­ای این منطقــه گاز خواهیم رســاند.وی، یکــی از نیازمندیها­ی مردم اســتان را لولهکشــی گاز و توسعه صنعت عنــوان کــرد و گفــت: ایــن موضــوع را بــه عنــوان هــدف، در تصمیمات خــود برای استان دنبال میکنیم. روحانی همچنین بــا تأکیــد بر ضــرورت تاش بیشــتر برای تکمیل طــرح 3۱ هــزار هکتــاری پرورش میگو در هرمــزگان، افــزود: 550 میلیارد تومان برای توسعه غرب استان هرمزگان عــاوه بر اعتبارات قبلی اختصاص یافته

اســت، همچنیــن توســعه بنــدر مهــم و قدیمــی لنگــه از اهــداف و موضوعاتــی اســت کــه آن را دنبال میکنیــم و تا پایان دولــت بــه نتیجــه خواهــد رســید. رئیس جمهــوری همچنیــن تکمیــل بزرگــراه ساحلی منطقه از پارسیان تا بندر عباس و از بندرعباس تا سیستان و بلوچستان را مورد اشــاره قرار داد و گفت: 300 میلیارد تومــان برای تکمیل این جاده اختصاص یافته اســت و این بزرگــراه بعد از تکمیل میتواند اثر بزرگی در توســعه گردشگری منطقــه و رونــق اســتان داشــته باشــد. روحانــی در ابتدای ســخنان خود بــا ابراز خوشحالی از اینکه دوباره در جمع مردم میهماننــو­از، خونگرم و مــرزدار ایران در استان هرمزگان حضور یافته است، گفت: همان طوری که در سفر قبلی قول دادم، در این ســفر در جمع مــردم خوب غرب استان هستم. تصمیمات مهمی در سفر قبلی برای شرق استان بویژه بندر جاسک

اتخاذ شــد که در حال اجرا شــدن است و در این ســفر برای توســعه غرب اســتان و شهرســتانه­ای خمیر، پارسیان و بستک و همینطور بنــدر لنگه تصمیمات خوبی خواهیم گرفت. ■

سفر رئیس جمهوری بـــــــه سیرجان به تعویق افتاد

ســفر رئیــس جمهــوری به ســیرجان برای افتتاح چند طرح عمرانی به تعویق افتاد.رئیــس جمهــوری قــرار بــود امــروز (دوشــنبه) و پــس از پایــان ســفر دو روزه به اســتان هرمــزگان، بــرای افتتاح برخی پروژههــای صنعتــی عــازم ســیرجان در اســتان کرمان شود اما به دلیل اختال در تست نهایی یکی از طرح های اصلی، این سفر به زمان دیگری موکول شد.روحانی تأکیــد دارد طــرح هــا و پروژههایــ­ی کــه قــرار اســت بهطــور رســمی افتتاح شــود، بایــد مراحل نهایــی را طی کــرده و آماده بهرهبرداری کامل باشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran